Hej!
I färd att beställa bänkskivor till nya köket och hade först snöat in mig på kalksten - som aktiv matlagare med i snitt 2h/dag och en faiblesse för hög syra och 20+ vinägersorter i lager så fick jag såklart stryka det alternativet direkt. Om någon vet en behandling av kalksten som löser detta problem som jag inte lyckats googla fram så berätta gärna mer!

Nu har jag snöat in mig på Caesarstone, specifikt deras Clamshell eller Oyster och vill höra om någon har erfarenhet av detta material och dess tålighet? Fläckar från varma kastruller och syra?
Har förstått att det "chippar" lätt men det är en risk vi får leva med mot tålighet gällande fläckar och temperatur.

Allt gott
M

BirgitS
De skriver själva så här:
Due to the nature of the surface design, it is recommended that common household spills like liquid droplets and rings are dried immediately. As with any matte product, owners of Concrete, Honed and Rough finishes may experience seeing an increase in smudges from everyday living. Weekly, the surface should be cleaned with Soft Scrub Liquid Gel with Bleach and thoroughly dried.
https://www.caesarstoneus.com/customer-care/care-maintenance/
Föreslår att du följer länkarna till de andra sidorna, i FAQ står det t.ex. att heta kastruller ska placeras på underlägg och rengöringsmedel får inte vara surare än pH 5 för att inte orsaka skador.

Tack @BirgitS, men nu var min fråga hur andra eventuella ägare hade upplevt det.
Google är annars som du själv bevisar riktigt användbart.

Om du tar slipad clamshell så. Kan du lika väl ta kalksten, polerad är lite som polerad granit! Har det inte själv med tillverkar just bänkskivor!

Att det chippar lätt tycker jag inte, inte mer än annan sten, rekommenderar doch en plan limmad ho om man vill undvika utslag, kanske inte lika snyggt men jag ångrar att jag inte gjorde så i mitt egna kök, har marmor.

Edit, dom klarar max 150grade, så nej, den tål inte heta kastruller, det är ju en liten mängd limm i blandningen som inte klarat av värmen!

• Gilla
Bberg
  • Laddar…
L Lopex skrev:
Om du tar slipad clamshell så. Kan du lika väl ta kalksten, polerad är lite som polerad granit! Har det inte själv med tillverkar just bänkskivor!

Att det chippar lätt tycker jag inte, inte mer än annan sten, rekommenderar doch en plan limmad ho om man vill undvika utslag, kanske inte lika snyggt men jag ångrar att jag inte gjorde så i mitt egna kök, har marmor.

Edit, dom klarar max 150grade, så nej, den tål inte heta kastruller, det är ju en liten mängd limm i blandningen som inte klarat av värmen!
tack för grym input, då stämmer min analys och polerad blir det.

Om jag kmr ihåg så kan jag ta med en citron och smeta lite på olika material så får du se hur skadorna blir!

• Gilla
Bberg
  • Laddar…
@Lopex mycket gärna! En sådan exempelguide i bilder hade nog varit hett eftertraktat för många!

B Bberg skrev:
Hej!
I färd att beställa bänkskivor till nya köket och hade först snöat in mig på kalksten - som aktiv matlagare med i snitt 2h/dag och en faiblesse för hög syra och 20+ vinägersorter i lager så fick jag såklart stryka det alternativet direkt. Om någon vet en behandling av kalksten som löser detta problem som jag inte lyckats googla fram så berätta gärna mer!

Nu har jag snöat in mig på Caesarstone, specifikt deras Clamshell eller Oyster och vill höra om någon har erfarenhet av detta material och dess tålighet? Fläckar från varma kastruller och syra?
Har förstått att det "chippar" lätt men det är en risk vi får leva med mot tålighet gällande fläckar och temperatur.

Allt gott
M
blev det polerad clamshell? Har du några bilder irl? Är inne på den..

B Bberg skrev:
[bild]
@PW92
snyggt! Vilken drömspis!

P PW92 skrev:
snyggt! Vilken drömspis!
Yes, tyvärr höll inte kvalitén för vad utseendet lovade. fläkten lät över 85dB och spisens plattor slog av/på efter behag, fläkten i ugnen gick i upp till 1h efter att ha varit igång för att kyla ned.
Men snygg var den verkligen! :)

BirgitS
B Bberg skrev:
Yes, tyvärr höll inte kvalitén för vad utseendet lovade. fläkten lät över 85dB och spisens plattor slog av/på efter behag, fläkten i ugnen gick i upp till 1h efter att ha varit igång för att kyla ned.
Men snygg var den verkligen! :)
Vad är det man inte ska köpa med andra ord?

BirgitS BirgitS skrev:
Vad är det man inte ska köpa med andra ord?
Haha ja det kan vi ju avslöja nu, Lofra.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.