Jakten på ny rikt och planhyvel fortgår. Har fått syn på en maskin av märket Casolin på rimligt avstånd hemifrån. Har aldrig hört talas om den tillverkaren, men lite googlande ger vid handen att de verkar etablerade och rätt välkända på justersågar.

Men hur är det - kan en ca 30 år gammal rikt och planhyvel från Casolin vara något att satsa på, givetvis förutsatt att skicka osv är ok. Hittar inga nya rikt och planhyvlar från företaget, så jag hoppas ju att orsaken inte är att deras hyvlar var så dåliga att de slutade med dom...

Vad jag vet är Casolin italienkstillverkade och åtminstone vill de vara proffskvalitet.

Jag skulle gissa att de har slutat tillverka rikt/planhyvlar av samma orsak som många andra har slutat tillverka mindre stationära maskiner. Kineserna tillverkar dem billigare och kunderna väljer kinesiskt för att det är billigast utan att bry sig om tillverkningskvaliteten och utan att fundera på om konstruktionen är bra.
Det här är bara min gissning men vi ser ju överallt att det blir allt färre som tillverkar halvproffsmaskiner i Europa.

• Gilla
vanpire
  • Laddar…
Tack Heimlaga. Lite den bilden jag fick också.

Maskinen har i alla fall över två meter långt riktbord och knappt 400mm hyvlingsbredd. Borden fälls upp rakt som på Felder. Väger runt 400kg. Ser gedigen ut på bild. Så det känns lovande. Får se vad morgondagen ger. Kanske blir det till att locka hit min lokala baxarsekt till helgen.

Hur gick det?

Stativ i gjutjärn. Planbord i gjutjärn. Riktbord i gjutjärn. Riktanhåll i gjutjärn. Alla borden hyvlade. Riktigt smart lösning på justeringen av riktanhållet så att det inte bygger något bakom maskinen. Känns stadig på alla vis. Så det verkar vara en gedigen maskin.

Otroligt tyst för att ha raka stål i kuttern. Förmodligen på grund av bra balans och avsaknaden av plåtdetaljer.

Jag hade lovat mig själv att inte köpa en hyvel där delar saknades. Denna saknade så klart spånstos för rikthyvling och skydd för rikthyvling. Hade en liten mental kamp med mig själv. Men resten var så bra så det blev affär ändå. Bilder kommer så snart den är inne. Tror nog mer på 500-600kg än 400 med tanke på hur släpet betedde sig bakom bilen. Så det kan bli en spännande övning.

Är det någon som behöver en bättre begagnad Robland?:)

• Gilla
ceson
  • Laddar…
PNO PNO skrev:
Är det någon som behöver en bättre begagnad Robland?:)
Behöver och behöver..jag har av en slump precis städat fram en bit golv..

S
en uppgradering kanske inte skulle vara så tokigt;)

@Frustrator denna kanske passar dig bättre;)

Woodstar PT 85 tjocklekshyvel monterad på en träställning i ett verkstadsutrymme.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Har aldrig själv kört någon Casolinmaskin, men har klämt på några och de verkar helt klart vara rejäla maskiner, tror att du kommer att bli nöjd! Bilder?

Bilder kommer så snart jag fått ut den ur släpkärran. Lite trångt att fotografera där inne.

• Gilla
katos
  • Laddar…
S Skooda skrev:
denna kanske passar dig bättre
Blir perfekt! Skicka ner underredet så dtällst jag min hyvel på det.

Gratulerar!

Dåså. Dags för de utlovade bilderna:
Hyvelmaskin med öppnad panel som visar matningsmotorn och interiör, skadad inkopplingsbox och riktanhåll över riktbord.
Skapa konto

Motorn innanför luckan är blott matningsmotorn. Spindelmotorn (kallar man den verkligen så på en hyvel?) sitter längre in och betydligt större. Tyvärr fick sig inkopplingsboxen nere till vänster en känga vid lastningen och måste bytas. Just den var å andra sidan varesig av någon vidare bra kvalitet eller speciellt smart placerad. Så det är ingen större förlust.

En delvis demonterad hyvelmaskin med exponerad matningsmotor, skadad inkopplingsbox och riktbord.
Skapa konto

Med uppfällda planbord.

En hyvel i en verkstad med fällda planbord och riktanhåll, närbild på riktbordet.
Skapa konto

Riktanhållet svänger in över riktbordet. Inget sticker ut bakåt. Trägrejen skyddar ändan på kutterns axel. Där ska det bli ett ordentligt skydd av plåt.

Hyvelmaskin med uppfällt planbord i en verkstad, inklusive detaljbild av riktbordet och synliga verktyg på väggen.
Skapa konto

På väg in. Ska egentligen ligga i en annan tråd. Men det var den enda bilden jag tog av ovansidan på riktbordet.

• Gilla
stigen och 2 till
  • Laddar…
Infästningen för riktborden är betydligt kraftigare än på någon annan rikt/planhyvel med vikbara bord som jag har sett. Det brukar ju annars vara den svaga punkten.
Om allt annat är lika välbyggt har du gjort årtiondets fynd.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.