H Hullefar skrev:
Mer realistiskt så hade vi mycket väl kunnat sätta upp exporttullar för el mot resten av EU.
Nej , totalt orealistiskt. EU är nu en inre marknad med fri flyt av varor, tjänster å arbetskraft så det hade omöjliggjorts redan på planeringsstadiet

• Gilla
  • Haha
returen och 1 till
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Nej , totalt orealistiskt. EU är nu en inre marknad med fri flyt av varor, tjänster å arbetskraft så det hade omöjliggjorts redan på planeringsstadiet
SWEXIT

• Gilla
RoTe
  • Laddar…
Z Zodde skrev:
Det är också fri rörlighet, men så fort det kommer lite "för mycket" flyktingar så woops, begränsades den.

Som jag skrev, Sverige hade kunnat begränsa elexporten eller lägga på en tariff på export, EU hade gnällt, men vi hade kunnat förhala det i decennier.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
returen returen skrev:
SWEXIT
Även om vi lämnar EU behöver vi ha handel med EU. Utan den är vi verkligen körda.

• Gilla
  • Haha
Bengt Numelin och 3 till
  • Laddar…
H Hullefar skrev:
Det är också fri rörlighet, men så fort det kommer lite "för mycket" flyktingar så woops, begränsades den.

Som jag skrev, Sverige hade kunnat begränsa elexporten eller lägga på en tariff på export, EU hade gnällt, men vi hade kunnat förhala det i decennier.
Som sagt totalt orealistiskt å kommer självklart aldrig ske.

D Daniel 109 skrev:
Även om vi lämnar EU behöver vi ha handel med EU. Utan den är vi verkligen körda.
japp det ser vi ju på Norge och Storbritannien
USA , Kina, Ungern, Ukraina mfl

• Gilla
  • Älska
sysmali och 1 till
  • Laddar…
returen returen skrev:
SWEXIT
Norge e inte med i EU men deltar på elmarknaden på lika villkor så du uppnår noll å nada med å gå ut av EU. Trodde alla förstått det vid det här laget

• Haha
returen
  • Laddar…
Fairlane
Vill man ha Swexit då får msn också vara beredd på nackdelarna också.

• Gilla
Bengt Numelin och 2 till
  • Laddar…
A
Men om fördelarna överväger😇

Rejäl skrev:
Som sagt, på elmarknaden som tråden handlar om, hade det inte gjort nån skillnad.
Norge har öht inga andra regler än Sverige å Danmark.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
Rejäl skrev:
Ja då är det såklart rätt att lämna. Sen får man ju fundera på vilka fördelar och nackdelar det ger. Jag tror att de flesta inte tänker mycket längre än "dyr el". Hur det påverkar handel mellan länderna tänker man nog mindre på.
Jag har till exempel importerat varor till Sverige för en massa år sen. Det var så mycket enklare att hantera köp från andra EU-länder så vi slutade importera från icke-EU-länder efter ett tag. Innan dess så tänkte jag inte särskilt mycket på sådana saker.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
A
Är helt och hållet beroende på vad för avtal man tecknar med EU..
Sedan kommer EU snart att vara så dyrt att frågan är om man har råd att göda detta..

Fairlane Fairlane skrev:
Ja då är det såklart rätt att lämna. Sen får man ju fundera på vilka fördelar och nackdelar det ger. Jag tror att de flesta inte tänker mycket längre än "dyr el". Hur det påverkar handel mellan länderna tänker man nog mindre på.
Jag har till exempel importerat varor till Sverige för en massa år sen. Det var så mycket enklare att hantera köp från andra EU-länder så vi slutade importera från icke-EU-länder efter ett tag. Innan dess så tänkte jag inte särskilt mycket på sådana saker.
Jag vill inte lämna EU, men att vägra följa vissa enstaka EU-direktiv vad gäller elmarknaden för att skydda den egna befolkningen tycker jag Sverige ska göra. EU är helt fullproppat med just sådana aktioner och undantag.

Sen tror jag att det många här kanske missar är att elpriset för väldigt många inte är något litet extraproblem att diskutera, utan det handlar om att de förstör sin hälsa pga att de får sitta med 12 grader inomhus eller att de inte har råd att äta sig mätta, eller inte har råd att ge sina barn mat osv. Det är en jävla skillnad på livskvalitet för många när elen kostar 3-4 000 en månad istället för runt 1 000.

El är en livsnödvändighet idag. Det är något som ALLA måste ha råd med, oavsett om det är en VD i Stockholm eller en arbetslös ensamstående förälder med 5 barn i ett utkylt fritidshus i Värmland.

• Gilla
Bengt Numelin och 1 till
  • Laddar…
Tror du att man kan få ett avtal med frihandel på allt utom några saker som man vill lämna utanför?
Även om det gick, skulle det vara bra? Utan den exporten skulle vi inte ha den produktionskapacitet vi har.

• Gilla
Fairlane
  • Laddar…
Fairlane
H Hullefar skrev:
Sen tror jag att det många här kanske missar är att elpriset för väldigt många inte är något litet extraproblem att diskutera, utan det handlar om att de förstör sin hälsa pga att de får sitta med 12 grader inomhus eller att de inte har råd att äta sig mätta, eller inte har råd att ge sina barn mat osv. Det är en jävla skillnad på livskvalitet för många när elen kostar 3-4 000 en månad istället för runt 1 000.
Klart det gör en stor skillnad för många. Jag har själv bekanta i situationen. De är inte särskilt oroade av att elen kostade över 10 kr/kWh någon timme häromdagen. Det påverkade inte deras fastpris alls.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.