Byggahus.se
Någon som vet hur marginalprissättningen kommer fungera för FCD-R då?

På Nordpool är det ju ganska intuitivt. Priset sätts efter sista sålda kWh och billigaste kWh säljs först. Ju mer el som används desto dyrare blir sista sålda kWh.

Vad är det som bestämmer priset för en tillgänglig stödtjänst då? Man kan ju anta att Checkwatts stödtjänster (med privatpersoners batterier) är otroligt billiga, medans exempelvis ett vindkraftverk eller vattenkraft är betydligt dyrare att aktivera för frekvensbalansering.

Jag kan inte riktigt se hur en sådan prissättning kommer påverka prisbilden. Idag verkar ju alla få betalt för sitt bud oavsett om det används eller inte. Men framöver kommer alltså priset sättas efter den faktiskt använda effekten.
 
D
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Någon som vet hur marginalprissättningen kommer fungera för FCD-R då?

På Nordpool är det ju ganska intuitivt. Priset sätts efter sista sålda kWh och billigaste kWh säljs först. Ju mer el som används desto dyrare blir sista sålda kWh.

Vad är det som bestämmer priset för en tillgänglig stödtjänst då? Man kan ju anta att Checkwatts stödtjänster (med privatpersoners batterier) är otroligt billiga, medans exempelvis ett vindkraftverk eller vattenkraft är betydligt dyrare att aktivera för frekvensbalansering.

Jag kan inte riktigt se hur en sådan prissättning kommer påverka prisbilden. Idag verkar ju alla få betalt för sitt bud oavsett om det används eller inte. Men framöver kommer alltså priset sättas efter den faktiskt använda effekten.
Så förstod jag inte det, om jag minns det rätt så kommer det fortfarande bli auktion men att alla får samma betalning, det betals för beredskapen, inte för användningen.
 
D djac skrev:
Så förstod jag inte det, om jag minns det rätt så kommer det fortfarande bli auktion men att alla får samma betalning, det betals för beredskapen, inte för användningen.
Alla får samma betalning på Nordpool också, men priset sätts efter sist sålda kWh. Så en sval, blåsig sommardag så tvingas även dyrare kraftslag sälja för vindkraftspriser (för det används inte mer än vad som täcks av vindkraften) samtidigt som en dyr dag så får billiga kraftslag sälja all sin el för oljepriser.

Man kan gissa sig till att marginalprissättning för stödtjänster skulle fungera på samma sätt. Först meddelar köpare av stödtjänster hur stor effektreserv de behöver och vad de kan betala och sedan gör säljarna samma sak. Efter detta har man utbud och efterfrågan för nästa dag.

Priset som säljarna får blir då den dyraste kW som blivit accepterad av köparna på auktionen. Finns det stor effekt tillgänglig blir priset lågt (men alla som fått sitt bud accepterat får betalt) och vice versa.
 
Jag har nu pratat med de som installerade solceller hos oss för 3 år sedan, som också säljer batterilösningar.

De sa att maj -24 är en nyckelmånad för detta, då kommer nämligen marknaden öppnas upp något och förenkla för leverantörer att erbjuda sina egna stödtjänster. Exempelvis kan man ju gissa sig till att Tibber/Homevolt kommer trycka stenhårt på detta. Även SolarEdge (min invertertillverkare) kommer komma med egen lösning. Min personliga gissning är att vi efter detta kommer kunna ha en bättre aning om långsiktigheten i att erbjuda stödtjänster.

De sa också att som de tolkar Skatteverkets uppdaterade regler för detta som kommer inte "Grönt Avdrag" beviljas för köp av batterier som låses upp till en tjänst (typ Checkwatt) framöver. De trodde alltså att man skulle behöva kunna använda batterierna själva också för att få det här avdraget som ju är helt avgörande för investeringen.
 
  • Gilla
Roger Fundin
  • Laddar…
Nu har jag fått svar från Svea Solar angående HomeVolt som kan vara på en intressant prisnivå?

