P
dom träborrar som medföljer 2010 centrotec kitet ser ut att vara samma som medföljde 2008 kitet.. och det är småa träborrar avsedda när man kör vinkel chucken i trånga utrymmen, tex monterar kök eller liknande, iaf som jag förstått det

men 415 euro för detta kit är inte billigt.. vad kommer detta kosta här i sverige tro? 4500-5000? :rolleyes:

Pris från min lokale skojjare, han skulle kunna pressa ner den till ca: 3000:- , men det är tack vare lång och trogen kund med många inköp. Firman beställde en dirrekt, får se om jag investerar också, troligen inte.

M
Daniel_N skrev:
...............Den innehåller den "stora" metallborrsatsen, dvs med:
3
3,5
4
4,5
5
5,5
6
6,5
8
10 mm borr.
Borren är av utmärkt kvalitet, och det är riktigt smidigt med centrotechållaren. Det är lätt att byta borr när de blir slitna, och sätta in ett nytt borr i hållare. Tyvärr finns det ännu inte fler storlekar av borr med centrotecfäste................
Är borren specialare på något sett för att passa i hållaren eller kan de ersättas med borr från vilken tillverkare som helst?

Det är en sträcka längst upp på skaftet, kanske 15mm lång, planfräst. Det kanske går att göra med andra borr? Men de är alltså inte som vanliga borr.

Mr Handyman skrev:
Det är en sträcka längst upp på skaftet, kanske 15mm lång, planfräst. Det kanske går att göra med andra borr? Men de är alltså inte som vanliga borr.
Vinkelslipar är bra..... :D

Yepp, den planfräsningen är inte så kritisk, tanken är bara att få en relativt plant yta för skruven att spänna emot. Vinkelslip funkar säkert utmärkt. En smärgel är såklart mycket enklare att jobba med.

Den nya modellen på centrotec såg jag sist på Flinks Järn. Dyr men ovärderlig då man har allt samlat.

Ja det var ju det som jag tyckte var det bästa när jag hade min festooldragare, att man hade den lådan med allt samlat och med samma fäste .d^_^b

Och även om Daniel_N inte håller med mig så tycker jag fortfarande inte att centrotec är snabbare än vanliga prylar med bitsfäste. :)

Edit:
Jag kom på en rolig sak, nämligen att centrotec 2010 lådan har dragit upp priset på den gamla.
När jag sålde min begagnade -09 låda på tradera (stod tydligt att den var beg) så fick jag mer betalt för den än vad jag gav när jag köpte den ny till standardpris.

Redigerat:
Kikade närmare på 2015 års låda och blev besviken av att den innehöll...eh... plugg??
Vilken låda tycker ni är den mest kompletta någonsin?

Jag vill ha massa träborr, metallborr, forstnerborr, försänkare, spärrskaft, diverse bitshållare, långa och medellånga bits. Tänkte primärt ha den till TXS skruvdragare. Forstnern kommer jag ändå köra på Bosch pelarborren såvida inte det finns miniborrstativ likt deras vecturo gjorda för skruvdragarna?

P
Finns ingen centrotec låda som är komplett.. jag har 2008,2009,2010,2013 och nu 2015 och den bästa enligt mig är den som kommit nu.. annars är den lådan som kom 2010 som hör till den kompletta (den som festool har som fast artikel-ce modell nånting och kostar över 4k)

2009 innehöll oxå spärrskaft och mojänger, även den innehöll en kartong bit som visar plugg skruv o sånt bjäfs som på 2015 modellen..

dock saknar jag korta 50mm centrotec bits i festools sortiment idag?.. i protool centrotec lådan som jag även har och centrotec 2009 lådan finns det sånna i och dom e grymt fina! :thumbup:

Edit: det är så länge sen jag kollade i lådorna men nu fick jag för mig att 2015 lådan i grunden är en förnyad 2009 låda?? Måste ut och kolla!

Redigerat:
P
Mina farhågor besannades! inte mycke av bits och borr som är olika under locket.. centrotecadapter för vanlig chuck finns i 09 versionen.. annars är det samma :o:cool:

ni som har 09 behöver inte köpa -15 med andra ord :o

dock gillar jag det nya skruvmejselhandtaget.. dom har satt dit en annan sorts bitschuck som funkar otroligt bra!

• IMG_4719.JPG
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • IMG_4720.JPG
    Skapa konto
  • IMG_4722.JPG
    Skapa konto
  • IMG_4724.JPG
    Skapa konto
  • Gilla
End
  • Laddar…
50 mm känns obligatorisk i en Centrotec!
Går de att köpa separat och lägga där "plugg-pappret" ligger? D.v.s. finns det något måttsystem i centrotec för att flytta modulerna?

Vad har 2013, 2008 och 2010 som 2015 inte har?

P
Här e skillnaden på -13 och -08 centrotec lådorna! samt den nedre är Ce lådan som Festool har som ordinarie artikel i sitt sortiment!

Vet faktiskt inte vad 50mm centrotec bitsena har för artnummer, om ens Festool har dom i sitt sortiment numera?

• IMG_4736.JPG
    Skapa konto
  • IMG_4738.JPG
    Skapa konto
  • IMG_4739.JPG
    Skapa konto
  • IMG_4741.JPG
    Skapa konto
Redigerat:
  • Gilla
End
  • Laddar…
Känns ändå som att deras ordinarie låda är ett bättre val trots att den kostar runt 4K. Börjar tro att det är dumsnålt att gå på 2015 års låda.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.