Problemet som jag försökte beskriva i mitt inlägg är att utan pendling så åker sågbladet fram och åter, men du blir aldrig av med spånen, för slaglängden är så kort att den enskilda sågtanden aldrig är utanför det du sågar. och "gluggen" mellan tänderna fylls upp med spån som bara åker fram och åter varvid tanden inte längre når ner till virket som ska sågas.
slaglängden bör alltså vara minst lika stor som tjockleken på det sågade för att tömma allt spån i varje drag.
Med pendling så låter man bladet lämna över spånet ett par tänder bakåt per pendling och förbättrar effektiviteten. Jag har en Dewalt utan pendling som är fullständigt kass på tjockt virke , om man inte "sågar " hela maskinen.

• Gilla
rakt09 och 1 till
  • Laddar…
P Pettttter skrev:
Du läste inte testet jag klistrade in idag? Den snabbaste sågen i testet (på att såga trä) saknade alltså pendling, så det finns uppenbarligen viktigare faktorer här som spelar in.

Men en såg som är optimerad för pendling så är det såklart snabbare med den på än avstängd.
Den viktigaste parametern är sågbladet. Ett karbidblad kommer nog alltid vara snabbare än billigaste från Rusta. Därefter tror jag effekt, slaglängd och pendling är ungefär lika viktiga. Pendling väldigt effektivt tex för att ta ned en plankvägg.
Det ovan baserar jag på egen erfarenhet av ett antal olika sågar. Ungefär samma resultat har jag sett i några tester på YT.
Pendling räddar givetvis inte en relativt klen såg i jämförelse med en starkare från kvalitetstillverkare.
Sedan är det användningsområdet, en stor och tung såg är kanske ett dåligt val för den som ska trimma mindre grenar i trädgården.

Så, tillbaka till ursprungsfrågan.
Någon som har en Catsåg och kan dela med sig av erfarenhet om just den?

En annan fråga: är det någon som lyckats hitta ersättningsbatteri till CAT handverktyg, 18V?

K Kolsyraatom skrev:
En annan fråga: är det någon som lyckats hitta ersättningsbatteri till CAT handverktyg, 18V?
Det finns väl på Jula, de säljer väl fortfarande grejorna?

nanowire nanowire skrev:
Det finns väl på Jula, de säljer väl fortfarande grejorna?
Jo men 1000 kr batteriet, tänkte om de fanns billigare alternativ, universalbattrrier eller adaptrar

K
K Kolsyraatom skrev:
Jo men 1000 kr batteriet, tänkte om de fanns billigare alternativ, universalbattrrier eller adaptrar
Var ju inte riktigt det du frågade om…
K Kolsyraatom skrev:

RoTe
@Kolsyraatom Köpa piratbatterier är ju alltid en risk. En annan möjlighet är om du har andra 18V batterier att försöka hitta en adapter. Alltid skönt att ha en batterityp till det mesta.

K Kolsyraatom skrev:
Bra celler i väldesignat batteri kostar. Kostar det inte saknas sannolikt ”bra” och ”väl-”.

• Gilla
Pysslarn och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.