14 390 läst ·
171 svar
14k läst
171 svar
Cementa får tillstånd att bryta kalk i 8 månader till
Staten ger och staten tar. Om dessa pengar finns i LKAB:s kista eller om staten behöver skjuta till pengar spelar mindre roll. Det är våra pengar likt förbaskat och räcker inte statens pengar så får skattsedeln hjälpa till. Även om pengarna räcker så kommer skattsedeln användas för att fylla på kistan.H Huzzbutt skrev:
Visst vore det en intressant tanke om vi alla fick ta del av statens alla företags utdelningar via skattsedeln för att sedan betala tillbaks allt och lite till.
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Cementa har tillstånd att bryta en viss mängd kalk fram till 31 oktober. 31 oktober kommer de inte ha hunnit bryta allt detta, utan det finns kvar för 8 månaders brytning till, så det är 8 månader från 1 november, inte från idag. Det innebär dock fortfarande att detta kommer finnas med vid valrörelsen.Z ZipLock skrev:
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Om jag kör för fort och blir stoppad av polisen så har jag två val, antingen godtar jag och skriver på eller så går det till rätten där jag troligen kommer dömas till att betala böterna. Dvs i ena fallet så betalar jag frivilligt, i det andra av tvång?Maskintok skrev:
Är man medveten om att man faktiskt kört för fort så tycker jag det är rimligt att man tar sitt straff och skriver på direkt. Håller man inte med däremot så tar man det till domstol. Det är väl det som LKAB gjort? Även om det inte är en brottsmål eller trafikmål, man är medveten om att brytningen påverkar marken och man väljer därför att betala för flytt. Frivilligt eller av tvång är rätt ointressant, det som är intressant är om man måste betala för de skador man åsamkar eller inte, vare sig man är ett privat bolag eller ett statligt bolag.
I övrigt tycker jag jämförelsen mellan LKAB och Cementa är rätt ointressant.
Nu var det inte jag som drog igång den.Fairlane skrev:
Om jag kör för fort och blir stoppad av polisen så har jag två val, antingen godtar jag och skriver på eller så går det till rätten där jag troligen kommer dömas till att betala böterna. Dvs i ena fallet så betalar jag frivilligt, i det andra av tvång?
Är man medveten om att man faktiskt kört för fort så tycker jag det är rimligt att man tar sitt straff och skriver på direkt. Håller man inte med däremot så tar man det till domstol. Det är väl det som LKAB gjort? Även om det inte är en brottsmål eller trafikmål, man är medveten om att brytningen påverkar marken och man väljer därför att betala för flytt. Frivilligt eller av tvång är rätt ointressant, det som är intressant är om man måste betala för de skador man åsamkar eller inte, vare sig man är ett privat bolag eller ett statligt bolag.
I övrigt tycker jag jämförelsen mellan LKAB och Cementa är rätt ointressant.
Men nä du har 2 alternativ 1 val.
oavsett så har du gjort något som man har bevis på att du utfört och då kan man straffa dig, men om man inget har alls så kan inte staten begära att LKAB ska betala för allt och detta genom tvång.
Där är det jag sätter mig emot, inte att de betalar eller det frivilligt utan att som du skrev blev tvingade till detta, av vad då, och varför då?
Jag kan inte hitta något som styrker detta, bara att LKAB valt att frivilligt betala för denna flytt av staden, men inte för att de begått miljöbrott eller varit ansvariga för att staden måste flyttas..
Fairlane
Medlem
· Stockholms Län
· 17 919 inlägg
Fairlane
Medlem
- Stockholms Län
- 17 919 inlägg
Miljöbrott har jag aldrig påstått.Maskintok skrev:
Vill du ha bevis för att de är ansvariga för att staden måste flyttas så kanske detta duger: länk
Länken är på lkab.com och man skriver:
På grund av gruvans påverkan på marken i Kirunas nuvarande centrum planeras kyrkan att flyttas till nya Kiruna centrum omkring år 2025-2026.
Eller den här sidan (också på lkab.com): länk
Där står det:
Det är ungefär en tredjedel av samhället som påverkas av gruvbrytningen, varav hela centrumkärnan är en del.
Det är inte domstolsbeslut, men tydligen anser lkab själva att gruvdriften gör att staden måste flytta.
PartsinlagaFairlane skrev:
Miljöbrott har jag aldrig påstått.
Vill du ha bevis för att de är ansvariga för att staden måste flyttas så kanske detta duger: länk
Länken är på lkab.com och man skriver:
På grund av gruvans påverkan på marken i Kirunas nuvarande centrum planeras kyrkan att flyttas till nya Kiruna centrum omkring år 2025-2026.
Eller den här sidan (också på lkab.com): länk
Där står det:
Det är ungefär en tredjedel av samhället som påverkas av gruvbrytningen, varav hela centrumkärnan är en del.
Det är inte domstolsbeslut, men tydligen anser lkab själva att gruvdriften gör att staden måste flytta.
Jo då det duger fint eftersom vi inte diskuterar den biten.
men då är det som jag skrivit hela tiden, på frivillig basis. inte tvång.
Vänta lite nu, LKAB är ett företag, jag tror inte ägarna skjuter till och betalar för detta utan det är finansierat av LKAB. Det gnager naturligtvis på vinsten och ger mindre utdelning till ägarna men att säga att det är skattemedel som betalar är inte korrekt.Maskintok skrev:
Vill man läsa lite om detta är det bara använda allas vår vän Google.F fsn skrev:
”Sprickor fasad Slite Cementa”
Jag kan tipsa om denna artikel https://www.expressen.se/nyheter/qs/klimat/airi-om-de-far-fortsatta-blir-det-katastrof-for-oss/
Kanske inte så vetenskaplig men man får en liten bild hur åsikterna går isär för Gotlandsborna.
LKAB har tvingats av omständigheterna att bekosta en flytt. Alternativet hade varit att lägga ner malmbrytningen, och det är inte ett alternativ.Maskintok skrev: