720 läst ·
5 svar
720 läst
5 svar
Centraldammsugare ansluten till avluftning
På kallvinden har jag ett 110 mm isolerat plaströr som avluftning från toalett. Röret går ut genom yttertaket.
Planerar att placera en centraldammsugare på kallvinden intill avluftsröret och då ansluta isolerat utblåsningsrör från CD till avluftsröret.
Anslutningen till avluftsröret, ca 1 m från yttertaket, ska göras något lägre än utblåset på CD.
Har någon erfarenhet från denna lösning eller synpunkter på att utnyttja avluftningen på detta sätt?
Planerar att placera en centraldammsugare på kallvinden intill avluftsröret och då ansluta isolerat utblåsningsrör från CD till avluftsröret.
Anslutningen till avluftsröret, ca 1 m från yttertaket, ska göras något lägre än utblåset på CD.
Har någon erfarenhet från denna lösning eller synpunkter på att utnyttja avluftningen på detta sätt?
Om du ändå är på vinden och härjar, varför inte sätta utblåset på en gavel?S Sansad skrev:På kallvinden har jag ett 110 mm isolerat plaströr som avluftning från toalett. Röret går ut genom yttertaket.
Ett alternativ är rör i rör, att lirka in ett 50mm rör i 110mm röret så båda utblåsen slutar ovan tak.
Egen fråga, varför är avloppsluftningen så grov och var krävs egentligen? Jag har ett ~110mm gjutjärnsrör som går rakt upp och igenom taket...
Egen fråga, varför är avloppsluftningen så grov och var krävs egentligen? Jag har ett ~110mm gjutjärnsrör som går rakt upp och igenom taket...
Medlem
· Korpilombolo
· 3 724 inlägg
Låter som kondensproblem i den kalla dammsugaren när den varma fuktiga luften hamnar där. Dels när man dammsuger, dels när avloppsluften hittar in i dammsugaren.
Klicka här för att svara