Hej!
Har en gammal träsvarv som jag skulle vilja köpa en chuck till. Tre eller fyra backar spelar inte så stor roll.
Hittar chuckar på diverse sidor, men det är ovanligt att det står något om själva infästningen. På svarven sticker det ut en gängad tapp där dubben satt innan och den får jag till 3/8 tum, med en vanlig gängmall. Men hur får jag tag i en chuck som passar?
Det känns som att det är något jag missar
Tack på förhand!
Har en gammal träsvarv som jag skulle vilja köpa en chuck till. Tre eller fyra backar spelar inte så stor roll.
Hittar chuckar på diverse sidor, men det är ovanligt att det står något om själva infästningen. På svarven sticker det ut en gängad tapp där dubben satt innan och den får jag till 3/8 tum, med en vanlig gängmall. Men hur får jag tag i en chuck som passar?
Det känns som att det är något jag missar
Tack på förhand!
Medlem
· västernorrland
· 139 inlägg
Hej! Det låter väldigt litet med 3/8 tum om du inte har en pytteliten svarv förstås
. För att ta reda på gängan mäter du ytterdiametern på gängan. Sedan måste du ta reda på vilken stigning det är och det görs säkrast med en gängmätare som finns att köpa på Clas Ohlson. Axminster har en sida där man förklarar hur man mäter och de säljer chuckar med många olika infästningar. http://knowledge.axminster.co.uk/buying-guides/woodturning-chucks/
Ja, efter lite läsning fattade jag att 3/8 tum är litet. Men den gängade axeln är dessvärre inte större. Svarven är väldigt lik en sån där luna i plåt, 1,5m lång kanske. Men denna heter Nova 1000 och det ger inte många träffar...
Frågan är om man kan byta axel eller om det går att hitta en adapter till en 1/2?
Frågan är om man kan byta axel eller om det går att hitta en adapter till en 1/2?
Medlem
· västernorrland
· 139 inlägg
Spontant känns det tveksamt att kosta på en chuck till den svarven. Kanske läge att byta upp sig ☺ Kan du lägga in en bild så man ser hur infästningen ser ut?
Märkligt att den gjordes så klen...
Jag tar ett foto imorgon och slänger upp. Tack för svar!
Jag tar ett foto imorgon och slänger upp. Tack för svar!
3/8 engelsk tum är bara 9,5 mm. Stämmer det? Mät diametern.
3/8" UNC har 16 gängor per tum. 3/4" UNF har samma gängstigning och det har också 1/2" BSF och 9/16 BSF.
Har du tittat i fel gängtabell? Blandat ihop UNC och UNF? Jag tror inte att du har BSF på spindelnosen men UNF förekommer på somliga kinasvarvar.
3/8" UNC har 16 gängor per tum. 3/4" UNF har samma gängstigning och det har också 1/2" BSF och 9/16 BSF.
Har du tittat i fel gängtabell? Blandat ihop UNC och UNF? Jag tror inte att du har BSF på spindelnosen men UNF förekommer på somliga kinasvarvar.
Du skriver att det inte spelar någon roll om det är tre eller fyra backar. Då undrar jag vad det är för typ av chuck du vill ha? Är det för att ha när du svarvar skålar eller annat, alltså en chuck för att använda på trä eller en klassisk chuck för metall.
Enligt google så tillverkades det en Nova 1000 svarv av Nova Woodworking, http://www.teknatool.com/History.htm
om det är en sådan du har så kan det ju vara värt att kontakta företaget i fråga?
Närmsta ÅF verkar vara i Norge;
http://www.teknatool.com/distributors/norway.htm
om det är en sådan du har så kan det ju vara värt att kontakta företaget i fråga?
Närmsta ÅF verkar vara i Norge;
http://www.teknatool.com/distributors/norway.htm
Tack för alla svar! Jag betar av i ordning 
Amatörsmurf - Du hittar bild på axel och svarv längst ned i inlägget.
heimlaga - Nu har det blivit lite fel här märker jag. 3/8 tum stod det bara på gängmallen jag testade mot, där står även R10 samt 17mm. Alltså är axeln inte 9,5mm utan 17mm
Det borde motsvara ett fäste med M12, eller?
Per - ja alltså jag är inte så hemma på detta. Jag vill, precis som du skriver, svarva skålar och inte bara ljusstakar
Som jag fattar det går det fint även med en chuck med tre backar? Eller missar jag något?
