8 338 läst ·
25 svar
8k läst
25 svar
Celcon lättbetong
Sida 1 av 2
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Är det någon som har byggt mha HH Celcon lättbetong. Erfarenheter mottages tacksamt.
Jag är själv mycket intresserad av Celcon's produkter för vårt kommande husbygge. Det är mycket likt det Ytong har, men de erbjuder ett antal fördelar jämfört med Ytong.
De har "bärhantag" i stenen. Jag har provbruit Ytongsten och Celcon sten. Vilken skillnad det är för kroppen att bära den senare. Du sparar ryggen!
Sedan tycker jag deras koncept med takelemente är suverän.
Har du läst Thomas Lövskogs sida, där han beskriver sitt husbygge? Han säger att H+H Celcon är mycket intressant inför hans nästa husbygge.
Här är adressen:
http://husbygget.lovskog.com/
De har "bärhantag" i stenen. Jag har provbruit Ytongsten och Celcon sten. Vilken skillnad det är för kroppen att bära den senare. Du sparar ryggen!
Sedan tycker jag deras koncept med takelemente är suverän.
Har du läst Thomas Lövskogs sida, där han beskriver sitt husbygge? Han säger att H+H Celcon är mycket intressant inför hans nästa husbygge.
Här är adressen:
http://husbygget.lovskog.com/
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Håller med, det finns synergier. Men det finns ett bekymmer och det är logistik. Celcon gör nu i Tyskland och de skickar lastbilar utan kran vilket är jobbigt. Ytong jobbade med Närkefrakt med vettiga lossningslösningar. Har tittat på Lövskog och förutom ett brinnande teknikintresse så har han tydligen murat med svärfar och det gick bra, inga brutna ryggar.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Priset! Men just nu kan inte Y-tong leverera någonting. Möjligt att konkursboet fortsätter men jag skulle vara tveksam att göra affärer med ett bolag som står på obestånd. Celcon har alltid varit billigare och därmed konkurrerat ut Y-tong de senaste åren. Celcon SE har ökat sin omsättning kraftigt och Y-tong minskat. I övrigt är produkten likvärdig. Men som allting annat som produceras på platser med bättre företagsklimat än Svedala kan priserna vara lägre.
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Han har tydligen hemsidan på en egen server hemma som inte alltid funkar. Be patient, med hans teknikintresse är det nog löst inom en kort stund. Bäst vore att lägga ut den på webhotell som är säkrare i drift och snabbare likaså!
Har försökt komma in på sidan av o till, sedan före jul...kalleanka70 skrev:
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Hittills har det varit lägre, därav Ytongs sjunkande andelar. Exakt vad det kostar kan bara en återförsäljare svara på. Man kan också ringa till dem. En Roland Bock är FSG ansvarig. Har dock ett annat tips; www.solcon.se, klicka på LAMMI STENHUS, kolla in detta. En Lecalösning med isolering som man bygger enkelt utan murning och sedan fyller uppifrån med betong, precis som vid en grundgjutning. Tekniken gör att det går snabbare och ger samma resultat som Celcon. Dessutom kan man dra elrör mm i väggen innan gjutning och slipper därmed all fräsning. Kommer ha kontakt med dem i veckan så får vi se vad de har att erbjuda. Fick tips om detta via en arkitekt
Medlem
· Östergötland
· 2 144 inlägg
Nu haglar det lösningar....för den som vill bygga själv utan att förstöra ryggen finns Dorocell. Ett legosystem i frigolitliknande plast som man monterar enkelt och sedan gjuter i och vips har du ett stenhus. www.dorocell.se ger mycket tips och idéer.
Hejsan,
Angående HH Celcons produkter: Jag pratade med vår f.d. byggentrepenör som byggde vårt Ytonghus under 2003 och som nu p.g.a Ytongs "problem" bygger i HH's produkter. Hans åsikt är att Ytongs element är bättre då de är av lite högre kvalitét(hårdheten i materialet) vilket gör att när man sätter elementen så spricker dessa inte lika lätt i botten som HH's gör. Men som han sa - "Det finns ju lagningsbruk"
Angående HH Celcons produkter: Jag pratade med vår f.d. byggentrepenör som byggde vårt Ytonghus under 2003 och som nu p.g.a Ytongs "problem" bygger i HH's produkter. Hans åsikt är att Ytongs element är bättre då de är av lite högre kvalitét(hårdheten i materialet) vilket gör att när man sätter elementen så spricker dessa inte lika lätt i botten som HH's gör. Men som han sa - "Det finns ju lagningsbruk"