Byggahus.se

Ett sävsjö trähus på Leca-källare i Rönninge

123k läst  244 svar

  1. rickardg
    Elektroniktokig Nivå 14
    God jul på er, julklapp till forumet i form av ett detaljerat inlägg i hustråden med med ett gäng bilder så klart :)

    När man bygger hus själv kommer förr eller senare man fram till att man behöver (bygga) en CNC-skärmaskin för EPS. Möjligen är det så att vissa personer kommer fram till det tidigare än andra, i mitt fall kom jag fram till det 10 år före jag började bygga huset, sen tog det som vanligt längre tid än tänkt innan jag fick färdigt och kunde använda maskinen.

    CNC.JPG

    Men vi tar det från början. Det underjordiska skärmtaket med förrådsdel påbörjades samtidigt som resten av huset men då vi prioriterat att bygga färdigt inomhus efter vi byggt själva stommen. Invändigt hade det sett ut som nedan minus stämp plus bråte ett tag.

    P1000728.JPG

    Planen var att kunna värma upp förrådsdelen till frostfritt, så taket behöver isoleras. Det är inte helt trivialt då takhöjden väldigt begränsad iom att cykelskjulets platta behöver vara på ungefär samma höjd som källarens platta då det från den stenbelagda garageuppfarten både ska vara möjligt att ta sig in i cykelskjulet och huset samtidigt som gräsmattan ovanpå behöver ha ungefär samma nivå som resten av gräsmattan, vilken i sin tur begränsas av att den inte kan ligga för högt om vi ska kunna få in ljus genom källarfönsterna. Källarfönsterna hamnar inte helt ovan mark utan placeras lite under gräsmattans nivå med fönsterbrunnar men om de blir för djupa kommer det inte in så mycket ljus genom fönsterna.

    marknivåercykelskjul.png

    Lösningen blir då att ha låg takhöjd och en relativt tunn isolering i taket och för att ändå få till bra isolering bör den ha bra u-värde. Innertaket består av korrugerade armeringsplåtar, vilket kan vara lite komplicerat att isolera.

    Det går att köpa färdigskuren mineralull, men då det är under jord och svårt att ventilera bort fukt som man annars kan i ett vanligt tak ovan mark (där det går att ha ventilationshål i ändarna) kändes det inte helt bra.

    Det går att spruta PU-skum eller liknande men det blir inte så bra u-värde som grafit-EPS. En kombination med PU-skum bara på trapetsdelen av formen och fylla de sista 50mm med EPS var en tänkbar metod, men det kändes som det skulle kunna bli dyrt, svårt att få fylla lagom utan att allt trillar ner och sen var jag lite osäker på åldringen.

    Grafit-EPS ger 20% bättre isolering än vanlig vit EPS (med bonus att det luktar mindre vid värmeskärning visade det sig), så det var planen att isolera med det. Jag gjorde något försök att såga till bitar med cirkelsåg, men det gick inte så bra.

    Lösningen blir då så klart att göra en EPS-skärmaskin. Jag har skurit EPS tidigare under husbygget med en varm tråd (gitarrsträng som det går ström genom) monterad på en fast höjd i en hållare, lite som en osthyvel, men detta var lite mer komplicerat. Då jag tidigare byggt en enkel CNC-fräs i trä med vanliga gängstänger så var inte en CNC-maskin (CNC = Computer Numerical Control) långt borta i min tankevärld. Har haft det i tankarna rätt länge och för det planerade pool-locket jag har i tankarna (kommer mer info om det om några månader) måste jag ändå bygga en sådan maskin för att få till det.


    Maskinen är enkel och lågbudget och byggd till stor del med enkla standardkomponenter man kan köpa i byggaffärer då jag inte har så mycket användning av maskinen när huset är färdigt. En värmetråd spänns upp mellan två "Kvartal" Ikea-gardinstänger som sitter monterade på lådbeslag som sitter monterade på ett par bordsben som sitter monterade på MDF-skivor som kan monteras på lämpligt avstånd från varandra med bjälkar. En liten billig stegotor vrider en gängstång som flyttar en "mutter" i form av ett gängat rör som flyttar den lilla gardingstångsvagnen i sidled mha en liten bockad plåtbit. En annan gängstång lyfter hela gardinstången upp och ned även den med ett gängat rör men som sitter fastklämt med en plåtbit och lite dubbelhäftande tejp. Båda gängstängerna har plana kullager i ena änden som tar upp den axiella kraften, samt även radiella kullager som håller dem på plats i centrum. Skulle man montera gängstången stumt med utgående axel från stegmotorerna ställs det väldigt höga krav på monteringen av stegmotorn så kraftöverföringen är gjord flexibel med en bit plastslang som sitter fast med slangklämmor. Stegmotorerna drivs med DRV8825 drivare som styrs via parallellporten (dvs den 25-poliga DSUB-kontakten man kopplade in sin skrivare före det fanns USB) av en gammal PC körandes det klassiska CNC-programmet Mach3 i Windows XP, finns mer moderna lösningar men jag har kört den här varianten tidigare med min CNC-fräs jag byggde för ca 15 år sen, så jag körde vidare på det för att korta ner utvecklingstiden. En fjäder tar upp längdvariationer som uppstår när temperaturen på skärtråden ändras.

