16 460 läst ·
10 svar
16k läst
10 svar
Cementbruk A, putsbruk B eller C ???
Ska ge mig på att putsa för första gången framöver och försöker läsa in mig på vilket putsbruk man ska ha till växthusmuren men blir inte klok på detta. Muren består av lecablock och jag tänker bara putsa ovan mark plus några få cm under mark ( där det är bärlager/makadam) av estetiska skäl. Under mark är det Cementbruk A som gäller har jag förstått, men vad gäller för resten av muren, B eller C ? Tänker köra på Finjas system och på båda står det samma i produktbladet;
Och hur gör man övergågen rent praktiskt mellan Cementbruk A och putsbruket?
Och hur gör man övergågen rent praktiskt mellan Cementbruk A och putsbruket?
Jag hade grundat med A-bruk och sen putsat resten med B. Jag har nyligen gjort murar i trädgården på det viset efter rekommendation från en byggare som hjälper mig ibland. Inte helt enligt Finjas anvisningar men det kommer hålla ändå.
Vi skall också bygga växthus inom kort och där gör jag likadant på grundmuren.
Vi skall också bygga växthus inom kort och där gör jag likadant på grundmuren.
OK, så enligt din murare är grudningsbruk A inte nödvändigt?
Ytterligare en fråga i sammanhanget är vad total putstjocklek bör vara (grundning+putsnät+putsbruk). Viktigt att yttermåtten blir rätt för att växthuset ska passa på muren sen.
Ytterligare en fråga i sammanhanget är vad total putstjocklek bör vara (grundning+putsnät+putsbruk). Viktigt att yttermåtten blir rätt för att växthuset ska passa på muren sen.
Mitt råd för att krångla till det...
Kör med cementbruk A.
Jag har putsat med standard finbetong på en lecagrund och det har hållit i 10 år nu utan sprickor.
Så inte hårt på mjukt och rör sig inte underlaget funkar hårt.
/ATW
Kör med cementbruk A.
Jag har putsat med standard finbetong på en lecagrund och det har hållit i 10 år nu utan sprickor.
Så inte hårt på mjukt och rör sig inte underlaget funkar hårt.
/ATW
Jag råkade ha en hög Cementbruk A hemma och jag förstår inte riktigt vad skillnaden är mellan Cementbruk A och Grundningsbruk A mer än priset.mexitegel skrev:
Men Finja rekommenderar Grundningsbruk A och sen Cementbruk A.
Och folk säger att IT är kompliceratA ArneTW skrev:
Är det svårare att putsa med cementbruk A än putsbruk? Underlaget är ju lecasten så det antar jag inte rör på sig?
Redigerat:
Vi skulle spruta våra murar med färgad ädelputs och då fick underlaget (utstockningsbruket) inte vara hårdare än B. Jag pratade också med min byggare som menade på att det finns murar gjorda i kalkputs som stått i hundra år utan problem så han tyckte att B var nära på för hårt. Putstillverkarna tycker att man skall ha A så att det håller. Men min (iofs begränsade) erfarenhet är att A-bruk blir vansinnigt hårt. Rent utförandemässigt så tycker jag också att Putsbruk B är lättare att putsa med än A-bruk. Det är smidigare och stannar kvar lättare på väggen än vad A-bruk gör.
Angående tjocklek så räknade jag med 15 mm. 3 mm för grundbruket och 12 mm för utstockningsbruket.
Angående tjocklek så räknade jag med 15 mm. 3 mm för grundbruket och 12 mm för utstockningsbruket.
Ja, det är så jag förstått det också. Men när väl putsen är uppe är det väl ingen nackdel att den är hård för vår del, vi kommer bara måla putsen, men som helt grön på putsning så vill man ju inte göra det för komplicerat för sig heller.
Hej, kanske en dum fråga men har du nätat innan eller kör du bara med Cementbruk A? Tack på förhand😊A ArneTW skrev:
Klicka här för att svara