1. 6.6 kWh

- 89 995 kr inkl. moms, 46 347 kr efter grönt avdrag

2.) 13.3 kWh


- 129 995 kr ink. moms, 66 947 kr efter grönt avdrag

Läser vidare att det ser ut som att det är samma inbyggda växelriktare på 6 kW i båda varianterna?
Och då bör väl ersättningen för "balans-el" vara lika för båda varianterna? Sen vet jag inget om
batteriprestanda? Är det 0,5 eller 1,0 C som gäller och hur är kraven för balans-el?

Tar gärna emot lite input om det är någon som har mer info?
 
L LJN1954 skrev:
Nu har jag fått svar från Svea Solar angående HomeVolt som kan vara på en intressant prisnivå?

1. 6.6 kWh

- 89 995 kr inkl. moms, 46 347 kr efter grönt avdrag

2.) 13.3 kWh


- 129 995 kr ink. moms, 66 947 kr efter grönt avdrag

Läser vidare att det ser ut som att det är samma inbyggda växelriktare på 6 kW i båda varianterna?
Och då bör väl ersättningen för "balans-el" vara lika för båda varianterna? Sen vet jag inget om
batteriprestanda? Är det 0,5 eller 1,0 C som gäller och hur är kraven för balans-el?

Tar gärna emot lite input om det är någon som har mer info?
Vad som antyds tidigare i tråden är att det är C 0.5. Dvs ca 3 KW för det mindre och 6 kW för det större. Men det är väl bra om du kollar upp det. Och berättar i tråden.
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Jag har nu pratat med de som installerade solceller hos oss för 3 år sedan, som också säljer batterilösningar.

De sa att maj -24 är en nyckelmånad för detta, då kommer nämligen marknaden öppnas upp något och förenkla för leverantörer att erbjuda sina egna stödtjänster. Exempelvis kan man ju gissa sig till att Tibber/Homevolt kommer trycka stenhårt på detta. Även SolarEdge (min invertertillverkare) kommer komma med egen lösning. Min personliga gissning är att vi efter detta kommer kunna ha en bättre aning om långsiktigheten i att erbjuda stödtjänster.

De sa också att som de tolkar Skatteverkets uppdaterade regler för detta som kommer inte "Grönt Avdrag" beviljas för köp av batterier som låses upp till en tjänst (typ Checkwatt) framöver. De trodde alltså att man skulle behöva kunna använda batterierna själva också för att få det här avdraget som ju är helt avgörande för investeringen.
Ja, det står att avdraget gäller för egenproducerad el. Men du har väl solpaneler och då borde det vara ok.
Checkwatt lagrar ju också egenproducerad el vad jag hör. Dock går styrningen inte och cyklar hela möjliga lagrade energin utan håller sig i mitten.
Men så länge man lagrar egenproducerad el i batteriet så borde det vara ok. Men kanske inte om du har hela den lösningen på sidan om.
 
F fsn skrev:
Vad är det för växelriktare och batteri?

Hur man skall räkna förtjänsten hos Checkwatt vet nog ingen nu. Jag har 10kW och Tibber som elbolag. Jag fick 1500kr från Checkwatt i oktober och 900kr i November. December har börjat som November, kanske något bättre men det är LÅNGT kvar till sommarens siffror på 6-9000kr/månad som till stor del ligger bakom fantasikalkylerna som man såklart måste reducera ner till rimliga nivåer. Jag sa att får jag 50% så är jag nöjd…. Just nu lutar det mer åt att man får vara glad om man når 25-30% på årsbasis.
Jag såg artikeln som AlfaHannes postade, hur har betalningen från Checkwatt sett ut under december och framåt? fortfarande låga belopp? Spontant tänker jag att sommaren borde ge bäst ersättning då vi då borde ha störst behov utav dessa stödtjänster.

Jag är lite sugen på att testa själv med artikeln ovan gör en ju inte direkt peppad 😅
 
AlfaHannes AlfaHannes skrev:
Jag har nu pratat med de som installerade solceller hos oss för 3 år sedan, som också säljer batterilösningar.

