Hej, håller på att se över hur jag ska styra inneklimatet i mitt hus framöver. Idag finns elradiatorer, braskamin i vardagsrummet, och en liten LLVP i hallen. I vintras var det väldigt kallt då vi försökte snåla så mycket med elvärmen som möjligt, och värmepumpen och kaminen är inte dimensionerade för att klara av att värma upp mer än rummen de står i.

Jag planerar att dra in vattenburen värme förr eller senare, men det kommer kräva en hel del jobb och resurser som det är lite tajt med nu.

Däremot har vårt hus en lite märklig egenskap i att det går ventilationsrör genom vinden till alla rum. Det finns en stor fläkt på vinden som drar luft upp genom ett hål i taket i vardagsrummet och trycker ut det i resten av rummen. Enligt förra ägaren var syftet att ta den varma luften runt kaminen och sprida ut det i huset. Det funkar sådär, och fläkten är väldigt högljudd.

Däremot kom jag att tänka på att amerikanarna ofta verkar köra på någon form av centralt värmesystem som går via luftkanaler, s.k. "ducted central heating/cooling". Vad jag vet är det rätt ovanligt här, men eftersom jag nu ändå har kanalsystemet så kanske det är ett alternativ? Vad behövs? Är det jämförbart med vattenburet i värmespridning? Skulle jag kunna koppla på nuvarande värmepump eller är den för klen för att trycka ut luften i hela huset?

Luft är en dålig värmebärare. Betänk att det är stillastående luft som utgör isolering i alla hus.

Har haft ett FTX-system i form av en VP som tog värmen från frånluften och skickade in den i tilluften. Tilluften höll mellan 27-39C. Hur långt det räcker beror på hur dragfritt och välisolerat huset är. Hos oss i vår gamla kåk som varken är dragfri eller välisolerad räckte det ner till ca +10C utomhus. Sedan måste värme till från annan källa. Dessutom kommer då värmen från taket. där gör den lite nytta. Mkt bättre med värme nedifrån radiatorer eller golvvärme. Ska värmen tryckas ner till golvnivå och spridas effektivt i hela rumsvolymen så behövs ett rejält flöde, vilket skapar oljud och ger hårfönseffekt.
Bättre om kanalerna dras ner till golvet, (där jänkarnas utblås sitter).

Erfarenhetsbaserad slutsats: satsa på vattenburet.
Luftburen värme kan kanske fungera, rätt utförd, dvs med utblås i golvnivå, i nya extremt välisolerade hus av typen passivhus.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.