Byggahus.se

Certifierad snickare?

1. L
    Medlem · Nivå 10
    Är det Nån som vet vad det innebär? Jag har nämligen reklamerat ett klickgolv och företaget som jag köpte golvet ifrån frågar om snickaren som la golvet var certifierad. Golvet skulle blivit lagt av en certifierad firma om garantin ska gälla skriver hon i ett mejl !

• Laddar…
  2. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
  3. C
    Medlem · Nivå 9
    Yrkesbevis har ingenting med certifiering att göra.
    Min gissning, och det är just en gissning, att tillverkarna har någon typ av utbildning som de vill att företag ska gå.
    Eller så uttrycker de sig väldigt fel och syftar inte alls på någon certifiering.

4. D
    Medlem · Nivå 20
    Det tycks vara väldigt vanligt att häva ur sig krav på certifiering eller auktorisation. Fråga vilken certifiering de syftar på. Sannolikt får du inget vettigt svar.

5. N
    Medlem · Nivå 9
    Vad består reklamationen av? Produktfel eller monteringsfel?
    Har du eller företaget köpt golvet?

6. M
    Medlem · Nivå 12
    jag vill nog påstå att det inte går att ställa krav på att det skall vara utfört av en certifierad yrkesperson.
    Däremot måste golvet vara lagt enligt tillverkarens instruktioner, vilka ibland kan vara så krångliga att det i sin tur leder till en ”certifiering”.

Vad avser reklamation så kan ovan vara intressant beroende på vilket fel som har uppstått. Uppenbara tillverkningsfel (färgfel, repigt golv i förpackning osv) tar ingen hänsyn till hur man har lagt golvet. Dock borde det reklamerats innan golvet lades om så var möjligt.

Om det däremot är att golvet har gått isär, bågnat vid ändarna osv, ja då får man diskutera hur golvet har lagts och då är det den som har lagt golvet som skall ha kontakten med tillverkaren. Dvs, snickaren blir din ”motpart” om du köpt tjänsten, annars ska du reklamera golvet till inköpsstället i första hand.

• Laddar…
  7. L
    Medlem · Nivå 10
    Reklamationen går ut på att golvet knastrar, speciellt mycket under högsommar när fuktigheten är hög. Den expanderar alldeles för mycket. Golvet är precis enligt tillverkarens beskrivning. Min hantverkare är en pensionär snickare som jag känner genom jobbet. Väldigt kunnig yrkesman som har jobbat som snickare sen han var 16 år och nu 68 år.

8. N
    Medlem · Nivå 9
    Låter som ett monteringsfel. Finns en uppsjö med orsaker här. Din pensionär får jobba gratis och köpa nytt golv åt dig om du ska komma lindrigt undan, skulle jag tro.

9. arneri68
    Medlem · Nivå 8
    Vad tänker du på då? Jag kan bara tänka på ojämnt undergolv eller att golvet saknar tillräckligt expansionsutrymme.

Störs man av spänningsljud i trägolv kanske det är bättre att välja sten eller plastgolv.

10. J
    Medlem Nivå 5
    Jag är själv ingen snickare men har lagt flera klickgolv och skulle säga att det sannolikt beror på att underlaget inte är helt jämt. När jag lagt på en helt slät betongplatta har det inte knarrat det minsta, men samma golv på en tidigare limmad yta (plastmatta) som inte var helt jämn och där knarrar det.

Jag tror man får leva med lite knarr med trägolv och förstår tillverkaren, det är nog svårt att få igenom den reklamationen.

• Laddar…
  11. S
    Medlem Nivå 5
    Har lagt ett flertal golv och aldrig fått dem att låta, så länge som underlaget är slätt och stabilt. Skulle tro att du har felet där.

• Laddar…
  12. L
    Medlem · Nivå 10
    Jag har inte direkt kontakt med tillverkaren, Skandor utan med återförsäljaren Hornbach.
    Efter en besiktning skriver handläggaren så här:
    *Åtgärdsförslag för att motverka knarrande golv:
    Avlägsna silikonmonterade lister.
    - Såga ut distans/ laminatgolv mellan hall/ vardagsrum och kök/ vardagsrum,
    - Montera (i mellanrummet) förslagsvis platt tröskel.
    - Se över konstaterade nivåskillnader under laminatgolvet.
    *Övrigt förslag för att motverka markfukt/ krypgrund:
    - Lägg ut markduk under krypgrund samt häll lecakulor över markduk.
    Lecakulor binder fukt vid hög ånghaltig luft samt frigör fukt vid låg ånghaltig luft.
    På så sätt skapas en balans.
    - Täck igen hela krypgrunden, inget ventilationsgaller!
    På så sätt kommer ingen kall luft in, nattetid eller vintertid, som skapar kondens
    på undersidan av golvet och dess reglar. Kondens på konstruktion leder oftast till
    skador av fuktrelaterad problematik.

Om du har några ytterligare följdfrågor så är du välkommen att kontakta mig alternativt prata med Micke på golvavdelningen, som var med mig i fredags.
    Du får gärna maila mig namn på din certifierade hantverkare också, så vi har med det i vår dokumentation.

Hon vill att jag ska dela golvet som är sammanhängande just nu mellan kök/hall och vardagsrum och stycks det i olika område och sätta golvlister. Jag tycker det blir väldigt ful med massa golvlister.
    Krypgrunden tycker hon att jag ska bygga om fast det har aldrig funnit nåt fukt problem i krypgrunden !
    Jag kanske ska kontakta tillverkaren direkt. Det är de sim ändå står för garantin.?

13. N
    Medlem · Nivå 9
    -Fel foam/stegljudsmatta.
    - Avsaknad av ångspärr om sådan behövs.
    - Limmat/ej limmat beroende på golv.
    - Oöm hantering vid läggning.

Dessa kommer jag på just nu.

• Laddar…
  14. Demmpa
    Husägare · Nivå 21
    Okay golvet täcker flera rum.

En layout övergolvet vore bra.

Pergo skriver att normalt max 13*13 meter
    https://www.pergogolv.se/sv-SE/vanl...-utan-att-det-kravs-expansionsprofil-i-rummet

Tung möbler som tex köksö gör att golvet inte kan röra på sig,
    https://www.pergogolv.se/sv-SE/vanl...k-med-en-kokso-eller-med-tunga-stenbankskivor

Här skriver dom bla att det ska vara ångspärr under golvet om det är krypgrund, samt rekommenderar rörelsefogar om flera rum sitter ihop, inga tunga möbler/inredningar på golvet,
    https://www.golvabia.se/media/3164/detaljerad-laeggninganvisning.pdf

Edit:
    Även om du inte har haft några problem med fukt från krypgrunden så kan det mycket väl stiga upp fukt genom bjälklaget som påverkar laminatgolvet eftersom laminatgolv är ganska täta i överytan.

• Laddar…
  15. Anna_H
    Husägare · Nivå 18
    Deras förslag låter vettiga.