Blir nog en centraldamsugare i vårt nybygge.
Funderar på om man kan ha en rörförbindelse i marken mellan hus och garage (5m) till damsugan.?
Vore ju bra med ett utag i garage/förråd, eller rentav placera motorenheten där.
Nån som testat eller har några tankar om det?
Har ej gjort grunderna än så alla möjligheter finns nån vecka till!

Rent funktionsmässigt borde det inte vara några problem men jag har inte gjort den typen av dragning. Genom kallvind och krypgrund däremot och det fungerade.
Frågan är väl bara om rören tål att ligga i marken med allt vad det innebär? men det vet väl tillverkaren.

Har en centraldammsugare som du har tänkt att du skall ha den monterad,bara lite längre rördragning än du skall ha funkar utmärkt.
En liten brasklapp bara motorn är inte tänkt för så lång kontuernerlig drift så den kommer att få bra med stryk. Dessutom måste du ha en föravskiljare inkopplad annars så har du problem med en gång.
Annars så funkar det bra har använt min i ca 10 år bytt kol en gång plus motor en gång. Glöm bara inte att ta ur slangen när du inte använder den anledning till en & annan dispyt med partnern om en värdelös dammsugare brukar bli följden annars.

Glömde berätta att min går uppe på vinden nerför snedtaket ut på kattvinden vidare i carporten innan den kommer in i förrådet sen vidare i ett par böjar ca 20 - 25 meter.

MÅLLGAN:
Vad menar du med att motorn får mer stryk och att den skulle gå mer kontinuerligt?
Har ej tänkt "städa" garaget med den, men tex städa bilen och lite sånt.
Placerar man enheten i föörrådet är den ju mindre ivägen än å ha den i tvättstugan.
Alternativt montera hon på vinden ( ja, jag har en invändig vindslucka i tvättstugan) men jag vet ej om det är att rekomendera?
Läste nånstans här att det kan ddra upp varmluft = fukt på vinden.
Beträffande rördragningen i marken tänkte jag lägga 110mm PEH el PVC rör som skyddsrör, och sen använda flexibel slang som sugledning.
Vad tror ni?

Är dammsugaren stor o kraftig, blir det inga problem. Men undvik 90gr böj i mark.
Industriella körs med sträckor på 500 m och längre. Funkar hur bra som helst.

1. Om du tänker placera maskinen i garaget kan det påverka valet av maskin - lite beroende på hur långt du har till övriga uttag. Å andra sidan, 5m är inte speciellt långt.
2. Givetvis ska du ha ett uttag i garaget.
3. Kanske är det klokt att placera maskinen i huset men ändå dra rör till garaget.
4. Dra inte flexslang till garaget. Lägg ner ett 110mm rör men dra vanliga vita rör i det röret. Motståndet/tryckfall i flexslangen är avsevärt högre än i de vita rören.

kamilenski skrev:
Industriella körs med sträckor på 500 m och längre. Funkar hur bra som helst.
Jo, men nu pratar vi rimligtvis om konsumentmaskiner här och då är det inte aktuellt med några 500meter. Inte ens en tiondel av det om man vill använda vanliga maskiner. Dock håller jag med om att 5m hit eller dit inte är avgörande.

Jag lovar att det är skilnad mellan en 600 W och en på 2200 W! 5 m extra gör mycket.

P.s. Inga flex slangar! Tänk om nåt fastnar. Så slätta och raka rör som möjligt.

Redigerat:
Vad har man för vettiga alternativ om man ska undvika 90gr rörböjar och flexslang? Tänkte lägga skyddsrören nu när jag gör grunderna och dra i slang i ett senare skede.
Detta va bara en tanke ja fick idag så ja har ej funderat så mycket på det ännu.
Blir det sämre sug med slang?
Eller är det risken att det lättare fastnar grejer som gör att man ska undvika slang?
Om det inte blir 100% sug i detta uttag så är det ju ingen jättekatastråf då det inte är så stor matrialkostnad om man gör det nu.

Redigerat:
jag använder min till slipmaskinerna samt till spånstosen ovanför klingan på sågen och det kan bli ganska långa pass som den får gå,det är den inte dimensionerad för så långa arbetspass det sliter. Angående 90böjar så måste man nog kunna komma åt dem för det händer att det fastnar i kröken ibland bland annat därför är det praktiskt med förarskiljaren i närheten av uttaget i garaget så att man kan rensa böjarna. Mitt system är inte limmat utan hopskarvade med klämteknik vilket gör det enkelt att demontera dem och rensa när det behövs (och det gör det).
Ibland har den fått stå och gå fem sex timmar i sträck (Jobbigt Jobbigt).

Mer förtydligande Har min i en klädkammare på övervåningen.

Tror jag satsar på att dra flexslang i mellan ändå.
Är ju lättare att dra ut den om det fastnar nåt än att ha raka rör.
Dom är ju definitivt int lätta och få ut i efterhand.
Lägger man ett 110 skyddsrör i marken och böjer upp det med några 30 böjar i grunden så borde väl det funka?

Givet att flexrör är enkatastrof flödesmässigt är det svårt att förstå varför du inte bara limmarihop lite vita rör. Det är ju inga som helst problem att bygga det inuti ett 110-rör även om du använder 30graders böjar.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.