813 läst ·
5 svar
813 läst
5 svar
Cat 5 o coaxkabel genom Eldosa
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 26 147 inlägg
I grunden, blanda inte mediakablar med elkablar.
Men om man måste så...
- Man kan ersätta mediakablarna med elkablar (t.ex FK) och montera ett eluttag i dosan.
- Man kan blanda mediakablar med elkablar (t.ex EKK, inte FK) och med försiktighet montera ett eluttag. Mediakablarna bör inte komma i kontakt med uttagets baksida utan bara passera ut i ett annat rör.
Men om man måste så...
- Man kan ersätta mediakablarna med elkablar (t.ex FK) och montera ett eluttag i dosan.
- Man kan blanda mediakablar med elkablar (t.ex EKK, inte FK) och med försiktighet montera ett eluttag. Mediakablarna bör inte komma i kontakt med uttagets baksida utan bara passera ut i ett annat rör.
funderade lite på om det skuld vara okBo.Siltberg skrev:
I grunden, blanda inte mediakablar med elkablar.
Men om man måste så...
att man har rör el liknande över mediakablaget
Moderator
· Stockholm
· 56 248 inlägg
Det blir mer godkänt om du har en PVC slang över mediakabeln. Problemet ligger i att media kabeln inte har en isolation som är godkänd för nätspänning. Därmed så har du bara en isolationsbarriär i uttaget, isoleringen på eltrådarna. Ur isolationssynpunkt betraktas då mediakabeln som oisolerad blanktråd. Med en stump godkänd slang så har man uppnått dubbelioslering.
Men med tanke på regeln om överskådlighet, så tror jag man skall låta bli, eller undvika att ha mediakablar i samma rör och dosor som el.
Men med tanke på regeln om överskådlighet, så tror jag man skall låta bli, eller undvika att ha mediakablar i samma rör och dosor som el.
Ok tack för förtydligandet, min slang slutar i dosan så i stund inte igenom i rör/slang, ev går det få till. Gjorde dragningen först men insåg att det var tokigt och att jag helt klart gjort en tankevurpa härH hempularen skrev:Det blir mer godkänt om du har en PVC slang över mediakabeln. Problemet ligger i att media kabeln inte har en isolation som är godkänd för nätspänning. Därmed så har du bara en isolationsbarriär i uttaget, isoleringen på eltrådarna. Ur isolationssynpunkt betraktas då mediakabeln som oisolerad blanktråd. Med en stump godkänd slang så har man uppnått dubbelioslering.
men så var ej planen från början att
ha annat än HDMI. Tyvärr inte sugen på att öppna väggen så nu har jag
lite att klura över.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
wascator w365h utlöser jordfelsbrytare intermittent
Vitvaror -
Sungrow felkod 514 – "meter communication abnormal"
Solceller, Solfångare, Solenergi -
Vem kan serva samt ge info om bergvärmepump Mecaterm Masterqal 500
Värmepumpar -
Kan man mäta 3 fas spänning med en multimeter som har 500V AC men är CAT 2 300V?
El -
Wascator W75, vatten rinner rakt igenom
Vitvaror