Nej, vattnet dunstar inte. Vattnet ska reagera med kalken så att betongen blir hård. Därför ska man täcka betongen så att vattnet inte dunstar.

• Gilla
Erik Lindroos
  • Laddar…
useless useless skrev:
Nej, vattnet dunstar inte. Vattnet ska reagera med kalken så att betongen blir hård. Därför ska man täcka betongen så att vattnet inte dunstar.
Jag trodde faktiskt att vattnet bara var katalysator i processen och att vattnet ska ut, men inte för fort eftersom det gör att betongen spricker... Jag kan absolut ha fel, så jag tänker inte argumentera för det!
Min poäng var ändå bara att vattnet inte bidrar till volymen färdig betong...

N NoOne2k skrev:
Borde man inte kunna räkna ut ett ungefärligt värde? Porvolymen för makadam är ca 30-40%. Cementen och vattnet fyller upp utrymmet mellan grus och makadam och bidrar inte till den totala volymen. Räknar man på Cementas recept för 35Mpa med 25kg cement, 40l grus, 35l makadam och 11l vatten så borde det bli följande:

35l makadam med 30% porvolym ger 10,5l utrymme för grusen.

35+40-10,5=64,5L med andra ord borde det bli ca 65l per säck. Rätt stor skillnad mot de 77l/säck som man får ut i deras betongkalkylator.

Resultatet för de andra recepten blir då C25 (81,5L) resp. C30 (73l).
Efter att ha genomfört min gjutning enligt receptet för 35MPa ovan kan jag konstatera att min uträkning inte var helt åt skogen. Jag gjorde av med 16.5 säckar betong och beräknad åtgång var 15.8 säckar. Med andra ord inom felräkningsmarginalen. Det var dock ingen roligt betong att jobba med, styv som tusan. Precis att en sats fick plats i blandaren som jag tror är en 130l, ibland trillade det ut lite innan det hade blandat sig ordentligt.

Sorry för bump av en äldre tråd. Men hur fan får ni hop det :)

Om vi kör en säck cement (25kg), 40L sand och 40 L grus och ca 15 L vatten. Då har man ju tillsatt 40+40+15 (sand, grus och vatten) = 95l.... plus då cementen som har någon volym, så säg väldigt lågt räknat 100L. Samtidigt säger vi att man får ut 55-80L betong på det ?

Är det p.g.a. cement/sand fyller upp hålrummen som grusen skapar och det blir en lägre volym ? Eller tänker jag helt avigt ?

Försöker räkna på om det är värt att blanda själv eller köra säckar. Och håller med TS om att man blir frustrerad av alla Olika enheter som blandas kors och tvärs :)

Viktor.J Viktor.J skrev:
Sorry för bump av en äldre tråd. Men hur fan får ni hop det :)

Om vi kör en säck cement (25kg), 40L sand och 40 L grus och ca 15 L vatten. Då har man ju tillsatt 40+40+15 (sand, grus och vatten) = 95l.... plus då cementen som har någon volym, så säg väldigt lågt räknat 100L. Samtidigt säger vi att man får ut 55-80L betong på det ?

Är det p.g.a. cement/sand fyller upp hålrummen som grusen skapar och det blir en lägre volym ? Eller tänker jag helt avigt ?

Försöker räkna på om det är värt att blanda själv eller köra säckar. Och håller med TS om att man blir frustrerad av alla Olika enheter som blandas kors och tvärs :)
Du tänker rätt, se mitt inlägg tidigare i tråden om porvolymen på 30%. Makadamen innehåller 30% luft som i sin tur fylls upp av grusen, vattnet och cementen ökar knappt den slutgiltiga volymen utan fyller upp mellanrummen mellan grus och makadam.

• Gilla
Viktor.J
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
Du tänker rätt, se mitt inlägg tidigare i tråden om porvolymen på 30%. Makadamen innehåller 30% luft som i sin tur fylls upp av grusen, vattnet och cementen ökar knappt den slutgiltiga volymen utan fyller upp mellanrummen mellan grus och makadam.
Tack !

Så då verkar jag räkna rätt om jag behöver ca 1kbm
- 16 säckar @ 25 kg
- ca 650-700L sand
- Ca 650-700L sten/Makadam
Det motsvarar 16 laddningar av "En säck cement på 40L sand och 40L mackadam" vilket borde ge ca 65L betong. 65*16 = 1040L

Viktor.J Viktor.J skrev:
Tack !

