D
M mortimer skrev:
Så du tänker att om leverans av Homevolt drar ut på tiden så kör du på en anläggning från Sun4Energy ?

25A huvudsäkring innebär ju 17,3kw
Ska du köra din Fronius parallellt så kan du ju bara ta ut 17,3-15kw=2,3kw för Homevolt/Checkwatt som jag förstått det ? Eller räknar du med att säkra upp till 35A ?
Den logiken kände jag inte till, ingen som ställt frågan, kanske något man får fundera över om det inte går att lösa med lastbalansering, det är ju rätt kort tid som man har full leverans från panelerna.
 
D djac skrev:
Den logiken kände jag inte till, ingen som ställt frågan, kanske något man får fundera över om det inte går att lösa med lastbalansering, det är ju rätt kort tid som man har full leverans från panelerna.
Hur mycket toppar du i effekt på din solcellsanläggning ?
Har du någon smartmätare till den ?
 
P PåLandet skrev:
Här kan man se historiska priser för FCR
[länk]
Den länken fungerar inte:
En webbsidor med ett 404-fel, resursen kunde inte hittas.
 
M mortimer skrev:
Den länken fungerar inte:
[bild]
Har uppdaterat länken nu
 
Plott från ovan data
 
  • Linjediagram som visar FCR-D reservpriset i euro per MW över tid i 2023. Fluktuationer och höga toppar synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Finns här pengar att hämta på lastbalansering?
 
D
M mortimer skrev:
Hur mycket toppar du i effekt på din solcellsanläggning ?
Har du någon smartmätare till den ?
Jag toppar ju 15kw, har ingen Fronius smartmätare men det kan ju hända att man får sätta in en sådan.
 
Plotten/grafen här ovan som visar Eur/MW är grovt att översätta som kr/kwh om jag är rätt på det ?
Tycker mig se en tendens till högre ersättningar på sommarmånaderna, framförallt maj och augusti. Var det månader när någon kärnkraftsreaktor stod stilla eller som föranledde att vattenmagasinen var fulla lite här och var...
 
K
D djac skrev:
Den logiken kände jag inte till, ingen som ställt frågan, kanske något man får fundera över om det inte går att lösa med lastbalansering, det är ju rätt kort tid som man har full leverans från panelerna.
Du behöver ha smartmätare på båda anläggningarna. Så att båda är medvetna om hur mycket din huvudsäkring belastas och inte trycker på för mycket utåt.
D djac skrev:
Jag har inte kommit till skott, beställde ju Homevolt ganska omgående och hoppas på leverans.

En sak som ställer till det lite för mig är att det verkar som att Growatt behöver kabelanslutning med mätarskåpet, jag vill sätta batteriet i ett garage, kopplat till en undercentral och det är för långt bort. Homevolt löser detta trådlöst och då är man mer fri i sin placering.

Jah har en 15kw växelriktare med 25A huvudsäkring.
Många växelriktare kräver ju kabel för Modbus till smartmätaren. Men finns ju någon enstaka som har ett trådlöst alternativ.
 
Attitudeswe
M mortimer skrev:
Plotten/grafen här ovan som visar Eur/MW är grovt att översätta som kr/kwh om jag är rätt på det ?
Tycker mig se en tendens till högre ersättningar på sommarmånaderna, framförallt maj och augusti. Var det månader när någon kärnkraftsreaktor stod stilla eller som föranledde att vattenmagasinen var fulla lite här och var...
50 EUR per MW (ej MWh)

500kr / MW. Ett hemma batteri (eller 25A villasäkring) kan leverera max ca 15kW om man har lite egenförbrukning.

Det ger att du får 7:50 kr/timme eller 5000kr/mån bara för att vara med standby. Om din kapacitet blir nyttjad så måste du ju tanka på batteriet igen med de förluster det innebär. Kanske 20kr/dag?

Hur beskattas denna intäkt när investeringen är betald efter 2år? Som vinst från näringsverksamhet?
 
Attitudeswe
Hocke Hocke skrev:
Betalade 98.000kr efter avdrag på 2x50kkr
Får man verkligen grönt avdrag för batteri kopplat till Checkwatt? Du kan ju inte lagra egen solenergi i batteriet om det skall vara redo att stödja nätet. (Elller rättare sagt så kan du ju lagra men sen inte plocka ut energin)

Grönt avdrag gäller ju bara om man har batteriet för att lagra egenproducerad el, eller har jag missat något?
 
  • Gilla
Henfer
  • Laddar…
Attitudeswe Attitudeswe skrev:
50 EUR per MW (ej MWh)

500kr / MW. Ett hemma batteri (eller 25A villasäkring) kan leverera max ca 15kW om man har lite egenförbrukning.

Det ger att du får 7:50 kr/timme eller 5000kr/mån bara för att vara med standby. Om din kapacitet blir nyttjad så måste du ju tanka på batteriet igen med de förluster det innebär. Kanske 20kr/dag?

Hur beskattas denna intäkt när investeringen är betald efter 2år? Som vinst från näringsverksamhet?
Går du över Skatteverkets schablonavdrag på 40.000kr så ska det tas upp i deklarationen. Har man enbart solceller så kommer man oftast inte över den summan som privatperson med normalstor villa. Med CW på över 5kw och solceller så bör det bli mer än 40tkr totalt.
 
Ni som har tagit in offerter för Checkwatt, får ni också oskäligt höga offertpriser mot vad motsvarande utrustning kostar hos olika nätförsäljare ? Tycker det ligger minst 40tkr brutto för högt i pris.
Är det guldgrävarbransch nu för solcellsföretagen när installation av solceller troligen minskat p.g.a tillfälligt låga elpriser ?
 
Jag tittade lite på den sidan som @PåLandet länkade till ovan (går att komma in där om man justerar länken lite och sedan klickar sig sen vidare).
Tog bara de sista dagarna för att få en överblick över siffrorna.
Markerade i rött bör vara aktuell ersättning sista dagarna, ca 15Euero/MW för reglera upp frekvensen (tömma batteriet) resp 20Euro/MV för att reglera ner nätfrekvensen(fylla batteriet)
det är ju inte likställt vid den ersättningen man får som enskild anläggningsägare utan CW tar ju en liten del av den kakan också.


Skärmbild av elmarknadsdata, priser och volymer för FCR-N och FCR-D, filtreringssida med datumurval.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.