De sa att maj -24 är en nyckelmånad för detta, då kommer nämligen marknaden öppnas upp något och förenkla för leverantörer att erbjuda sina egna stödtjänster. Exempelvis kan man ju gissa sig till att Tibber/Homevolt kommer trycka stenhårt på detta. Även SolarEdge (min invertertillverkare) kommer komma med egen lösning. Min personliga gissning är att vi efter detta kommer kunna ha en bättre aning om långsiktigheten i att erbjuda stödtjänster.

De sa också att som de tolkar Skatteverkets uppdaterade regler för detta som kommer inte "Grönt Avdrag" beviljas för köp av batterier som låses upp till en tjänst (typ Checkwatt) framöver. De trodde alltså att man skulle behöva kunna använda batterierna själva också för att få det här avdraget som ju är helt avgörande för investeringen.
Är förändringen maj 2024 av godo, dvs minskar eller ökar ersättningen om marknaden öppnas upp?
 
F
B Blåbetongägaren skrev:
Jag såg artikeln som AlfaHannes postade, hur har betalningen från Checkwatt sett ut under december och framåt? fortfarande låga belopp? Spontant tänker jag att sommaren borde ge bäst ersättning då vi då borde ha störst behov utav dessa stödtjänster.

Jag är lite sugen på att testa själv med artikeln ovan gör en ju inte direkt peppad 😅
Neråt. Januari, Februari och Mars ersättningar får November och December att framstå som bra.

December gav mig 147kr/kW, Januari 107kr/kW, Februari 83kr/kW och fram till 22:a Mars så har Mars gett 19kr/kW men det är ju 9 dagar till så det finns hopp om att det ändå kan landa på stadiga 25-26kr/kW.

Alla säger att det blir bättre till sommaren. Skall avbetalningstiden bli kortare än 15 år så är det en förbättring i klass med Nvidias börskurs i sådana fall.
 
https://mimer.svk.se/PrimaryRegulation/SubmitHistory2023
Här kan man se historiska priser för FCR tjänster. Dock inte för CheckWatts exakt, Men deras priser borde förändras på samma sätt. Och här man man se att priserna i Juni 2023 var mycket högre än December 2023.
Ska man se nutida priser måste man byta länk.
Men det går att följa priserna dag för dag för den som har intresse.
 
Ja, sommaren ger sannolikt bättre betalt. Vattenkraften försöker dra ner och minskad svängmassa när kärnkraften är nere för revision. Men det som påverkar rejält är den ökande mängden batteriet som finns på nätet. De nivåer som är nu kommer att vara drömnivåer nästa år. Ersättningen kommer att rasa fullständigt.
 
  • Gilla
mortimer
  • Laddar…
Tog in en offert på ett batterilagrings paket bara för att få lite koll på priserna, mitt pris att betala är 50% av respektive artikel. Nu är denna ÅF en grossist dvs de gör inte installationen. Så då är jag väl inte berättigad 50% bidrag? Finns en not i offerten om att inte bidrag godkänns så är det jag som får pynta via en ny faktura med 5 dagars förfallotid.
 
F
D daVinci skrev:
[länk]
Här kan man se historiska priser för FCR tjänster. Dock inte för CheckWatts exakt, Men deras priser borde förändras på samma sätt. Och här man man se att priserna i Juni 2023 var mycket högre än December 2023.
Ska man se nutida priser måste man byta länk.
Men det går att följa priserna dag för dag för den som har intresse.
Länken funkar inte. Men det är rätt ointressant att se att priserna i december 23 var mycket lägre än juni 23. Det är i sådana fall mycket intressantare att se att priserna i december 23 vsr lägre än december 22……

Du får gärna länka till genomsnittliga priser dag för dag. Det som presenteras är priser timma för timma och sen är det inte FCR man skall kika på utan FCR-D. Och där finns det både upp och ner som skall plockas in. Det är rätt omfattande att få fram rätt siffror. Sen är det fullständigt omöjligt att veta hur stor del av det priset man faktiskt får själv pga utspädning då man kan vara väldigt mycket mer batterier i en ”budpott” på 100kW.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.