59 329 läst ·
1 138 svar
59k läst
1,1k svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Nu gnälls det ju för att den kapacitet som finns används effektivare. Förut skrek alla om bättre nät, nu tycks alla utom du vilja ha sämre nät igen.S SueCia skrev:Det krävs satsningar på elöverföringskapacitet i Sverige. Skulle det då vara så jäkla svårt att finansiera detta genom att ha solidariskt elpris. dvs. zon 1 och 2 betalar totalt samma pris som zon 3 och 4, med den skillnaden att när deras spotpris är 2 öre kwh och zon 4 har 260 öre per kwh, så betalar de 258 öre i skatt.
Dessa pengar skulle kunna finansiera en utbyggnation av elnätet på ett rättvist sätt.
🧌🧙♂️
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Jag tycker det är solidariskt att elpriset är lika i hela Sverige ja, absolut.Zevv skrev:
Så återigen samma fråga jag skrivit i tråden. Tycker du även vi ska ha samma nätavgifter i hela Sverige oavsett var? Det skiljer nämligen mycket i nätavgift i norra Sverige mot södra Sverige. Först ska någon i norra Sverige betala mycket mer i nätavgifter, sedan ska nätbolagen i norr bygga ut med mer ledningar till söder, vilket även det ska bekostas med kraftigt högre nätavgifter. Sedan ska vi jämna ut elpriset till detsamma för hela Sverige med ett och samma elprisområde. Känns det solidariskt tycker du?
En kwh i Söder borde inte kostar mer än en kwh i norr, eller hur tänker du?
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
· Limhamn
· 1 966 inlägg
Ossian K Olsson
Hobbyelektriker
- Limhamn
- 1 966 inlägg
Haha! ”Källa Jan Blomgren”Boilerplate4U skrev:
Ja, det var tyska CDU med "de gröna" som drog i gång "Atomausstieg" och de har varit de mest drivande i att få igenom det. Enligt många kritiker har det här draget lett Tyskland rakt in i en energikatastrof. Nu står tysk industri inför riktigt stora utmaningar och bilindustrin är särskilt utsatt.
Det där med "Sverige var det pga för låga elpriser.." är bara delvis rätt men jag orkar inte gå in på det nu. Läs boken
"Allt du behöver veta om Sveriges elförsörjning" av Jan Blomgren
Jösses!
Jajjemen, det finns nog få om något (oskyldigt) politisk parti, som inte hjälpt till att uppnå det vi nu ser😏Ossian K Olsson skrev:
Ironin i att det är högerpolitik som gör att vi har den typ av marknadsliberal prissättning på elen som vi har. Högern har gjort ett effektivt jobb med att påvisa att det är vänsterns ”fel” att elpriserna är vad de är.
Mig veterligen var det tyska KD som ville lägga ner kärnkraften i Tyskland och i Sverige var det pga för låga elpriser..
Merkel med anhängare la ner kärnkraften och sålde kolkraftverken i Tyskland🧐 Det var också ett genomtänkt beslut😒
Svenska kärnkraften tyngdes av kostnader för slutförvaring och lite missgynnade extraskatter innan nedläggning😏
Så i slutändan kallades det ett marknadsbeslut🙄
Undrar om vind och solkraft bär kostnaderna för sin egen slutförvaring, än har jag bara hört/läst om subventioner🤔
Redigerat:
Svar ja, men då vill jag inte betala mer per kWh för överföringen av elen än dig heller. Varför undvek du min fråga? Beror det på att du är okunnig om skillnaden i nätavgifter?S SueCia skrev:
Boilerplate4U
Medlem
· CEO Tomteverkstan Nordpolen
· 2 363 inlägg
Boilerplate4U
Medlem
- CEO Tomteverkstan Nordpolen
- 2 363 inlägg
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Icke, vi tärade, rikets icke lönsamma del, ska nog rå om vårt hus, dvs vi ska klippa kabeln vid Dalälven (precis som Olle har tänkt https://sverigesradio.se/artikel/5106150)S SueCia skrev:Det krävs satsningar på elöverföringskapacitet i Sverige. Skulle det då vara så jäkla svårt att finansiera detta genom att ha solidariskt elpris. dvs. zon 1 och 2 betalar totalt samma pris som zon 3 och 4, med den skillnaden att när deras spotpris är 2 öre kwh och zon 4 har 260 öre per kwh, så betalar de 258 öre i skatt.
Dessa pengar skulle kunna finansiera en utbyggnation av elnätet på ett rättvist sätt.
🧌🧙♂️
Jag vill käka mitt barkbröd i lugn och ro, fiska laxen i återställda älvar. Vi i norr expropierar LKAB och tillser att all vinst stannar lokalt, sedan önskar vi alla lyckosamma närande smarta 08'or och halvdanskar lyyycka till.
Redigerat:
Så ska vi inte göra, hemligheten ligger i att få andra närliggande länder att bygga ut sina nät😊 sen skickar vi våran produktion via deras nät från norra Sverige till södra😉Zevv skrev:
Så återigen samma fråga jag skrivit i tråden. Tycker du även vi ska ha samma nätavgifter i hela Sverige oavsett var? Det skiljer nämligen mycket i nätavgift i norra Sverige mot södra Sverige. Först ska någon i norra Sverige betala mycket mer i nätavgifter, sedan ska nätbolagen i norr bygga ut med mer ledningar till söder, vilket även det ska bekostas med kraftigt högre nätavgifter. Sedan ska vi jämna ut elpriset till detsamma för hela Sverige med ett och samma elprisområde. Känns det solidariskt tycker du?
Bra då är vi helt överens. Jag reagerar bara över att just elnätsavgiften aldrig kommer fram i debatten när det gäller höga elpriser. Jag kan tycka det om något inte är solidariskt.S SueCia skrev:
Givetvis fungerar en marknad så. Utmaningen är dock att el är inte en tillgång som alla andra, utan är en råvara vi inte klarar oss utan och där efterfrågan dessutom har ett starkt samband med externa faktorer som temperatur. Såna "dilemman" behöver du inte ta hänsyn till för t.ex. en aktiebörs. Grundfrågan är om el är en lämplig råvara att marknadsprissättas mot konsument. Jag är personligen en varm förespråkare av marknadskrafter, men i vissa fall behövs också regleringar när resultatet blir orimligt för samhället.D Daniel 109 skrev:
Det finns ju andra varor vi inte marknadsprissätter pga oönskade konsekvenser även om marknadspriser sannolikt ger det mest effektiva utnyttjandet av resurserna. Exempelvis sjukvård. Tänk dig att sjukvårdtjänster skulle prissättas endast genom utbud och efterfrågan.
Slutligen är även utbudssidan problematisk på elmarknaden med ett fåtal stora spelare i en oligopolsituation.