P
T twoody skrev:
Tror du på riktigt att 400000 jobb försvinner i Sverige om vi måste börja importera cement till tex byggindustrin och gruvor.
läst nyheterna?
läst att LKAB måste börja importera?
Du verkar ha missat en hel del i detta..

Krille-72 Krille-72 skrev:
Om du nu inte litar på Byggindustrin och Cementa kanske du borde läsa Regeringens beställda rapporter från SGU och Boverket som regeringen nu dessutom anklagas för att ha försökt att mörka…
Nej jag litar inte en sekund vad byggindustrin eller cementa tycker i denna fråga, är ju ganska självklart att dom skriker högt då det är pengar på spel.

P
T twoody skrev:
Nej jag litar inte en sekund vad byggindustrin eller cementa tycker i denna fråga, är ju ganska självklart att dom skriker högt då det är pengar på spel.
Och vad är det för staten?

Maskintok skrev:
läst nyheterna?
läst att LKAB måste börja importera?
Du verkar ha missat en hel del i detta..
Men vilka 400000 jobb försvinner om vi måste importera cement?

T twoody skrev:
Det var precis därför jag skrev att du skulle läsa rapporter från SGU och Boverket. Dom rapporterna kanske du litar bättre på eller?

• Gilla
1
  • Laddar…
P
T twoody skrev:
Men vilka 400000 jobb försvinner om vi måste importera cement?
tänker fortfarande inte redogöra för den tråden... läs på och återkom istället

Maskintok skrev:
Och vad är det för staten?
Det är nog ingen idé. Vissa litar inte ens på sin egen skugga. :rofl:

• Haha
1
  • Laddar…
P
Det var precis därför jag skrev att du skulle läsa rapporter från SGU och Boverket. Dom rapporterna kanske du litar bättre på eller?
NO habla ingles:crysmile::crysmile:

P
Det är nog ingen idé. Vissa litar inte ens på sin egen skugga. :rofl:
Nä det är sant.. Men att påstå att det bara vore byggföretag och cementa som vore förlorare och därmed gnäll grisar är ju så fel att man blir trött..
staten förlorar mest..
Och sen alla andra bolag runt omkring själva byggs sektorn..

Och se på fan där hade jag redogjort för alltihopa.. :crysmile::crysmile:

• Gilla
Krille-72
  • Laddar…
Maskintok skrev:
tänker fortfarande inte redogöra för den tråden... läs på och återkom istället
Nej för det är bara skrämselpropaganda, finns ingen sanning i att 400000 jobb skulle försvinna. Ibland måste man tänka själv och inte tro på allt man läser på Aftonbladet.:crysmile:

P
T twoody skrev:
Nej för det är bara skrämselpropaganda, finns ingen sanning i att 400000 jobb skulle försvinna. Ibland måste man tänka själv och inte tro på allt man läser på Aftonbladet.:crysmile:
Du Bonniers helvete kan du läsa själv..
läser inte aftonbladet.
Och nä det är ingen skrämselpropaganda...
Men det du lever i är delirium...

P
T twoody skrev:
Du får väldigt gärna beskriva varför isåfall..

P
T twoody skrev:
Utveckla varför det skulle bliven klimatkris av det.
Det skapar förstås inte en klimatkris. Om vi har en klimatkris så är den redan skapad.

Däremot blir det mer utsläpp av växthusgaser om Sverige importerar cement (eller kalk) från Kina än om Cementa i Slite fortsätter. Man kan ju tycka att det är bra om Cementa slutar helt att släppa ut växthusgaser (vilket förstås blir följden av en nedläggning) i Sverige men klimatet bryr sig inte så mycket om landsgränser.

Cementa är duktiga på att minska sin klimatpåverkan och har satt upp ett mål att bli helt klimatneutrala
2030. Vi får väl se om de lyckas, men även om det tar längre tid så är det mycket bra.

Om du nu inte litar på Byggindustrin och Cementa kanske du borde läsa Regeringens beställda rapporter från SGU och Boverket som regeringen nu dessutom anklagas för att ha försökt att mörka…
Just byggindustrin är väl inte den mest trovärdiga källan som finns deras enda uppgift är ju att hjälpa byggherrarna att tjäna så mycket pengar som möjligt. Ex så vill de inte att byggherrarna skall anställa alla på ett bygge och betala deras löner till svenska banker, och då VET det att de därmed låter den organiserade brottsligheten få spelrum på byggarbetsplatserna och i förlängningen underlätta för narkotikahandel, svartsprit, mord, utpressning och försäljning av slavar. Så just Byggindustin har ingen som hellst trovärdighet.

• Haha
Krille-72
  • Laddar…
P pmd skrev:
Det skapar förstås inte en klimatkris. Om vi har en klimatkris så är den redan skapad.

Däremot blir det mer utsläpp av växthusgaser om Sverige importerar cement (eller kalk) från Kina än om Cementa i Slite fortsätter. Man kan ju tycka att det är bra om Cementa slutar helt att släppa ut växthusgaser (vilket förstås blir följden av en nedläggning) i Sverige men klimatet bryr sig inte så mycket om landsgränser.

Cementa är duktiga på att minska sin klimatpåverkan och har satt upp ett mål att bli helt klimatneutrala
2030. Vi får väl se om de lyckas, men även om det tar längre tid så är det mycket bra.
Nu tillverkar de ju mycket cemen ute i Europa och eftersom Cementa oxå exporterar så kanske just det är ett nollsummespel.
Jag har ex åkt förbi en stor cementindustri i Frankrike ett flertal ggr och faktiskt så låg den ”vägg i vägg” med ett gigantiskt kärnkraftverk

• Haha
Krille-72
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.