Hej

Jag har ett antal element (el - 230v) som styrs via en central termostat, se bild. (elementen kopplas in via en kopplingsbox, inte via stickpropp)

Nu när elpriserna varierar så kopiöst över dygnet så vill jag lättare kunna reglera värmen, dvs sänka när elen är dyr.

Jag har inget Z-wave system eller Raspberry så sådana lösningar undanbedes. Det måste väl ändå finnas någon termostat som man styr via wifi? (Homekit, smartthings och google home använder jag idag)

Jag hittar massvis med sådana wifi-termostater för golvvärme, fungerar det med en sådan även för styrning av element?

• Central termostat för elementstyrning uppsatt på vit vägg med justeringsratt och ON/OFF-brytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Yes, rörligt pris med timdebitering, därav min frågeställning.

Vill fortsatt ha det så <- men låt oss inte diskutera det i denna tråd.

S Siouxsic skrev:
Hej

Jag har ett antal element (el - 230v) som styrs via en central termostat, se bild. (elementen kopplas in via en kopplingsbox, inte via stickpropp)

Nu när elpriserna varierar så kopiöst över dygnet så vill jag lättare kunna reglera värmen, dvs sänka när elen är dyr.

Jag har inget Z-wave system eller Raspberry så sådana lösningar undanbedes. Det måste väl ändå finnas någon termostat som man styr via wifi? (Homekit, smartthings och google home använder jag idag)

Jag hittar massvis med sådana wifi-termostater för golvvärme, fungerar det med en sådan även för styrning av element?
Shelly klarar de du söker men det är inte helt plugg o play

• Gilla
BSOD
  • Laddar…
S Siouxsic skrev:
Yes, rörligt pris med timdebitering, därav min frågeställning.

Vill fortsatt ha det så <- men låt oss inte diskutera det i denna tråd.
Anledningen till min fråga är att det är ett antal personer som tror att de berörs av de stora prisvariationerna fastän de har rörligt månadspris.

Exakt hur är befintliga termostaten inkopplad?
12/24/230V?

Har befintliga termostaten reläutgång?

Demmpa Demmpa skrev:
Anledningen till min fråga är att det är ett antal personer som tror att de berörs av de stora prisvariationerna fastän de har rörligt månadspris.

Exakt hur är befintliga termostaten inkopplad?
12/24/230V?

Har befintliga termostaten reläutgång?
mmm - så här ser den ut på insidan.
Den går sen vidare in till elcentralen där den har en "enhet" på DIN-skena där jag kan reglera om elementen skall styras central eller via respektive termostat på element eller via ett tredje alternativ som jag inte kommer ihåg.

Tacksam för all hjälp jag kan få.

• Innandömet i en termostat med regleringsknapp, ledningar och en lysande indikatorlampa.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara 230V samt att det är växlande kontakt, troligen NC kopplad. Det är bygel mellan skruv 2 & 3, så det är även 230V på det som drivs av termostaten.

Med andra ord.
Vilken termostat som helst som drivs av 230V och som har en potentialfri växlande kontakt eller med en NC-kontakt eller 230V styrd utgång fungerar att ersätta befintliga termostaten.

Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att vara 230V samt att det är växlande kontakt, troligen NC kopplad. Det är bygel mellan skruv 2 & 3, så det är även 230V på det som drivs av termostaten.

Med andra ord.
Vilken termostat som helst som drivs av 230V och som har en potentialfri växlande kontakt eller med en NC-kontakt eller 230V styrd utgång fungerar att ersätta befintliga termostaten.
Tack för input! :) Även om jag inte förstår alltför mycket av det där....

Då jag inte hittar "vanliga" termostater som går att styra med wifi så frågar jag om denna fungerar? (visserligen för golvvärme, gör det någon skillnad?

Eller kan du hitta någon annan som fungerar för mig? Med wifi då :)
https://www.ebeco.se/produkter/styrning/eb-therm-500

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.