Jag har ett oisolerat garagetak i betong (med nästan obeflntligt fall, typ 1:150) där det idag finns en altan (trall) ovanpå. Tätningen mot underliggande garage är dålig då det har börjat bli fuktgenomslag, förvisso efter många år. Min tanke är att beställla en måttanpassad helsvetsad tätningsduk från Sealeco som klarar noll graders lutning (för att slippa gjuta fall) och sedan lägga cellplast ovanpå, dvs en omvänd konstruktion. Cellplasten utsätts då alltså för fukt. Ovanpå cellplasten tänkte jag lägga tillbaka trallen utan reglar, med enbart tvärbrädor på cc 60 som håller ihop trallvirket. Så är altanen gjord idag, men då ligger den direkt på betongen.

Vad tror ni, måste jag köra med XPS istf EPS för att det ska tåla fukten? Det blir klart dyrare...

Kommer jag få vattensamlingar under cellplasten om den inte är spårad på undersidan?

Borde jag regla upp trallen på vanligt sätt och därmed förlora lite höjd på isoleringen eller kommer det funka att lägga den direkt på cellplasten (oavsett sort)?

Slutligen, tjockleken på cellplasten. Om man vill hålla 15-16 grader i garaget som i övrigt är gjort av leca och har en vägg mot huset, är det någon vits att lägga mer än 10 cm cellplast?
 
Hej och välkommen till Byggahus forum!

Ett intressant men inte helt enkelt problem! Någonstans måste du ha ett vattentätt skikt med fall, Frågan är om det inte är enklast att förlägga fallet under den helsvetsade duken? XPS måste vara bättre än EPS mht fuktupptagning. Rätt utformat kan trallen säkert ligga direkt på cellplasten. När det gäller mängden cellplast skulle jag rekommendera max 15 cm. Mer tror jag inte är rimligt med hänsyn till omständigheterna.
 
Rickard.
Jag har lagt ett par omvända tak i vår fantastiska huvudstad och då la vi dränerande cellplast (typ isodrän) underst på ett helt platt tätskikt, xps överst och vanlig s80 i mitten. Det är gjort på många byggnader så även om jag tycker det känns helt galet så har förhoppningsvis smartare människor än jag funderat ut detta.
 
Redigerat:
  • Gilla
tobbbias
  • Laddar…
Tack, det låter ju smart att lägga ett lager isodrän underst för att inte stoppa upp vattenavrinningen! Borde jag ju ha kunnat räkna ut själv.[/QUOTE]
 
Rickard.
Får man fråga varför du vill ha omvänt? Vad är fördelen med att ha tätskiktet under cellplasten?
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Får man fråga varför du vill ha omvänt? Vad är fördelen med att ha tätskiktet under cellplasten?
Det är ju inte helt ovanligt att omvända tak används när det ska belastas, för att inte riskera att skada tätskiktet.
 
Rickard. Rickard.ag skrev:
Jag har lagt ett par omvända tak i vår fantastiska huvudstad och då la vi dränerande cellplast (typ isodrän) underst på ett helt platt tätskikt, xps överst och vanlig s80 i mitten. Det är gjort på många byggnader så även om jag tycker det känns helt galet så har förhoppningsvis smartare människor än jag funderat ut detta.
En fundering kring den konstruktion som du nämner: Det vatten som träffar ytskiktet, hur kommer det ner till isodrän och slutligen tätskiktet och rinner av ut i ränna/brunn etc när det ligger cellplast/XPS ovanpå? Är inte den väldigt tät? Då tänker jag att ytvattnet kan hamna lite varstans istället för neråt och ledas iväg. I synnerhet om man varit noga och lagt cellplast i flera lager med förskjutna skarvar. Det vore väl därmed mer logiskt att enbart lägga isodrän så att man vet att allt vatten landar på tätskiktet och leds iväg??
 
Rickard.
Nu var såklart aldrig xpsen synlig utan den gömdes under sedum, gräs eller marksten så det problemet fanns inte. Man räknar med att vattnet rinner genom skarvarna när det regnar mycket men självklart kan det bli pölar. Tanken med konstruktionen var att den ska hålla kvar en del vatten (bra sätt att isolera bort värme).

Isodrän är skört, mjukt och isolerar inte speciellt bra och det är inte lämpligt att ställa en altan på.
 
Redigerat:
Rickard. Rickard.ag skrev:
Nu var såklart aldrig xpsen synlig utan den gömdes under sedum, gräs eller marksten så det problemet fanns inte. Man räknar med att vattnet rinner genom skarvarna när det regnar mycket men självklart kan det bli pölar. Tanken med konstruktionen var att den ska hålla kvar en del vatten (bra sätt att isolera bort värme).

Isodrän är skört, mjukt och isolerar inte speciellt bra och det är inte lämpligt att ställa en altan på.
OK, tack! Min tanke är också att isodrän är mjukt, men de säga själva att man kan använda det som enda isolering under altan, med tätskikt under. Det finns ju också olika hårdhetsgrader på isodränskivor. Men jag lutar nog åt kombinationen av isodrän underst och sedan XPS. Med isodrän slipper jag iaf att det ligger instängda pölar på tätskiktet. Så får man hoppas att vattnet rinner ner mellan skarvarna i XPS-skivorna och inte bildar pölar på dem istället...
 
Rickard.
Som sagt jag är ingen expert på dränerande cellplast och det kan säkert finnas massor med modeller som jag inte känner till.

Jag har nog bara erfarenhet av 2 modeller (en ljusblå variant och en från isodrän) och båda dom behöver täckas med något som är vindtätt-isch och hårt.
 
  • Gilla
Andregeman
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.