8 785 läst ·
50 svar
9k läst
50 svar
CE Märkning centralet och apparatlådor
Nej, jag blundar inte, men kör dock på.G Grottan skrev:
Jag sätter nämligen inga "produkter på marknaden", utan jag bygger ihop saker åt en kund.
Om kunden sätter ihop sakerna på egen hand för eget bruk är det glasklart - krävs ej CE-märkning.
Likaså, bygger jag ihop en central åt mig själv - krävs ej CE-märkning.
Och då kan jag härleda detta till att när jag sätter samman enskilda komponenter för en kunds räkning, hos denne, så krävs det ej CE-märkning.
Men den dag jag börjar sätta ihop hundratals centraler som sen säljs på Jula, så har jag "satt en produkt på marknaden" och den måste således kontrolleras i lämplig omfattning och sen CE-märkas utav mig.
Så, nej .. jag blundar inte för något, utan vet hur regelverket ska tolkas.
Självbyggare
· Stockholm
· 10 262 inlägg
Vart har jag skrivit att den skall CE märkas?J jonaserik skrev:Kameran har sitt eget CE och lådan sitt eget CE och att placera CE-märkta delar tillsammans eller i varandra och ihopsatta på en plats var det månde vara för plats, så inträder inget krav på att CE-märka någon helhet för den som bygger ihop dessa delar. Har du den uppfattningen så får du läsa på mer angående CE
Som sagt, det finns olika syn på denna fråga - får man tro vissa på EF forumet och t.ex PEMA Konsult (äger domänen ce-markning.se) så gör vi alla fel (även om jag inte alls är övertygad om att så är fallet)Mikael_L skrev:
Nej, jag blundar inte, men kör dock på.
Jag sätter nämligen inga "produkter på marknaden", utan jag bygger ihop saker åt en kund.
Om kunden sätter ihop sakerna på egen hand för eget bruk är det glasklart - krävs ej CE-märkning.
Likaså, bygger jag ihop en central åt mig själv - krävs ej CE-märkning.
Och då kan jag härleda detta till att när jag sätter samman enskilda komponenter för en kunds räkning, hos denne, så krävs det ej CE-märkning.
Men den dag jag börjar sätta ihop hundratals centraler som sen säljs på Jula, så har jag "satt en produkt på marknaden" och den måste således kontrolleras i lämplig omfattning och sen CE-märkas utav mig.
Så, nej .. jag blundar inte för något, utan vet hur regelverket ska tolkas.
Vad gäller för elektriska utrustningar?
Elektriska komponenter och utrustningar som är avsedda för en spänning över 50V ska vara
CE-märkta för att få säljas. Även produkter för lägre spänning ska vara CE-märkta, men då bara med syfte att verifiera dess EMC-egenskaper.
En kopplingsutrustning (sammankopplade elektriska komponenter i en kapsling, ett apparatskåp e d) som helt eller delvis byggs på plats av entreprenören ska CE-märkas av denne innan den får tas i drift. En försäkran om överensstämmelse ska upprättas, men den behöver inte delges. CE märkningen av en utrustning ska utgöra en garanti att alla komponenter däri är CE-märkta, och att de monterats på det sätt som komponenttillverkarna anvisat beträffande EMC-egenskaperna. Ett CE-märke ska appliceras på utrustningen, och ange namn och adress på tillverkaren (entreprenören) och symbolen
http://ce-markning.se/CE-märkning/varför ce-märkning.html
Möjligt att dom ovan har rätt och i så fall verkar det vara ELSÄK-FS2016:1 och ELSÄK-FS2016:3 som gäller.
Nu igen!
Den här frågan var stor för ca 20 år sedan, utbildningsföretagen var stenhårda och visste minsann att varje elcentral måste CE-märkas efter installation, installatören måste lagra fullständig konstruktionsritning i 10 år, och serienummer mm skall vara "varaktigt anbringad".
Det såldes en del kurser till "tidiga duktiga", och det såldes kartor med nummer och CE-märken så det stod härliga till.
Dumheten pågick ända till någon fick en anmärkning mot sig om "saknades CE-märkning av central" och tog frågan till domstol. Där fastställdes att elcentralen i ett hus inte är en produkt som satts på marknaden - det är en del av husets elsystem. Inte ens om huset säljs är elcentralen en produkt på marknaden - det är huset som säljs, inte elcentralen, som är en obetydlig del av det totala husvärdet. Elcentralen är inte heller en "utrustning", utan en del av husets "anläggning".
Så tog det direkt slut på dumheten, säkerligen till många utbildares och konsulters stora ilska, men till glädje för mången husägare som slipper betala många sköna tusenlappar extra för några papper i en pärm, plus att man lite nu och då inte skulle kunna göra en rimlig ändring i en befintlig central utan skulle tvingas riva ut fullt fungerande utrustning och sätta upp ny som man har dokumentation på... (Exempelvis installera matning till en värmepump i en lite äldre central eller så)
Den här frågan var stor för ca 20 år sedan, utbildningsföretagen var stenhårda och visste minsann att varje elcentral måste CE-märkas efter installation, installatören måste lagra fullständig konstruktionsritning i 10 år, och serienummer mm skall vara "varaktigt anbringad".
