Tanken med centrotek är att de ska vara snabbt och smidigt att byta mellan olika verktyg. Sätter du i chucken kan du använda alla dina gamla verktyg precis som vanligt.

hul skrev:
har en fråga om någon festool kunnig skulle kunna hjälpa till.
Funderar på en festool skruvdragare efter att ha testat en.

Vad skiljer centrotec fästet från vanlig?, varför bättre?
kan man använda vanliga bits och borr i festool maskin eller måste de vara centrotec fäste

Det jag gillar med Centrotec är att den är stadigare än standardbits så det vobblar mindre. Det dåliga är att allt man vill ha inte finns med Centrotecfäste.

Paul visar hur man kan konvertera "vanliga" till centrotec kompatibla:
[video=youtube;6zKX_MW-D_k]https://www.youtube.com/watch?v=6zKX_MW-D_k[/video]

Förutsätter som sagt att bitsen (i mitt fall sådana där fjädrande "hylsborr" för att centrera i gångjärn) inte är böjda, annars blir det svårt att spänna in dem i svarven :)

Cheesen
Masses skrev:
Paul visar hur man kan konvertera "vanliga" till centrotec kompatibla:
[video=youtube;6zKX_MW-D_k]https://www.youtube.com/watch?v=6zKX_MW-D_k[/video]
Ja detta skitmärke som inte kan följa branchstandard... Det är ju en smidig finess men inte lika kul när man inte kan gå in i vilken bygghandel somhelst och ersätta en trasig/borttappad bitshållare.

Daniel Östberg skrev:
Ja detta skitmärke som inte kan följa branchstandard... Det är ju en smidig finess men inte lika kul när man inte kan gå in i vilken bygghandel somhelst och ersätta en trasig/borttappad bitshållare.
Håller med om att det är störigt med egen standard. Men kan du inte bara köpa en vanlig bitshållare o sätta i den vanliga chucken? Då blir det ju som vilken borrskruvdragare som helst?

H
Daniel_N skrev:
Håller med om att det är störigt med egen standard. Men kan du inte bara köpa en vanlig bitshållare o sätta i den vanliga chucken? Då blir det ju som vilken borrskruvdragare som helst?
Hej Daniel_N, då har jag en fråga till dig är det en fråga du ställer om man kan göra de eller är de ett konstaterande att de går?

Förlåt att jag var otydlig. Det går att sätta precis vad man känner för i den vanliga chucken. Funderade på om daniel ö hade någon annan anledning till att han inte ville det. Tex att det är rätt klumpigt jmf m centrotec.

Redigerat:
  • Gilla
bulleribock
  • Laddar…
H
Daniel_N skrev:
Förlåt att jag var otydlig. Det går att sätta precis vad man känner för i den vanliga chucken. Funderade på om daniel ö hade. Ögon annan anledning till att han inte ville det. Tex att det är rätt klumpigt jmf m centrotec.
Okej bra tack,
Daniel_N du verkar bevandrad i festool träsket så har ytterligare en fråga du kanske kan hjälpa mig med.
om du tar av chucken alltså bara har själva maskinen så kan du ju montera bitsen direkt i maskinen, funkar de bara med centrotec bits?

Hehe, så kan man kanske säga. Men allt där är inte toppen, men det är mer som är bra än som är dåligt:)
Det går att sätta alla typer av bits direkt i maskinen. Men då får du inte den fina styrningen som du får i centrotecchucken. Spelar inte någon roll för vanliga 25mm bits, men för långa bits/långa bitshållare och för borr är det kasst. Det finns inte heller något lås som håller bitset hårt på plats som i en bitshållare med ring.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
Daniel Östberg skrev:
Det är inget problem, det här skitmärket har en förmåga att föröka sig så i slutändan har man ett lager med grejer hemma.

När man vant sig med centrotec känns en vanlig chuck omständig att använda.
Chucken blir mest till hålsågar / dosfräsar.

• Gilla
bulleribock
  • Laddar…
H
Daniel_N jag fortsätter peppra dig med frågor.
Jag har googlat runt lite med hittar ingen Borrhammare (nätdriven) finns de?

Cheesen
Daniel_N skrev:
Själva poängen är ju att det är smidigt att slippa chucken när man ska skruva. Använder bara chuck till borr numera. Tillochmed lilla csx är klumpig när du har chucken i.

Daniel_N skrev:
Hehe, så kan man kanske säga. Men allt där är inte toppen, men det är mer som är bra än som är dåligt:)
Det går att sätta alla typer av bits direkt i maskinen. Men då får du inte den fina styrningen som du får i centrotecchucken. Spelar inte någon roll för vanliga 25mm bits, men för långa bits/långa bitshållare och för borr är det kasst. Det finns inte heller något lås som håller bitset hårt på plats som i en bitshållare med ring.
Mja alltså det där när man tar bort chucken på festool-maskiner kunde man gjort fem resor bättre tycker jag.
Bitsen går att montera ja men de sitter sjukt dåligt :/ Där är Metabo/mafells maskiner (som är centrotec-kompatibla) mycket bättre. När man tar bort chucken så kan man montera en 50mm-bits som sitter som berget :)

Redigerat:
Daniel Östberg skrev:
Själva poängen är ju att det är smidigt att slippa chucken när man ska skruva. Använder bara chuck till borr numera. Tillochmed lilla csx är klumpig när du har chucken i.
Men då blir just festoolen m centrotec alltså inte sämre än vilken vanlig borrskruvdragare med chuck som helst? Det är ju bara ett problem när du inte kan få tag på en festool bitshållare?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.