P
Krille-72 Krille-72 skrev:
[länk]

Det blev inget Politiskt självmord. Än…
Nja där får jag nog tveka...
Detta blev nog nästan värre... De skjuter bara fram problemet till näst kommande regering... självmordet är redan fastställt..
det är bara en fråga om när....

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Maskintok skrev:
har du kollat vart cementen kommer ifrån?
ganska enkelt så borde du se att webers cement är från Slite..
Och då ifrån cementa..

att Cementa säljer till lägre ersättning till weber är väl inget konstigt.. kan de istället få tillbaka något på annat sätt lika billigt så är det ett bra avtal... säg frakter kanske?..

när de då säljer för högre ersättning till andra så går detta nog väldigt bra för dem..
Och jag ifrågasätter inte detta..

Däremot så ifrågasätter jag varför man inte har bättre koll på marknaden innan man börjar att kritisera mig... Eller cementa..

Samma sak med vanadin...
Jag skrev bara vad jag sett när jag åkt förbi deras enorma grop med lastbilar o lastmaskiner. Men om det nu är Cementas cement el kalk så har väl de farit med osanning för då om de lev all Webers cement o det är väl inte lite så torde det väl räcka till Sverige o bli över men du har väl insyn i deras affärer så upplys mig

P
K kortis skrev:
Jag skrev bara vad jag sett när jag åkt förbi deras enorma grop med lastbilar o lastmaskiner. Men om det nu är Cementas cement el kalk så har väl de farit med osanning för då om de lev all Webers cement o det är väl inte lite så torde det väl räcka till Sverige o bli över men du har väl insyn i deras affärer så upplys mig
Du har nog helt enkelt bara missuppfattat något.
Att Cementa har 75% betyder inte att någon annan har resterande 25% själv..
utan det är många mindre aktörer tillsammans..
Sedan att Cementa säljer cement till andra som vill ha sin del av marknaden, vad är det med det? deras cement är ju redan godkänd för marknaden i Sverige så då blir det ju samma för weber, när de levererar cementa cement... Det trodde jag du fattade..
Vad de sedan säljer till andra länder kan ha annan blandning som inte skulle leva upp till det svenska marknas kravet...

Maskintok skrev:
Du har nog helt enkelt bara missuppfattat något.
Att Cementa har 75% betyder inte att någon annan har resterande 25% själv..
utan det är många mindre aktörer tillsammans..
Sedan att Cementa säljer cement till andra som vill ha sin del av marknaden, vad är det med det? deras cement är ju redan godkänd för marknaden i Sverige så då blir det ju samma för weber, när de levererar cementa cement... Det trodde jag du fattade..
Vad de sedan säljer till andra länder kan ha annan blandning som inte skulle leva upp till det svenska marknas kravet...
Frågor:
Det väl eg inte Svenska "marknadens" krav ... utan Svenska lagkrav som reglerar hur cementen ska vara uppbyggd och där med kunna säljas på svenska marknaden? eller?
Har inte riktigt fått kläm på det där.

Och om det är så , så kan man ju även gå in och reglera de kraven från Regeringens sida, så att man kan importera från andra länder (som idag inte uppfyller kraven) eller???

MultiMan
[länk]

Det blev inget Politiskt självmord. Än…
Jag gillade hur Bolund fick följa sina skrivna paragrafer med fingret för att hålla tungan rätt i mun, och fötterna vandrade omkring lite överallt under pressträffen. Måste ha svidit i ett MP-hjärta.

• Gilla
  • Haha
tank77 och 3 till
  • Laddar…
P
M MrDizzy skrev:
Frågor:
Det väl eg inte Svenska "marknadens" krav ... utan Svenska lagkrav som reglerar hur cementen ska vara uppbyggd och där med kunna säljas på svenska marknaden? eller?

Och om det är så , så kan man ju även gå in och reglera de kraven från Regeringens sida, så att man kan importera från andra länder (som idag inte uppfyller kraven) eller???
ärligt. inte en aning

Maskintok skrev:
ärligt. inte en aning
Ack! Jag som hoppades på att du kunde.
Jaja jag får väl försöka leta vidare om det då jag har tid

Maskintok skrev:
har du kollat vart cementen kommer ifrån?
ganska enkelt så borde du se att webers cement är från Slite..
Och då ifrån cementa..

att Cementa säljer till lägre ersättning till weber är väl inget konstigt.. kan de istället få tillbaka något på annat sätt lika billigt så är det ett bra avtal... säg frakter kanske?..

när de då säljer för högre ersättning till andra så går detta nog väldigt bra för dem..
Och jag ifrågasätter inte detta..

