59 328 läst ·
1 138 svar
59k läst
1,1k svar
Chockhöga elpriser i södra Sverige - kan nå upp till 11 kr
Det är också fri rörlighet, men så fort det kommer lite "för mycket" flyktingar så woops, begränsades den.Z Zodde skrev:
Som jag skrev, Sverige hade kunnat begränsa elexporten eller lägga på en tariff på export, EU hade gnällt, men vi hade kunnat förhala det i decennier.
Som sagt totalt orealistiskt å kommer självklart aldrig ske.H Hullefar skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Ja då är det såklart rätt att lämna. Sen får man ju fundera på vilka fördelar och nackdelar det ger. Jag tror att de flesta inte tänker mycket längre än "dyr el". Hur det påverkar handel mellan länderna tänker man nog mindre på.Rejäl skrev:
Jag har till exempel importerat varor till Sverige för en massa år sen. Det var så mycket enklare att hantera köp från andra EU-länder så vi slutade importera från icke-EU-länder efter ett tag. Innan dess så tänkte jag inte särskilt mycket på sådana saker.
Jag vill inte lämna EU, men att vägra följa vissa enstaka EU-direktiv vad gäller elmarknaden för att skydda den egna befolkningen tycker jag Sverige ska göra. EU är helt fullproppat med just sådana aktioner och undantag.Fairlane skrev:
Ja då är det såklart rätt att lämna. Sen får man ju fundera på vilka fördelar och nackdelar det ger. Jag tror att de flesta inte tänker mycket längre än "dyr el". Hur det påverkar handel mellan länderna tänker man nog mindre på.
Jag har till exempel importerat varor till Sverige för en massa år sen. Det var så mycket enklare att hantera köp från andra EU-länder så vi slutade importera från icke-EU-länder efter ett tag. Innan dess så tänkte jag inte särskilt mycket på sådana saker.
Sen tror jag att det många här kanske missar är att elpriset för väldigt många inte är något litet extraproblem att diskutera, utan det handlar om att de förstör sin hälsa pga att de får sitta med 12 grader inomhus eller att de inte har råd att äta sig mätta, eller inte har råd att ge sina barn mat osv. Det är en jävla skillnad på livskvalitet för många när elen kostar 3-4 000 en månad istället för runt 1 000.
El är en livsnödvändighet idag. Det är något som ALLA måste ha råd med, oavsett om det är en VD i Stockholm eller en arbetslös ensamstående förälder med 5 barn i ett utkylt fritidshus i Värmland.
Tror du att man kan få ett avtal med frihandel på allt utom några saker som man vill lämna utanför?
Även om det gick, skulle det vara bra? Utan den exporten skulle vi inte ha den produktionskapacitet vi har.
Även om det gick, skulle det vara bra? Utan den exporten skulle vi inte ha den produktionskapacitet vi har.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 15 944 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 15 944 inlägg
Klart det gör en stor skillnad för många. Jag har själv bekanta i situationen. De är inte särskilt oroade av att elen kostade över 10 kr/kWh någon timme häromdagen. Det påverkade inte deras fastpris alls.H Hullefar skrev:Sen tror jag att det många här kanske missar är att elpriset för väldigt många inte är något litet extraproblem att diskutera, utan det handlar om att de förstör sin hälsa pga att de får sitta med 12 grader inomhus eller att de inte har råd att äta sig mätta, eller inte har råd att ge sina barn mat osv. Det är en jävla skillnad på livskvalitet för många när elen kostar 3-4 000 en månad istället för runt 1 000.