MartinH skrev:
Hejsan,

Angående HH Celcons produkter: Jag pratade med vår f.d. byggentrepenör som byggde vårt Ytonghus under 2003 och som nu p.g.a Ytongs "problem" bygger i HH's produkter. Hans åsikt är att Ytongs element är bättre då de är av lite högre kvalitét(hårdheten i materialet) vilket gör att när man sätter elementen så spricker dessa inte lika lätt i botten som HH's gör. Men som han sa - "Det finns ju lagningsbruk" :-)
Ha'ru några schyssta bilder av ditt bygge som  du kan dela med dig på byggahus.se?? Skulle vara kul att se.
 
Inte alla som har en privatsekreterare ;)

Stiligt värre - såg faktiskt detta på en tråd som hetter hemsidor....Det blev inte stenväggar inomhus?

Vad kostade den del som avser Ytong helväggar? Skulle uppskatta en prisindikation för material/montage/puts.

Jag tycker att Dorocells lösning verkar genialisk men den har inte samma brandegenskaper som Celcon/Ytong.
 
Hej igen.

Jag kan dessvärre inte berätta för dig vad vi fick betala för enbart Ytongen. vi köpte en färdig byggsats från Örementhus och vi fick inte specat vad kostnaden för ytterväggar osv var. Det jag KAN berätta är att elementen sattes på plats under c:a 2 dagar med 3 mans byggstyrka + en kranbilsförare med tillhörande bil. Vi snackar alltså om knappt 80 mantimmars arbete med ytterväggarna. Konstnad för detta bör väl ligga runt 30-35000 SEKiner. Putsen ligger på runt 30000 SEKiner exklusive arbete.

/Martin
 
Det finns ytterligare ett intressant byggsystem Palikka.
Information finns här. http://www.palikka.fi/

Arkitekten Paul Ross använder detta i många av sina extrema byggen.

 
MartinH skrev:
Hej igen.

Jag kan dessvärre inte berätta för dig vad vi fick betala för enbart Ytongen. vi köpte en färdig byggsats från Örementhus och vi fick inte specat vad kostnaden för ytterväggar osv var. Det jag KAN berätta är att elementen sattes på plats under c:a 2 dagar med 3 mans byggstyrka + en kranbilsförare med tillhörande bil. Vi snackar alltså om knappt 80 mantimmars arbete med ytterväggarna. Konstnad för detta bör väl ligga runt 30-35000 SEKiner. Putsen ligger på runt 30000 SEKiner exklusive arbete.

/Martin
Respekterar det, kan du avslöja vad huset kostade generellt då? Jag är ute efter prisindikationer av motsvarande hus räknat på pris/kvm. Ni borde i produktionskalkylen fått en del specificerat. Tacksam för allt du önskar delge. Jag sitter i diskussion med arkitekt och huset skall bli ca 270 kvm 1 plan + garage så det är en del pengar som skall spenderas. Därav alla tankar på detta forum. Ni har ju byggt i Skånde där det verkar vara mer regel än undantag med fina stenhus. Örementhus verkar dock inte så långt norrut som Östergötland och jag önskar köra i egen regi.
 
En nackdel med Dorocell och Palikkas system är att man då inte längre får en diffusionsöppen vägg vilket ju ibland framhålls som en fördel med stenhus.
 
hasse_f skrev:
En nackdel med Dorocell och Palikkas system är att man då inte längre får en diffusionsöppen vägg vilket ju ibland framhålls som en fördel med stenhus.
Hasse, du har rätt. Det är en stor nackdel. Har talat med en expert på området. Han förordade starkt Celcon då man måste göra så mycket efterarbete på Dorocells innerväggar. På Celcon putsar man bara men på Dorocells måste man ju också sätta upp spont eller gips så det kostar mer än det smakar kanske i slutändan ändå. Har nu bestämt mig för Celcon väggelement så man slipper alla tunga lyft. Man kan tydligen få ett helt hus med tak på inom en vecka mha lyftkran så det verkar som den bästa lösningen. Sedan blir det ett rent nöja att dra el, sätta upp tavlor och hyllor i det mjuka materialet. Dorocell är ju stenhårt innanför plasten.
Här är en bra huslänk som visar i detalj hur det funkar.....hem.bredband.net/marhof

Snyggt hus!
 
Hello all Y-tong lovers. Trots konkursen i januari fortsätter de att leverera. Kommer nog så göra i framtiden med och det är ju bra så att det finns lite prispress mellan Celcon och Y-tong. Allt enligt initierade källor.
 
Är en rekonstruktion klar eller är det konkursboet som jobbar vidare? Är de att lita på?
Är det så att de bara levererar redan mottagna ordrar eller tar de emot nya också?
 
Kan inte tänka mig att rekonstruktionen är klar. Det brukar ta tid. De har sagt till vår arkitekt att de jobbar vidare som vanligt men jag skulle vara mycket vaksam, man vill ju inte binda upp ett bygge på prylar som inte kommer. Förskottsbetalning är out of the question i alla fall.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.