    P1030647.JPG P1030637.JPG P1030644.JPG

    Jag ritar upp möstret jag vill skära ut i Inkscape, ett vektorbaserat ritprogram. Kör in det i en CAM-mjukvara FCNC som skapar G-koder jag kan mata in i Mach3, men egentligen bör det nog gå att importera ritningarna direkt till Mach3 då det är så pass enkelt med 2D.

    epsinkscape.png

    För att EPS:en ska ligga still lägger jag på vikter och har en offerskiva både under och ovanpå skivan som bearbetas.

    P1030649.JPG

    Väldigt många bitar blev det det. Några av bitarna får urgröpningar för att kunna montera in el-rör och tryckluftsslang mm.

    P1030653.JPG

    Sen limmades de fast med hjälp av ett vattenbaserat lim som inte löser upp EPS:en.

    P1030677.JPG P1030680.JPG

    Efter trapetshålen var fyllda med EPS blev det ett 50mm lager med jämntjock grafit-EPS mellan reglarna som sedan undertaket fästes i, tyvärr ingen bild på det, men taket blev väldigt svart (grafit-EPS) sånär som på reglarna som undertaket skulle fästas i.

    Diffusionsspärr, OSB och gips på det.

    P1030686.JPG

    Invändigt blir det samma färger som i grovutrymmena i huset. Antikvit (NCS-S 0502-Y) upptill, Grå med lite gult i (NCS-S 3502-Y) vilket är samma grå som på huvudbyggnadens knutar osv, samt en separerande linje med Turkos som accentfärg. Utvändigt väljer vi samma färgskala sånär som på att istället för turkos blir det en linje med samma mörkgrå färg (NCS-S 5502-Y) som källarväggarna är målade med utvändigt så det ska bli lite mer diskret. Golvet målas med grå "1K" både inomhus och utomhus, en golvfärg som släpper igenom fukt. Annars är golven inomhus målade med den hårdare Hangar epoxy golvfärg vilket inte fungerar när det är så pass fuktigt som här.

    P1040220.JPG P1040218.JPG

    Har fått in lite enkla hyllor från Jula, vilka är relativt stabila men kanske inte den bästa när det gäller att flytta på hyllplan, köpes lämpligen till det återkommande reapriset 399 som bättre matchar hyllans kvalité, vilket jag givetvis gjorde, istället för ordinarie dyra 699. Fick såga av några stolpar lite som krockade in i taket.

    För att dels slippa borra så mycket och dels för att kunna ändra om enkelt efter behov blev det krokar på skenor med Duratrax-systemet, inhandlat på Hornbach.


    Taklamporna blev ett par led-armaturer inköpta på lampan.se, de var en av få som hade endast 30mm bygghöjd, vilket är önskvärt iom den låga takhöjden inomhus i förrådet.

    P1040221.JPG

    Utöver förvaring av bråte i förrådet har vi även kompressorn som matar husets tryckluftsnät där. Tanken är att eluttaget som matar kompressorn blir styrbart från IHC-systemet och på så vis styrs av en timer som kan aktiveras från de rum som har trycklyft framdraget.

    P1040222.JPG

    Lite småfix kvar men inte så långt ifrån klart J. Sen finns det möjlighet till framtida projekt med då det är förberett för vattenburen golvvärme för att hålla det frostfritt, men tills vidare är det en liten el-driven frostvakt som försöker hålla upp temperaturen över 5 grader.
     
  2. N
    Medlem · Nivå 12
    Husets tryckluftsystem?:thinking:
     
    • Laddar…
  3. Campar
    Medlem · Nivå 10
    Ja precis, har vi fått veta något om det? :D
     
  4. rickardg
    Elektroniktokig Nivå 14
    Ah, ja tryckluftsnätet går från kompressorn i cykelskjulet till Verkstan, Garaget, Elektronik-labbet (ena arbetsrummet) samt även utomhus i skärmstaket där cyklarna står. Tanken är att vid varje rum med tryckluft ska det gå att aktivera tryckluften med en med en knapp som aktiverar en timer för tryckliften i 30min typ. Tryckluften går i vanliga 15mm rör-rör plaströr, finns en förgrening med möjlighet att stänga av olika rum om det skulle bli fel på en gren i systemet. För tillfället är timern inte löst så man måste gå it i cykelskjulet och slå av/på manuellt.

