1 785 läst ·
7 svar
2k läst
7 svar
Carvex Li15v eller Li18v ?
Börjar tröttna på min stickis och batteridriven modell är min melodi, nu finns det ju inte så många val om man dessutom vill ha "limpmodell".
Så om man nu ska ruinera sig själv, och inte sedan tidigare har några batteridrivna Festool skruvdragare, finns det någon anledning att välja 14,4v varianten av carvex framför 18v varianten ? Man kan ju gissa på att den senare är starkare men möjligtvis lite tyngre ?
Den kommer inte att användas med dammsugare eller olika baser och på "plus modellerna" så skiljer det bara 300:-
Så om man nu ska ruinera sig själv, och inte sedan tidigare har några batteridrivna Festool skruvdragare, finns det någon anledning att välja 14,4v varianten av carvex framför 18v varianten ? Man kan ju gissa på att den senare är starkare men möjligtvis lite tyngre ?
Den kommer inte att användas med dammsugare eller olika baser och på "plus modellerna" så skiljer det bara 300:-
Skillnaden mellan 15 och 18 är, om jag förstått det rätt, ganska liten. Själva maskinen är inte annorlunda i motor eller makanik. Det är endast styreelktroniken som är anpassad för att kunna köras på högre inspänning. Vidare går det utmärkt att ta gamla batterier från exempelvis C12:an och sätta i Li15v Cavexen. Om du inte störs av den extra vikten och storleken på det större batteriet hade jag nog rekommenderat den maskinen.
Klicka här för att svara