Det såldes en del kurser till "tidiga duktiga", och det såldes kartor med nummer och CE-märken så det stod härliga till.
Dumheten pågick ända till någon fick en anmärkning mot sig om "saknades CE-märkning av central" och tog frågan till domstol. Där fastställdes att elcentralen i ett hus inte är en produkt som satts på marknaden - det är en del av husets elsystem. Inte ens om huset säljs är elcentralen en produkt på marknaden - det är huset som säljs, inte elcentralen, som är en obetydlig del av det totala husvärdet. Elcentralen är inte heller en "utrustning", utan en del av husets "anläggning".
Så tog det direkt slut på dumheten, säkerligen till många utbildares och konsulters stora ilska, men till glädje för mången husägare som slipper betala många sköna tusenlappar extra för några papper i en pärm, plus att man lite nu och då inte skulle kunna göra en rimlig ändring i en befintlig central utan skulle tvingas riva ut fullt fungerande utrustning och sätta upp ny som man har dokumentation på... (Exempelvis installera matning till en värmepump i en lite äldre central eller så)
Ta fram lagstiftarens definition av ordet "UTRUSTNING"!G Grottan skrev:
Ledtråd: En vedkap med en kopplingslåda som innehåller en kontaktor, ett överströmsskydd, ett par knappar och ett nödstopp är en utrustning. Husets fasta elcentral är inte en utrustning, inte ens när den levereras till huset.
Något av det viktigaste med lagtexter, förordningar etc är att veta när de gäller, och när de inte gäller. Underordnat det kan man fundera på vad lagen/förordningen föreskriver OM den gäller i aktuellt fall.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Utmärkt, jag vill ta del av denna dom. Har du en referens? Frågan är ju uppenbarligen inte helt klargjord ännu då somliga aktörer är av annan uppfattning och kan denna dom vara bra att luta sig mot.S Soltorp40 skrev:
Mats Jonssons snart tio år gamla svar gäller väl än i dag?
https://www.fluxio.se/forum/foreskr...ce-markning-av-platsbyggd-elcentral.html#2952
https://www.fluxio.se/forum/foreskr...ce-markning-av-platsbyggd-elcentral.html#2952
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Jag har bestämt för mig att jag länkade till denna tråd lite högre upp i denna tråd 
Då den är 8.5 år gammal så är jag intresserad av denna dom.
Då den är 8.5 år gammal så är jag intresserad av denna dom.
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Är bara lekman men vad är det svåra med allting? Detta CE resonemang skulle ju isåfall gälla allt och inte bara det som diskuteras.........Vad skulle det speciella med just detta vara? Annars kan man ju säga att ett CE märkt uttag som sitter på en CE märkt elkabel gör att de enskilda CE märkningarna är betydelselösa och att kabel och uttag måste certifieras särskilt.........
Den enda gången CE märkning faller är ju om man tar x antal produkter och bygger ihop det och saluför som en egen samlad produkt. Då faller ju ansvaret på dig som tillverkare att du kan garantera det man gör. Men knappast om man köper dussinet CE märkta produkter och monterar på valfri plats. Då är du ingen tillverkare av nåt och behöver inte stå för nåt. Det får ju tillverkaren av de enskilda produkterna göra.
Den enda gången CE märkning faller är ju om man tar x antal produkter och bygger ihop det och saluför som en egen samlad produkt. Då faller ju ansvaret på dig som tillverkare att du kan garantera det man gör. Men knappast om man köper dussinet CE märkta produkter och monterar på valfri plats. Då är du ingen tillverkare av nåt och behöver inte stå för nåt. Det får ju tillverkaren av de enskilda produkterna göra.
Då kan man ju fundera lite över vad företaget @Grottan länkade till egentligen håller på med. De har en rätt diger referenslista i botten på sina sida så antingen finns det en aspekt på det här som vi inte tänkt på här, eller så är det bara väldigt duktiga på att lura andra företag.S Soltorp40 skrev:
Redigerat:
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 839 inlägg
Det svåra skulle jag säga är övertaligheten och ljudnivån hos politiker, petimätrar, lobbyister och företagsintressen. En i grunden sund ide om att garantera säkerheten hos all elmateriel som pumpas ut på marknaden från alla världens hörn slår snett och tappar sans och reson när paragraferna behöver tolkas.S Stefan1972 skrev:
Jag tycker att du själv slirar en aning här i ditt andra stycke. Jag skulle hellre fundera på när det av säkerhets- och EMC-skäl finns behov av att göra en "typkontroll" av en sammansatt produkt, oberoende av om det är en produkt man säljer eller bygger ihop på plats. Det blir annars en krock här mellan faktiskt behov och paragrafer.