    Så här ser uttaget i arbetsrummet ut, blir liknande uttagsramar på de andra ställena med:
    tryckluft.jpg
     
  5. rickardg
    Elektroniktokig Nivå 14
    Under förra året lyckades jag få till de sista skjutdörrsgarderoberna, tog en stund med de sista då de inte var helt rakt på

    Då ST hade onödigt dyra garderober köpte vi huset utan garderober och har mestadels kört med PAX-garderober från Ikea. Då vi fick tag i pax-garderobs-skjutdörrar med ek-mönster på 50% rea hos Ikea för några år sen köpte vi 6 par (ett skjutdörrpar per 2m paxgarderober). Två av dem kom upp ganska snabbt då de skulle vara i barnens rum, vilket jag skrivit om tidigare. Ytterligare två okomplicerade som bara skulle monteras upp utan modifieringar kom upp så småningom i Sovrummet resp i klädkammaren, har inte skrivit om dem tidigare men de var bara att montera upp och kan beskådas på bilderna nedan:

    P1040296.JPG P1040283.JPG

    De två sista dröjde dock, inte jättehög prio jämfört med annat och det tog emot lite att börja med då jag insåg hur jobbigt det skulle vara ;)

    Den ena var i klädkammaren där utrymmet från fönstret till väggen blev ett par cm kortare än planerat så någon form av modifiering behövdes då de vanliga 2m paxgarderoberna inte skulle fått plats. Från början var planen att använda en 50cm pax-garderob i varje ände på varje 2m bred garderobsektion och bygga metern däremellan själv då det inte direkt behövs någon extra stomme för att bara sätta upp en klädstång, men det visade sig vara mer komplicerat än jag trodde iom att dörrarna hänger på själva garderoben istället för att gå på skenor på golvet som de gör med en del andra fabrikat, så för alla enkla garderober blev det riktiga garderober hela vägen.

    För garderoben i klädkammaren som behövde specialbyggas blev det en egenbyggd garderob lite som den ursprungliga planen men med en 50cm pax-garderob i ena änden, sen en platsbyggd ~147cm bred "garderob" byggd av ett par Pax hyllplan avsedda för 75cm garderob för att få den att matcha färgmässigt med paxgarderoben.
    paxhyllplan.jpg

    Bottenplattan är uppbyggd på reglar som hyllplansmaterialet skruvades fast i. framsidan sågades även den av hyllplan men skruvades dit genom regeln från baksidan så det inte blev några synliga skruvar, taket hänger i reglar som vilar på 50cm garderoben samt sitter fast i väggen. Längs väggen sitter det lister som håller upp det övre hyllplanet, framtill hålls hyllplanet upp av en "stolpe" (gängstång innuti ett förkromat kopparrör, stora brickor och låsmuttrar) som hänger i garderobens tak. Där hyllplansmaterialet skarvades för att få till den 147cm breda garderoben så pluggades och limmades skivorna i varandra för att sitta ihop bättre. Då garderobens bredd blev ett par cm kortare än de 2m som egentligen var tänkt behövde jag kapa skenorna, samt även borra nya hål och flytta på den lilla stopp-plastbiten i änden vilket gick utmärkt. Själva dörrarna får lite mer överlapp än en fullbred (2m) garderbob då det är för svårt att modifiera dem men man märker inte direkt av överlappet. Klädstången är en oval kromad från Lundbergs köpt på Bauhaus.

    P1040284.JPG P1040287.JPG P1040288.JPG

    Den andra var i ena arbetsrummet. Här skulle det byggas en helt platsbyggd garderob då garderoben skulle dölja rördragningen i taket. För att kunna använda Pax-dörren blev det som en ram som skulle ha samma mått som en pax-garderob och ramen sticker ut lite ut från den extra väggen som blir garderobens och rör-trummams framsida. Värt att notera är att i höjdled så är det inte paxgarderobens yttermått som gäller utan avståndet mellan skivornas ovansidor då båda skenorna så klart monteras på skivornas ovansida för att bättre ta upp vikten av dörrarna. Garderoben är till stor del byggd av MDF-skivor så när som framsideväggen som är spånskiva+gips för att få samma utseende som resten av innerväggarna, och även lister som sitter ihop med de övriga i rummet. Inredningen var lite klurig då det i ena änden sticker ner en trumma med avloppsdragning, i andra änden sitter en liten trumma med rördragning till cykelskjulet, sen finns det en renslucka och en vattencentral att ta hänsyn till. Som inredning blev det en 75cm pax-garderob som jag från början tänkte sätta i mitten mitt för vattencentralen, med klädstång på varje sida. Men då skjutdörrarna antingen ger tillgång till högra eller vänstra halvan skulle det inte gå att öppna lådorna i den i så fall, så den fick bli placerad till vänster tillräckligt mycket för att komma åt vattencentralen så blir det bara klädstång till höger. Även här en oval kromad klädstång från Lundbergs köpt på Bauhaus.

    P1040340.JPG P1040338.JPG P1040337.JPG

    Blev helt ok resultat med de egenbyggda/moddade garderoberna men om möjligt ska man definitivt bara köpa garderober i byggsats för det var onödigt mycket jobb att göra/modifiera dem själv.
     
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka