Instämmer till 100%. Jag vill inte ens tänka på hur man rensar flexrör! Med slätta är det inga problem. För 15 år sen då vi haden en C-D hade jag en spänd nylonlina i röret. Använde den bara en gång. Band i ändan trasselboll och drag genom med ny lina i. Det var mycket skit som kom ut! Idag är jag emot C-D och kör med 2 bra Hepa maskiner.MathiasS skrev:
I övrigt hatar jag C-D långa slang.
Har ganska tydligt förstått att ni inte gillar slang här.
Problemet just nu är ju att jag tänkte lägga ner skyddsrör nu till veckan när grunden ska göras och stoppa i dammsugaröret längre fram.
Antar att det inte är så lätt att få i "vanliga rör" i efterhand.
Har själv begränsad möjlighet att vara med i veckan när makadam osv ska läggas ut.
För övrigt har vi ej bestämt vilken CD vi ska ha. Verkar ju som att varje märke har sina egna mått på rören. Eller?
Vore det samma mått på alla så kunda man ju köpt lite delar så fort som möjligt.
Annars kanske det går å få ihop lite olika dimensioner om det inte är exakt samma?
Vad tror ni?
Problemet just nu är ju att jag tänkte lägga ner skyddsrör nu till veckan när grunden ska göras och stoppa i dammsugaröret längre fram.
Antar att det inte är så lätt att få i "vanliga rör" i efterhand.
Har själv begränsad möjlighet att vara med i veckan när makadam osv ska läggas ut.
För övrigt har vi ej bestämt vilken CD vi ska ha. Verkar ju som att varje märke har sina egna mått på rören. Eller?
Vore det samma mått på alla så kunda man ju köpt lite delar så fort som möjligt.
Annars kanske det går å få ihop lite olika dimensioner om det inte är exakt samma?
Vad tror ni?
Nej vad jag vet använder man samma vita rör till alla maskiner.
Kolla här:
http://www.abc-cdsug.com/
Här finns allt man behöver. Dom säljer iprincip alla märken och har funnits hur länge som helst.
Kolla här:
http://www.abc-cdsug.com/
Här finns allt man behöver. Dom säljer iprincip alla märken och har funnits hur länge som helst.
Jo där står ju en hel del.
Men där står ej att flexslangen skulle skapa bekymmer....
Men där står ej att flexslangen skulle skapa bekymmer....
och vad är då EPS??
Beträffande frysrisk så är det ju bara att lägga det tillräckligt djupt!
1,2m lär det ju inte frysa på.
Beträffande frysrisk så är det ju bara att lägga det tillräckligt djupt!
1,2m lär det ju inte frysa på.
Halva mitt CS system betår av delar från telias oranga förläggningsrör 50mm. Fungerar utmärkt.
Funderar på ombyggnad av garage och lägga ned CS dit (ca 20m) och "rör-i-rör" tipset var kanon.
Funderar på ombyggnad av garage och lägga ned CS dit (ca 20m) och "rör-i-rör" tipset var kanon.
Jag funderar på centraldammsugare men har en del betänkligheter:
- hur lång sugslang kan man praktiskt hantera, dvs hur långt mellan uttagen?
- var gömmer jag slangen då jag är klar?
I mitt fall kan vita rör dras på kallvind och i undervåningens ekonomiutrymmen. Trots det borde jag behöva en 10 meter lång slang och det känns som den blir otymplig!
- hur lång sugslang kan man praktiskt hantera, dvs hur långt mellan uttagen?
- var gömmer jag slangen då jag är klar?
I mitt fall kan vita rör dras på kallvind och i undervåningens ekonomiutrymmen. Trots det borde jag behöva en 10 meter lång slang och det känns som den blir otymplig!
1o meter är väl det normala, har jag fått för mig. Det var åtminstone vad som följde med den maskin mina föräldrar köpte för några år sedan. Jag är ganska säker på att det brukat vara så på de jag tittat på senare också. Jag är själv sugen på en sån liten manick men har inte hunnit bilda mig någon större uppfattning om alternativen.
Jag har en 12 meters slang och det funkar utmärkt. Däremot har jag noterat att slangens kvalitet i större utsträckning än längden påverkar hur jobbig den är att hantera. Den första slangen vi hade blev det aldrig några veck på. Nr 2 som vi har ni kinkar ibland och det är förbaskat irriterande. Detta är dock bara en prisfråga. Dyraste slangen är bäst och den är dyr....
Förvaring: Jag har monterat ett uttag i en blivande garderob och där har jag också plats för slangen. Det betyder att den kan var inkopplad jämt och jag behöver bara ta ut slangen och börja dammsuga. Från det uttaget når jag dock inte hela huset, men jag kan ändå stöka av det värsta.
Köp också en billig plastslang att ha i garaget och se till att du har ett uttag där för städning av bilen etc.
Förvaring: Jag har monterat ett uttag i en blivande garderob och där har jag också plats för slangen. Det betyder att den kan var inkopplad jämt och jag behöver bara ta ut slangen och börja dammsuga. Från det uttaget når jag dock inte hela huset, men jag kan ändå stöka av det värsta.
Köp också en billig plastslang att ha i garaget och se till att du har ett uttag där för städning av bilen etc.