Mexitegel - tack för länkarna! Dock ser deras Nova 1000 betydligt lyxigare ut än min
Men jag ska ta och läsa igenom sidorna så fort jag hinner!
Amatörsmurf - Du hittar bild på axel och svarv längst ned i inlägget.
heimlaga - Nu har det blivit lite fel här märker jag. 3/8 tum stod det bara på gängmallen jag testade mot, där står även R10 samt 17mm. Alltså är axeln inte 9,5mm utan 17mm
Per - ja alltså jag är inte så hemma på detta. Jag vill, precis som du skriver, svarva skålar och inte bara ljusstakar
Mexitegel - tack för länkarna! Dock ser deras Nova 1000 betydligt lyxigare ut än min
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Logga in
Skapa konto
Det går inte så värst bra att svarva med trebackschuck som typiska metallsvarvschuckar. Det blir aldeles för liten annlägningsyta mot trät. Och när man svarvar i färskt virke så går det överhuvud taget inte att fästa något med en trebackschuck. Tittar man på träsvrvschuckar så har dom fyra backar som är lätt konisk i tvärsnittytan. Backarna har desutom gigantisk störe anläggningsyta.
Så en Chuck som är gjord för träsvarvning är ett måste och det är verkligen ett måste. Massan som snurrar runt när man svarvar en skål är stor och att då hålla fast den massan så krävs en bra Chuck. Tyvärr så är dom inte billiga.
Så en Chuck som är gjord för träsvarvning är ett måste och det är verkligen ett måste. Massan som snurrar runt när man svarvar en skål är stor och att då hålla fast den massan så krävs en bra Chuck. Tyvärr så är dom inte billiga.
Tack Per! Då blir den en chuck för just träsvarv. Men så låga varvtal som 2-300rpm tror jag inte den fixar. Men vad är stora skålar? Hade nog inget jätteavancerat i åtanke, men en skål på 10-15cm i diameter hade väl varit önskvärt.
Men så är ju frågan, går det att sätta en chuck på axeln eller är den för liten?
Men så är ju frågan, går det att sätta en chuck på axeln eller är den för liten?
Medlem
· västernorrland
· 139 inlägg
Utifrån bilden ser det ut att vara grövre gänga än både 3/8 tum eller M12. Du måste mäta ytterdiametern med skjutmått för att få fram exakt mått. Utifrån det måttet får man försöka lista ut om det är millimetergäng eller tumgäng. Om den till exempel är 25,4 millimeter kan man anta att det är 1 tums gänga. Är den 24 mm kan man anta att det är M24. Sedan går man vidare och mäter stigningen för att mer säkert avgöra vilken gänga det är. Kolla bifogad länk. http://www.classicmotor.se/artiklar...n-ganga-pa-hjulaxeln-till-husqvarna-fran-1953
Produkter som diskuteras: "skjutmått"
Skjutmått
Skutmått, också känt som djupmått, är ett mätverktyg som används för att mäta djupet på hål, spår eller andra öppningar. De kan också användas för att kontrollera avståndet från en kant till ett invändigt ställe som är svårt
Läs mer
Här mäter jag den med skjutmåttamatörsmurf skrev:Utifrån bilden ser det ut att vara grövre gänga än både 3/8 tum eller M12. Du måste mäta ytterdiametern med skjutmått för att få fram exakt mått. Utifrån det måttet får man försöka lista ut om det är millimetergäng eller tumgäng. Om den till exempel är 25,4 millimeter kan man anta att det är 1 tums gänga. Är den 24 mm kan man anta att det är M24. Sedan går man vidare och mäter stigningen för att mer säkert avgöra vilken gänga det är. Kolla bifogad länk. [länk]
Logga in
Skapa konto
Medlem
· västernorrland
· 139 inlägg
Ok. Den är 17,7 så då skulle jag gissa att det är M18 eftersom den i verkligheten ofta är någon eller några tiondelar mindre. Det som återstår är att lista ut stigningen. Av bilden att döma ser det ut att vara rätt grov gänga så då skulle det kunna vara vanlig M18, alltså inte fingäng, men okulärbesiktning räcker inte. Det bästa är som sagt att mäta med en stigningsmätare/ gängmätare.