1 711 läst ·
14 svar
2k läst
14 svar
Central AFDD?
Jag kollade lite på om man skulle investera i nymodigheten ljusbågsdetektor när man liksom ändå bygger allt nytt. Dock hittar jag bara enpoliga brytare kombinerade med säkring och i vissa fall jordfelsbrytare för att skydda en enstaka grupp. Finns det inga separata detektorer/brytare man kan skydda hela centralen med, eller funkar dom inte på det sättet?
Detta har vi, eller jag redan diskuterat i en annan tråd.useless skrev:
Jag kollade lite på om man skulle investera i nymodigheten ljusbågsdetektor när man liksom ändå bygger allt nytt. Dock hittar jag bara enpoliga brytare kombinerade med säkring och i vissa fall jordfelsbrytare för att skydda en enstaka grupp. Finns det inga separata detektorer/brytare man kan skydda hela centralen med, eller funkar dom inte på det sättet?
Där ställde jag frågan hur tanken var om man ville ha ett heltäckande skydd, ifall man då skulle avsäkra inkommande ledning med 3 enpoliga.
Där fanns dock ingen respons, jag antar att det inte är så vanligt.
Vad är anledningen till det? Blir det för mycket skräp på ledningarna med alla blandade laster så den inte klarar av att filtrera ut det som är relevant?
Eller är det helt enkelt en produkt som ännu inte har slagit igenom i trefassverige?
Eller är det helt enkelt en produkt som ännu inte har slagit igenom i trefassverige?
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Saknad respons kanske betyder att svaret redan skrivits på forumet...
Bästa svaret
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 825 inlägg
Jag hade sedan tidigare samlat på mig några länkar.
Så nu provade jag att skriva AFDD i sökrutan längst upp, och första och tredje träffen var bland dessa länkar
Så nu provade jag att skriva AFDD i sökrutan längst upp, och första och tredje träffen var bland dessa länkar
Produkten kommer nog när tiden är mogen, kanske om tio år eller så, problemet som jag ser det är att vi har väldigt låga belastningar traditionellt i och med 400 volt huvudspänning men med ökade solcells- och elbilsinstallationer ökar lasterna och därmed säkerligen också husbränderna vilket skulle kunna skapa ett behov till denna produkten till ett rimligt pris.
Men Hagers lösningar verkar tänkta att sättas på gruppnivå men det borde hellre skydda hela centralen på vettigt sätt.
Men Hagers lösningar verkar tänkta att sättas på gruppnivå men det borde hellre skydda hela centralen på vettigt sätt.
Vad är det för tekniska begränsningar?useless skrev:
Om man sätter 3 enfas AFDD med JFB och utlösning på 25A på inkommande eller i matande ände så borde det väl fungera.
Problemet är att man ofta vill sektionerna sin central och då blir detta en ganska dyr lösning, men jag tycker helt klart du ska testa.
Har man tänkt tanken att ta på sig säkerhetsbälte ska man inte bara strunta i det.
Vilken AFDD ska du ha, ska den skydda hela centralen eller bara enstaka grupper samt hur många jordfelsbrytare?
Jag antar 25A skensystem.
Ett alternativ kan ju vara att du sätter den på en tung enfasgrupp med långvarig höglast men vore ju synd om det skulle strula någon annan stans då bara.
Det jag ställer mig lite frågande till är vad man gör när den väl löser ut, detta kan ju vara ett väldigt svårhittat fel och vi behöver kanske utöka elektrikerns Arsenal av mätinstrument för att undvika att AFDD blott kopplas förbi vid fel?
Redigerat:
Att en enda signalbehandlingslogik får problem om det är fem olika motorer och 15 switchade nätdelar att analysera övertonerna ifrån t ex?E El-Löken66 skrev:
Jag vet inte exakt hur dom funkar, men jag gissar att dom filtrerar bort brus så det inte sprids uppströms i nätet. Annars vet ju inte AFDD'n om gnistorna uppstår i gruppen den skyddar eller någon annan grupp på samma fas?
Är det motorer du vill skydda?useless skrev:
Att en enda signalbehandlingslogik får problem om det är fem olika motorer och 15 switchade nätdelar att analysera övertonerna ifrån t ex?
Jag vet inte exakt hur dom funkar, men jag gissar att dom filtrerar bort brus så det inte sprids uppströms i nätet. Annars vet ju inte AFDD'n om gnistorna uppstår i gruppen den skyddar eller någon annan grupp på samma fas?
Det du skriver om hur den vet vilka gnistor som är felaktiga är en relevant fråga, men tillverkaren menar ju att det ska fungera rätt bra numera, du får bli försökskanin på Byggahus.
Produkter som diskuteras: "fläktar"
Fläktar
Flytta förbrukad luft ut ur ditt hem med mekanisk frånluft. I den här samlingen hittar du vårt sortiment av badrumsfläktar, kanalfläktar och värmeflyttare.
Läs mer
Den verkar inte så bra, du kan nog vänta några år.useless skrev:
Redigerat:
Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden