Kan någon länka till den ordinarie lådan för jämförelse. Jag blir helt förvirrad av alla Centrotec lådor jag hittar i butiker på nätet.

Tack!

Jag har fortfarande svårt att förstå att det är en bra låda att ha. Det man vill ha är väl en låda med enbart det man använder dvs inte en uppsamling av extra bits och borrar som dessutom kostar extrapengar vid inköp av centrotec lådan.

Jag förstår inte riktigt hur man använder lådan tex om man vill ha ett bits vilket som, tar man då ett från undre delen av lådan. Använder det, slinter lite när man skruvar läger man tillbaka det där man tog det i sitt lilla fack eller är det bara ett reservlager, och bitsen man använder är någon annanstans i lådan.
Lika dant med borrarna som ligger två och två tar man därifrån eller är det bara ett lager. För vad finns i borrasken i övre delen av lådan

Jag fattar att om man skulle köpa allt löst så skulle det bli dyrare.

Pär

P
pär h skrev:
Jag har fortfarande svårt att förstå att det är en bra låda att ha. Det man vill ha är väl en låda med enbart det man använder dvs inte en uppsamling av extra bits och borrar som dessutom kostar extrapengar vid inköp av centrotec lådan.

Jag förstår inte riktigt hur man använder lådan tex om man vill ha ett bits vilket som, tar man då ett från undre delen av lådan. Använder det, slinter lite när man skruvar läger man tillbaka det där man tog det i sitt lilla fack eller är det bara ett reservlager, och bitsen man använder är någon annanstans i lådan.
Lika dant med borrarna som ligger två och två tar man därifrån eller är det bara ett lager. För vad finns i borrasken i övre delen av lådan

Pär
hehe Festool, cant live whit it, cant live whitout it;) massa bits och borrar som folk slänger sig efter.. centrotec lådorna är värda minst i diamantvärde efter några år :wow: även om den är halft använd så betingar dom sjuka priser:x

är väll de enda de e bra på :rolleyes:.. sen att centrotec fästet är helt underbart är väll en annan femma.

Det jag skulle vilja ha är typ en programvara som man kan skissa sin centroteclåda med, typ välja antal fack, storlek o sånt och sedan fylla i med de bits och borrar man vill ha och därefter lägger man beställning på den egenkomponerade lådan o Festool formpressar systainerinsatsen och skickar till oss. Lite som LEGO´s programvara där man kan bygga egen sats o sen beställa hem det.

• Gilla
Toddbertuzzi och 3 till
  • Laddar…
pär h skrev:

Pär
Din argumentation bygger på att man vet vad man vill ha. I mitt fall inspekterade jag mitt sorgliga hopplock av borrar och bits, och insåg samtidigt att min nya lägenhet där det skulle renoveras hade dåligt med utrymme för verktygsförvaring. Därför kändes en Centrotec 2013-låda helt ok, när jag ändå köpte en nu dragare (CXS). I mitt fall är det aldrig uppenbart att jag bara behöver en viss typ av bit eller borr.

När det gäller bitsen har den nuvarande uppsättningen bits i min skruvdragarsystainer, dvs jag lägger aldrig tillbaka ett bit jag slitit på. Borren är extraborr, som passar i centrotec-fötterna som ligger i den nämnda lådan i övre avdelningen. centrotec_495128_z_01a.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
pär h
  • Laddar…
Kör festool på jobbet och hemma och har en fullsmetad centrotec 2013 låda på jobbet. Och metallborrarna verkar tyvärr ha mått ganska så illa av att hålla på och skumpa omkring mot varandra då jag inte tyckte en enda borr (nåja) Var vass. det gäller metallborrarna som ligger som reserv. Träborren har Inga reservborrar utan är endast i ett litet etui men jisses de är ruggigt fina och används till gips trä plast med grymt resultat.

Sedan är det så jäkla skönt att ha en stor mängd extra bits Av till synes bra kvalité. Inte hittat ngn torx ännu som tål våldet man utsätter dom för.

Bitsmejseln är inget speciellt där finns det mycket bättre grejer från wiha och wera (tror festool en är tillverkad av wiha).

all in all så är det prisvärda grejer de där lådorna.

pär h skrev:

Pär
Jag har en liten wurth bits låda i fickan och fyller på eftersom. Riktigt skönt när man har ocd och inte gillar hål :)

Samma med metallborrarna. Hur många miljoner gånger har man inte knäckt en borr eller slitit ut den ute på fältet. Men metallborrarna mår inte bra av att ligga och smälla mot varandra Som de gör IMHO.

Men det är ju verkliga basgrejer i lådan inga onödiga grejer utan allt används nog av de flesta.

Vet någon varför Festool inte har 2 mm borr med Centrotecfäste?
Även borrförsänkaren hade varit bra om det fanns 2 mm.
Mycket konstigt tycker jag då Centrotec vänder sig till finsnickeri.

Håller helt med dig End, saknar verkligen 2 och 2,5mm.

Jag med, och dessutom saknar jag standarddiametrar för M-gänga.

Färdig centrotec-set är så usla oavsett årtal. Så nu har jag bestämt mig att skaffa SYS-1 TL-DF och sen skapa den perfekta lådan.

Saknar fortfarande försänkare och borr i 2 mm så jag googlade runt, såg att det finns tredjeparts tillverkare, tyvärr inte metric.
http://www.snappytools.com/product/93572-festool-centrotec-compatible-cabinet-makers-set/
Där har de 3/32″ (Drygt 2,4 mm)

Undrar om någon här vet om det finns tredjepart inom EU som använder "rätt" mätsystem? Känns som att det måste finnas någon i Tyskland som sett det som en affärsidé att börja svarva och sälja tredjeparts centrotecbitsar.

Har inte testat det själv men "hört" att det ska gå att svarva ner någon detalj på vanliga bits för att få att passa i Centrotec. Någon dag ska jag titta närmare på det där...

Ska man tro den här filmen kan man klara sig utan svarv. Tydligen räcker det med en fil och en pelarborr.
https://youtu.be/VTVeBTaAq44

Spände faktiskt upp ett bitsborr i svarven igår bara för att inse att "bitshållaren" var så skev att den inte gick att svarva... Nytt försök med något bättre ämne inom kort.

H
har en fråga om någon festool kunnig skulle kunna hjälpa till.
Funderar på en festool skruvdragare efter att ha testat en.

Vad skiljer centrotec fästet från vanlig?, varför bättre?
kan man använda vanliga bits och borr i festool maskin eller måste de vara centrotec fäste

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.