Däremot så ifrågasätter jag varför man inte har bättre koll på marknaden innan man börjar att kritisera mig... Eller cementa..

Samma sak med vanadin...

Sverige finns inte ens med i det här diagrammet, så jag tror du överskattar Sveriges roll som global cementproducent.

Cirkeldiagram som visar global cementproduktion 2010, med Kina som ledare på 54%.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

https://en.wikipedia.org/wiki/Cement#Cement_industry_in_the_world
Cement

• Gilla
hsd
  • Laddar…
Fairlane
Maskintok skrev:
Sammanfattning
Byggcement är portlandkalkstencement. Den har ordinär hållfasthetsutveckling och används vid vanliga betongarbeten t.ex. vid husbyggnad.
Varumärke
Weber Saint Gobain

[bild]

Åh.. just ja om någon trodde att jag ljög..

Byggcement Weber 25 kg 101525 Bygghemma.se
[länk]

Kolla in datumet när detta finns i lager igen..
Och fundera på varför.... Sedan kan kortis.. ha sin kortslutning..
Jag har fixat till din bild ;)

En redigerad bild av en byggcementsäck med överstruket ord och tillagd text "ditt ändrade ord".
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Haha
Krille-72 och 1 till
  • Laddar…
P
M MrDizzy skrev:
Ack! Jag som hoppades på att du kunde.
Jaja jag får väl försöka leta vidare om det då jag har tid
Nä allt kan jag inte.
Jag har själv fått sätta mig in i detta ärende från början..
Men fått välja att smalna av ämnet. lite...

Men informationen bör finnas..
@Krille-72 bör veta

M MrDizzy skrev:
Frågor:

https://www.sgu.se/globalassets/om-sgu/nyheter/2021/bilaga-1.-boverkets-underlag-till-sgu-med-a.pdf

Börja läsa på Sid 9 under rubriken:
”Nya cement- och betongprodukter”

Vill du fördjupa dina kunskaper ytterligare. Läs det som står innan denna rubrik.

Förutom detta så räknar med att det tar 2-3 år att bygga om hamnar och få ingång en fungerande distributions keja.
Cement är en färskvara vilket många glömmer bort.

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Fairlane Fairlane skrev:
Jag har fixat till din bild ;)

[bild]
Fixa till den en gång till och skriv: Peking :rofl:

• Haha
Fairlane
  • Laddar…
P
[länk]

Börja läsa på Sid 9 under rubriken:
”Nya cement- och betongprodukter”

Vill du fördjupa dina kunskaper ytterligare. Läs det som står innan denna rubrik.

Förutom detta så räknar med att det tar 2-3 år att bygga om hamnar och få ingång en fungerande distributions keja.
Cement är en färskvara vilket många glömmer bort.
bara analyserna över importerad kalk skulle ta minst 6 månader...
eftersom kalken på Slite har en viss kvalitet...

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
useless useless skrev:
Sverige finns inte ens med i det här diagrammet, så jag tror du överskattar Sveriges roll som global cementproducent.

[bild]
[länk]
[bild]
Jag tror ni missuppfattat lite. Råvaran Cement är en sak. Olika betongprodukter en annan. Olika företag köper alltså in ”Närproducerad” Cement för att själva blanda ihop sina egna produkter och förpacka dom under eget namn. När du köper Webers Grovbetong i Sverige så är sannolikheten stor att Cementen kommer från Sverige. Köper du samma produkt i Frankrike så kommer sannolikt Cementen från annat ställe.

Är man intresserad av att läsa mer om möjligheterna till importerad Cement rekommenderar jag SGU senaste rapport till Regeringen:

Börja läsa på Sid 5 under rubriken:
”Framtida import av cement, betong och färdiga betongelement”

https://www.sgu.se/globalassets/om-sgu/nyheter/2021/faktapm_kalk.pdf

På sid 2 ”Råvarusituation” kan ni läsa lite mer om dagens import och export av Cement.
https://www.sgu.se/globalassets/om-sgu/nyheter/2021/bilaga-1.-boverkets-underlag-till-sgu-med-a.pdf

• Gilla
MrDizzy och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.