F fsn skrev:
Länken funkar inte. Men det är rätt ointressant att se att priserna i december 23 var mycket lägre än juni 23. Det är i sådana fall mycket intressantare att se att priserna i december 23 vsr lägre än december 22……

Du får gärna länka till genomsnittliga priser dag för dag. Det som presenteras är priser timma för timma och sen är det inte FCR man skall kika på utan FCR-D. Och där finns det både upp och ner som skall plockas in. Det är rätt omfattande att få fram rätt siffror. Sen är det fullständigt omöjligt att veta hur stor del av det priset man faktiskt får själv pga utspädning då man kan vara väldigt mycket mer batterier i en ”budpott” på 100kW.
Här ser du variationen sedan 2022 (FCR-D ned har bara funnits sedan 2021)
https://checkwatt.se/pdf/EIB_sasongsvariation.pdf
 
P PåLandet skrev:
Tog in en offert på ett batterilagrings paket bara för att få lite koll på priserna, mitt pris att betala är 50% av respektive artikel. Nu är denna ÅF en grossist dvs de gör inte installationen. Så då är jag väl inte berättigad 50% bidrag? Finns en not i offerten om att inte bidrag godkänns så är det jag som får pynta via en ny faktura med 5 dagars förfallotid.
Har läst på lite och är rätt säker på att jag ej kan få något 50% bidrag om jag köper material där inte installation ingår. Så den offerten jag fick kan jag kasta
 
Det kan du inte få om du ska sälja stödtjänster heller.
 
D Daniel 109 skrev:
Det kan du inte få om du ska sälja stödtjänster heller.
Nej, bra poäng. Mitt inlägg borde inte varit i denna tråd överhuvudtaget
 
F fsn skrev:
Länken funkar inte. Men det är rätt ointressant att se att priserna i december 23 var mycket lägre än juni 23. Det är i sådana fall mycket intressantare att se att priserna i december 23 vsr lägre än december 22……

Du får gärna länka till genomsnittliga priser dag för dag. Det som presenteras är priser timma för timma och sen är det inte FCR man skall kika på utan FCR-D. Och där finns det både upp och ner som skall plockas in. Det är rätt omfattande att få fram rätt siffror. Sen är det fullständigt omöjligt att veta hur stor del av det priset man faktiskt får själv pga utspädning då man kan vara väldigt mycket mer batterier i en ”budpott” på 100kW.
Denna länk borde gå bättre. https://mimer.svk.se/Primaryregulation/HistoryIndex2023
Förra var nog bara en tillfällig länk.

FCR finns i allra högsta grad. Det är för FCR som websidan redovisar priser. Sedan är FCR uppdelad i FCR-N och FCR-D. Och den senare ytterligare uppdelad i upp och ned.

Priser per timme kan man få. Sedan kan man ju räkna som man anser lämpligt.

Tittar jag på några timmar i Dec 2023 och 2022. Så var priserna ungefär 1/3 2023. Så det ser ju ut som en fallande trend.
 
F
D daVinci skrev:
Denna länk borde gå bättre. [länk]
Förra var nog bara en tillfällig länk.

FCR finns i allra högsta grad. Det är för FCR som websidan redovisar priser. Sedan är FCR uppdelad i FCR-N och FCR-D. Och den senare ytterligare uppdelad i upp och ned.

Priser per timme kan man få. Sedan kan man ju räkna som man anser lämpligt.

Tittar jag på några timmar i Dec 2023 och 2022. Så var priserna ungefär 1/3 2023. Så det ser ju ut som en fallande trend.
Ingen privatperson levererar FCR-N via Checkwatt vad jag vet. Det är FCR-D
 
F fsn skrev:
Ingen privatperson levererar FCR-N via Checkwatt vad jag vet. Det är FCR-D
Det är nog riktigt. Men varför skriver du det?
 
F
D daVinci skrev:
Det är nog riktigt. Men varför skriver du det?
För att förtydliga när du skrev ”FCR finns i allra högsta grad” Varför skrev du det?

Och angående länken så visar den på fallande priser men det är Svenska kraftnäts priser. Det är bara en bråkdel av det som man får ut av Checkwatt och den andelen har blivit betydligt lägre än den var för ett år sen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.