Så då verkar jag räkna rätt om jag behöver ca 1kbm
- 16 säckar @ 25 kg
- ca 650-700L sand
- Ca 650-700L sten/Makadam
Det motsvarar 16 laddningar av "En säck cement på 40L sand och 40L mackadam" vilket borde ge ca 65L betong. 65*16 = 1040L
Det låter bra, det kan vara läge att köpa en eller två säckar cement extra, beroende på hur noga du kan mäta upp volymerna. Jag använde 40l hinkar från biltema för att mäta upp volymen.

N NoOne2k skrev:
Det låter bra, det kan vara läge att köpa en eller två säckar cement extra, beroende på hur noga du kan mäta upp volymerna. Jag använde 40l hinkar från biltema för att mäta upp volymen.
Testade med en ny tråd men testar här med, behöver svar ganska snabbt :)

Jag ska gjuta håligheterna på finjas Skalblock. Då rekomenderar de max 8mm storlek på ballast, och C25/30. Men C25/30 är väl inte så svårt att uppnå på egen hand, det är väl ganska liten andel cement. När jag göt grunden så körde jag "klassikern" härifrån och som också finns på Cementa,

cirka
25 kg cement
40 l makadam 8-16
40 l Sand 0-8
14-15 l vatten

Men vad kör jag för blandning nu när jag inte ska ha större än 8mm ? Byter ut 8-16 till 4-8 men behåller förhållandet? Köra allt sand 0-8 ?

Hälsningar
Viktor

Finare fraktioner i ballasten betyder större yta för limmet/cementen att jobba på vilket borde betyda att du behöver ha mer cement till samma volymer ballast.

Hur mycket mer har jag ingen aning om.

MathiasS MathiasS skrev:
Finare fraktioner i ballasten betyder större yta för limmet/cementen att jobba på vilket borde betyda att du behöver ha mer cement till samma volymer ballast.

Hur mycket mer har jag ingen aning om.
Tack, i värsta fall får jag väl köra på säckar. Men det är ca 0,8 m3 som ska i och jag har cement över så det hade ju varit trevligt att blanda själv :)

Fundera på hur fel det kan bli. Antagligen inte speciellt fel. Kör 30liter av varje per säck, eller vad du själv tror blir bra (jag gissar bara).

MathiasS MathiasS skrev:
Fundera på hur fel det kan bli. Antagligen inte speciellt fel. Kör 30liter av varje per säck, eller vad du själv tror blir bra (jag gissar bara).
Är lite där också. Köra 4-8 istället för 8-16 och köra på. Säckar är så jävla dyra

Viktor.J Viktor.J skrev:
Är lite där också. Köra 4-8 istället för 8-16 och köra på. Säckar är så jävla dyra
Jag stämmer in i kören över att byta ut 11-16 mot antingen 4-8 eller 8-11. Ska du köra på 0-8 behöver du troligtvis öka mängden cement och vatten.

Tittade på bilder på blocken, jag hade kört på 8-11, det ser ändå ut som om att det går ner rätt mycket betong i hålrummen.

N NoOne2k skrev:
Jag stämmer in i kören över att byta ut 11-16 mot antingen 4-8 eller 8-11. Ska du köra på 0-8 behöver du troligtvis öka mängden cement och vatten.

Tittade på bilder på blocken, jag hade kört på 8-11, det ser ändå ut som om att det går ner rätt mycket betong i hålrummen.
Haha, känner mig lite trög nu. Så vad säger du ? :) Jag körde grunden till muren med 8-16. Grustaget där jag köper har också en 4-8 produkt. frågan är ju hur mycket mera cement och vatten jag behöver. Eller om jag ska chansa på att köra vidare med 8-16 och hoppas det blir bra.

Jag kollade på min gjutning nu och i botten (30cm djup) var det lite hålrum. Men annars så hade den flutit ut ganska bra. så jag tänker också att om jag kör den och vibrar lite hårdare så kanske det går. FAAAAAST i skrivande stund så inser jag också att betongen nog helst ska flyta ut i de vertikala hålrummen, tvek om jag lyckas med det.

Skiss över ett skalblock på 200 x 200 x 400 mm för användning i murbygge. Diagram som visar armeringsskiss för 200 mm fristående skalmursblock med måttmarkeringar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.