Hej! Har en liten fråga som är svårt att klura ut då jag tycker kommunen ger olika bud i sitt svar.

Det har byggts en carport, då den är inte bygglovs pliktig sökes inte bygglov. Närmaste granne har godkänt det innan byggnation börja. Men nån anonym har anmält bygget så det har blivit ett kontroll ärende och de kräver att vi inkommer med handlingar.

Det vi inte har kunskap om är brandskydd. När det är närmare 8m ska vissa krav uppfyllas. Antigen i carporten eller grannens väg. Enligt bild kan nån svara på vad som gäller ? Kommer det ännu att kunna bli brandklassat. Grannens vägg är den vita i mexitegel.

De kräver planritning från varje vinkel inkl mått det förstår vi, och närmaste granne ska underteckna alla papper.

Sen ska det räknas som en fristående byggnad men den är endast 5cm från huset vad krävs där? De skriver att enligt detaljplan får endast 1st extra byggnad finnas. Det finns ett garage inbyggt i huset.

Det känns som att de svarar att de går men samtidigt att det är omöjligt om man läser mellan raderna.

• image٠٠٠٠٠٠.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • image٠٠٠٠٠١.jpeg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ska du bygga väggar också?

Hur stor är byggnaden? Är den 15 kvm eller mindre finns inga brandskyddskrav. Men jag gissar att den är strax över det.

Känns ju vidare som om båda husen måste ha god motståndskraft mot spridning av eldsvåda. Möjligen undantaget trädelarna av grannens fasad/tak.

useless useless skrev:
Ska du bygga väggar också?
Nej inga väggar den ska kläs med plåt upptill och målas. Sen den är,

Nötegårdsgubben Nötegårdsgubben skrev:
Hur stor är byggnaden? Är den 15 kvm eller mindre finns inga brandskyddskrav. Men jag gissar att den är strax över det.
Den är strax över precis 😅

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.