Jag vill ha ett uttag intill fasadskåpet eftersom jag har lång huvudledning och inte vill dra tillbaka gruppledningen hela vägen.
Hur gör man bäst? Det finns visserligen en del luft i skåpet men inte så att det går in en kapsling med JFB och säkring.
Är det fult att gå från befintlig plint med en femledarkabel och ut ur skåpet genom en vanlig OH-förskrivning och sen sätta kapsling och uttag intill?
Andra idéer?
/Alice
Hur gör man bäst? Det finns visserligen en del luft i skåpet men inte så att det går in en kapsling med JFB och säkring.
Är det fult att gå från befintlig plint med en femledarkabel och ut ur skåpet genom en vanlig OH-förskrivning och sen sätta kapsling och uttag intill?
Andra idéer?
/Alice
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Fult? Det avgör väl du.
Givet omständigheterna så skulle jag monterat en kapsling kloss an fasadmätarskåpet, eller kanske till och med på fasadmätarskåpet (sidan, om det ryms), där det går in en lämplig säkring och en JFB. Uttaget hade fått sitta någonstans i närheten av det, på lagom barnfri höjd.
Samtidigt så hade jag nog försökt knöka in en stump DIN-skena där och en EKS525 eller liknande plint för utgående ledningar. Lite trist att ha PEN under en sån skruvklämma.
Givet omständigheterna så skulle jag monterat en kapsling kloss an fasadmätarskåpet, eller kanske till och med på fasadmätarskåpet (sidan, om det ryms), där det går in en lämplig säkring och en JFB. Uttaget hade fått sitta någonstans i närheten av det, på lagom barnfri höjd.
Samtidigt så hade jag nog försökt knöka in en stump DIN-skena där och en EKS525 eller liknande plint för utgående ledningar. Lite trist att ha PEN under en sån skruvklämma.
Nope, de där plintarna är faktiskt bra!tommib skrev:
Jag skulle aldrig göra mig omaket att byta ut.
Men annars är det precis som tommib skriver, det går utmärkt att sätta en kapsling utanför mätarskåpet, eller på mätarskåpet. Dra 6mm2 ledare till, ha JFB och lämpliga säkringar där i.
Sen ett uttag.
Saker att tänka på:
* Skydda kabel/RK när det går ut förbi plåtkanten på skåpet (=gummigenomföring eller förskruvning, det första om kapslingen är kloss mot, det andra om det är en bit kabel mellan)
* Höjd på CEE-uttaget, helst på 1,7 m eller mer, då uppfyller man de grinigaste kraven/åsikterna.
Alternativt förreglat uttag, om man vill ha det lågt.
* Väderskydd, hur utsatt blir lådan? Det är ju bra om den håller sig torr, anordna gärna ett litet extra tak över vid behov, om du inte använder det där uttaget ordentligt regelbundet så har du inte tillgång till nyttan med lite värmeutveckling där som håller ångtrycket på rätt sida.
Köp JFB som tål -25°C, det finns en märkning på sådan JFB.
Åhå, är de där bra? Jag tänker att de riskerar att lossa med tiden men jag har ingen praktisk erfarenhet.
Jag har dock lärt mig (teoretiskt, här på forumet) att man ska trä in ledarna från båda hållen så att de möts under skruven, så de nya ledarna kan väl få komma från andra hållet?
Jag har dock lärt mig (teoretiskt, här på forumet) att man ska trä in ledarna från båda hållen så att de möts under skruven, så de nya ledarna kan väl få komma från andra hållet?
Jag är lite skeptisk till de befintliga plintarna, speciellt för PEN eftersom jag kommer att lägga två nya ledare på den. Det blir alltså 4 ledare på samma skruv och jag tycker dessa plintar kan vara rätt tröga. Jag vill få tillräckligt moment utan att riskera att skära av ledarna. Kan man smörja gamla tröga plintar av denna typ på något sätt?
En variant är som sagt att montera en DIN-skena och sätta ett par förgreningsplintar. Eller billigare med Wago 221-615 i en hållare?
En variant är som sagt att montera en DIN-skena och sätta ett par förgreningsplintar. Eller billigare med Wago 221-615 i en hållare?
Wago ska du inte ha i det sammanhanget och en ny plint som passar får nog inte plats så att din gamla kabels ledare räcker bra till. Inget problem med den du har om du bara ser till att lägga ledare från båda hållen och fint, parallellt och inte omlott under klämmorna. Tycker du det hjälper så kan du ju spraya gängorna men det ska inte behövas om du kollar resultatet dvs hur ledarna spänns fast.
Jag tror att en bra spray kan vara lampspray
https://www.elbutik.se/product.html/lamp-spray-burk-100ml?
Annars något typ wd40, 5-56, undvik sånt som innehåller silikon.
https://www.elbutik.se/product.html/lamp-spray-burk-100ml?
Annars något typ wd40, 5-56, undvik sånt som innehåller silikon.
Jag har inte tänkt att använda Wago eftersom det ser lite hempulat ut men undrar ändå om det är något egentligt fel att göra det? Är det för fuktigt i skåpet och därmed risk för oxid/rost på en Wago med dåligt kontakttryck som följd?
5
50procent
Husspekulant
· Haparanda
· 1 379 inlägg
50procent
Husspekulant
- Haparanda
- 1 379 inlägg
Det sitter en metalldel på insidan av muttern som är lite rörlig, den pressar på kardelerna och alltså inte själva kanten på muttern.A Alice B skrev:Jag är lite skeptisk till de befintliga plintarna, speciellt för PEN eftersom jag kommer att lägga två nya ledare på den. Det blir alltså 4 ledare på samma skruv och jag tycker dessa plintar kan vara rätt tröga. Jag vill få tillräckligt moment utan att riskera att skära av ledarna. Kan man smörja gamla tröga plintar av denna typ på något sätt?
En variant är som sagt att montera en DIN-skena och sätta ett par förgreningsplintar. Eller billigare med Wago 221-615 i en hållare?
Om man ska dra kabel till ett uttag direkt på dessa plintar (eller som jag tänkte göra, dela av till tn-s), hur gör man med anslutningen till PEN-plinten? Jag har för mig att @Bo.Siltberg sagt att man inte får koppla både PE och N under samma skruv/klämma. Måste man då skaffa sig en ny kopplingsplint?
Redigerat:
Ah, jag tänkte att man måste dela upp PEN innan man drar till en ny central, men det måste man ju inte.
Hursomhelst, om man nu ska dela upp PEN på plinten av nån anledning, får man göra det med den typen av plint, eller måste man skaffa eks525 (som föreslogs tidigare) eller liknande?
Hursomhelst, om man nu ska dela upp PEN på plinten av nån anledning, får man göra det med den typen av plint, eller måste man skaffa eks525 (som föreslogs tidigare) eller liknande?

