P
C Conqvist skrev:
Det finns ju andra varor vi inte marknadsprissätter pga oönskade konsekvenser även om marknadspriser sannolikt ger det mest effektiva utnyttjandet av resurserna. Exempelvis sjukvård. Tänk dig att sjukvårdtjänster skulle prissättas endast genom utbud och efterfrågan.
Ja, huvaligen. Det skulle nog inte gå så bra.

Tänk om något annat som alla behöver, och som är viktigare för överlevnaden än sjukvård, skulle prissättas på samma sätt. T.ex. mat.

• Haha
Perplexus
  • Laddar…
Boilerplate4U Boilerplate4U skrev:
Nej, elmarknaden är en ovanligt dysfunktionell, hårt överreglerad och politikerstyrd monopol-lekplats. Att kalla det här för frihandel skulle vara ett hån! 🙃
Vad är överreglerat?

Jag tror att det röda skynket möjligen kan bero på att den borgerliga tankesmedjan Timbro har sponsrat hans författarskap när det gäller böckerna "Allt du behöver veta om Sveriges elförsörjning" och "Allt du behöver veta om Sveriges elförsörjning".

Jag tycker dock att båda böckernas innehåll är tämligen fria från politiska budskap.
Jo den här artikeln är en favorit som den gode Jan skrivit.

Mycket aktuell med dagens situation i Tyskland.

Det börjar med vindkraft och slutar med fossilkraft
https://timbro.se/smedjan/samhalle/det-borjar-med-vindkraft-och-slutar-med-fossilkraft/

Boilerplate4U
D Daniel 109 skrev:
Vad är överreglerat?
Det är nog enklare om du nämner något som öht är oreglerat enligt Elmarknadsförordningen.

Det är nog enklare om du nämner något som öht är oreglerat enligt Elmarknadsförordningen.
Jo allt är ju reglerat.... och via EU avtal men det klarar ju inte svenska politiker av att förklara.

Energimarknadsinspektionen har en bra sammanställning av gällande direktiv samt förordningar.

https://ei.se/om-oss/lagar-och-regler/eu-lagstiftning/eu-lagstiftning-el

Sen är det mycket bra att vi samarbetar i Europa men inte med grön-röda villkor.

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
Finns det någon bransch som inte har regler att förhålla sig till?

D Daniel 109 skrev:
Finns det någon bransch som inte har regler att förhålla sig till?
Jovisst men inte styrd av Tysklands grön-röda regering inkl tex Danmark, Österrike och några till gröna drömmare.

• Gilla
Zevv och 1 till
  • Laddar…
P
D Dilato skrev:
Bryt ner avgiften i fast abbonemangskostnad och överföring per kWh så får vi se.
Mälardalen: 126,56 öre per kWh i nätavgift bestående elöveringsavgift, energiskatt, abonnemangsavgift och moms.

P
Z Zodde skrev:
Har inget med höger-vänster å göra.
Det stämmer nog. Skiljelinjen går mellan de som är vetenskapligt inriktade och de andra (dvs stråltanterna av alla kön).

RoTe
P pmd skrev:
Det stämmer nog. Skiljelinjen går mellan de som är vetenskapligt inriktade och de andra (dvs stråltanterna av alla kön).
Underskatta inte kapitalismens krafter heller, som jag tror bidragit till stor del att göda miljörörelsen.

P
Zevv Zevv skrev:
Hur tror du nätavgifterna är reglerade då och bekostas? Du menar på fullt allvar att en nätägare runt Storstockholm, Göteborg, Malmö har samma avgifter som en nätägare lokaliserad i glesbygd i norr. Du tror inte avgifterna speglar antal abonnenter, hur långa näten är, som i sin tur påverkar de avgifter nätägarna sätter? Det finns garanterat en och annan nätägare i södra Sverige där det är liknande förhållanden, men överlag så speglar det hur norra Sverige ser ut.
Det kan hända att du har rätt, men jag tar mig rätten att vara skeptisk tills jag har sett siffror om saken.
Nånstans finns det antagligen en sammanställning. Det gäller bara att hitta den. :-)

Intressant dock att det verkar som att näten i norr (med några undantag) är billigare än i söder.

Jag ser en tydligare koppling mellan att kommunägda nät är billigare än privatägda nät och statsägda nät.

• Gilla
bollen
  • Laddar…
P
Z Zodde skrev:
Nu handlar tråden om elpriset. Det har INTE varit nån partipolitisk strid om elmarknaden öht. Bortsett från när de som e i opposition för tillfället försöker plocka billiga poäng.
Idag hörde jag på radion Magdalena Andersson skylla högt elpris på den flödesbaserade kapacitetsmodellen och krävde att regeringen omedelbart pausar den.

• Haha
Zodde
  • Laddar…
S
P pmd skrev:
Är det imaginära linjer på marken som ska avgöra hur högt elpriset är?
Nä, jag beskrev tidigare hur jag tycker det borde vara.
Mellanskillnaden mellan zon 1 och zon 4 borde läggas på priset på zon 1 men i form av skatt, så att de betala exakt lika mycket men i skatt som ska användas till att öka överföringskapacitet inom Sverige :)

🧙‍♂️

P paralun skrev:
Jovisst men inte styrd av Tysklands grön-röda regering inkl tex Danmark, Österrike och några till gröna drömmare.
Det är inte elmarknaden heller. Vilka regler är det som är problematiska?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.