Om vi återvänder till en normkapsling som ska användas till en elcentral. En sådan kapsling är avsedd att inhysa normkomponenter, allt som passar på DIN-skenan, HB, JFB, Dvärgar, tidur, drivdon, dimmers, aktorer. Normkomponenter är i sin tur avsedda att sitta på en DIN-skena i en kapsling tillsammans med andra normkomponenter. I vissa fall anger tillverkarna krav t.ex relaterade till värme, dvs de tar hänsyn till att komponenterna är avsedda att bilda en sammansatt enhet. Då är frågan, när uppstår ett behov av att kontrollera denna sammansatta enhet?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Absolut har du en poäng i det du skriver men det är ju typiskt sverige. Allt ska vara paragrafer och regler och regler på det och allt ska detaljgranskas och synas in i minsta söm. Det blir ju liksom ohållbart att göra så i längden även om syftet är gott. man måste ju dra en gräns nånstans och dagens CE märkning torde väl fylla dessa kriterier utan att man måste ta det till ytterligare en nivå.Bo.Siltberg skrev:
Det svåra skulle jag säga är övertaligheten och ljudnivån hos politiker, petimätrar, lobbyister och företagsintressen. En i grunden sund ide om att garantera säkerheten hos all elmateriel som pumpas ut på marknaden från alla världens hörn slår snett och tappar sans och reson när paragraferna behöver tolkas.
Jag tycker att du själv slirar en aning här i ditt andra stycke. Jag skulle hellre fundera på när det av säkerhets- och EMC-skäl finns behov av att göra en "typkontroll" av en sammansatt produkt, oberoende av om det är en produkt man säljer eller bygger ihop på plats. Det blir annars en krock här mellan faktiskt behov och paragrafer.
Om vi återvänder till en normkapsling som ska användas till en elcentral. En sådan kapsling är avsedd att inhysa normkomponenter, allt som passar på DIN-skenan, HB, JFB, Dvärgar, tidur, drivdon, dimmers, aktorer. Normkomponenter är i sin tur avsedda att sitta på en DIN-skena i en kapsling tillsammans med andra normkomponenter. I vissa fall anger tillverkarna krav t.ex relaterade till värme, dvs de tar hänsyn till att komponenterna är avsedda att bilda en sammansatt enhet. Då är frågan, när uppstår ett behov av att kontrollera denna sammansatta enhet?
Medlem
· Västernorrland
· 12 012 inlägg
Om en elektriker monterar ihop ett komplext skåp med CE märkta produkter och sen tabbar sig på nåt sätt så någon skadar sig så är det väl ändå elektrikern eller företaget i sig som man vänder sig till och håller ansvarig? De ansvarar för sitt arbete och om det sen visar sig vara komponentfel så är det tillverkaren man vänder sig till.
Moderator
· Stockholm
· 57 794 inlägg
Det är en rätt komplicerad fråga.Bo.Siltberg skrev:
Det svåra skulle jag säga är övertaligheten och ljudnivån hos politiker, petimätrar, lobbyister och företagsintressen. En i grunden sund ide om att garantera säkerheten hos all elmateriel som pumpas ut på marknaden från alla världens hörn slår snett och tappar sans och reson när paragraferna behöver tolkas.
Jag tycker att du själv slirar en aning här i ditt andra stycke. Jag skulle hellre fundera på när det av säkerhets- och EMC-skäl finns behov av att göra en "typkontroll" av en sammansatt produkt, oberoende av om det är en produkt man säljer eller bygger ihop på plats. Det blir annars en krock här mellan faktiskt behov och paragrafer.
Om vi återvänder till en normkapsling som ska användas till en elcentral. En sådan kapsling är avsedd att inhysa normkomponenter, allt som passar på DIN-skenan, HB, JFB, Dvärgar, tidur, drivdon, dimmers, aktorer. Normkomponenter är i sin tur avsedda att sitta på en DIN-skena i en kapsling tillsammans med andra normkomponenter. I vissa fall anger tillverkarna krav t.ex relaterade till värme, dvs de tar hänsyn till att komponenterna är avsedda att bilda en sammansatt enhet. Då är frågan, när uppstår ett behov av att kontrollera denna sammansatta enhet?
Jag har varit med om att apparater som var för sig är certifeirad och testad enligt alla applicerbara standarder, fungerar även i kombination, men i enstaka fall stör ut varandra.
Ett fall jag tänker speciellt på, en apparat som finns i typ 100 000 svenska hem, och utsätts för störningar från en viss typ av radiosändare som finns i miljoner. Och så i en specifik installation, så blev kombinationen av störande sändare för mycket, just där fungerar inte apparaten. Just där fanns 4 eller 5 av de här sändarna inom ett avstånd på 10 meter. Det fungerade när 3 av störarna var igång, men så kördes den 4e igång, och då blev det för mycket. Skall tillägga att sändarna som störde ligger på ett helt annat frekvensvband än radiomottagaren som stördes ut.
