Krävs kanske lite utveckling.. Bygglovet kostade ~8kkr men bygglovet krävde även en nybyggnadskarta med carporten inritad, vilken kostade ytterligare ~8kkr. Tror bygglovet tog ~5månader. Jag vet att bygglovsavdelningen haft mycket att göra och i kombination med ökade krav från andra myndigheter har handläggningstiden blivit ovanligt lång. Priserna är satta för att byggloven ska finansiera sig själva, dvs byggloven ska inte finansieras av skattepengar i samma utsträckning. Ett bygglov för en villa tror jag idag kostar ca 40-50kkr på Gotland.M Matte60 skrev:mycket för ett bygglov på en carport 16 kkr.. fast längesen jag sökte bygglov.
är väl lite olika pris i olika kommuner .tror jag. hur många timmar tar det att ge ett bygglov? nog inte många
kommunerna ser det nog som en bra inkomstkälla. inte som en service till folket
kommunerna hade fått fart på byggandet om dom hade tagit lite mer rimliga priser..
vad kostar då ert bygglov på en villa? nån som vet?
funderar på att bygga garage här..ska bli intressant att höra vad det kostar I bygglov.
Hej
Snyggt jobbat. Har funderingar kring dimensioneringen av bärlinorna. Du skrev att de blev högre pga tidsbrist.
Men 115 breda bärlinor, det lät mycket. Jag har kollat några dimensioneringssidor och får fram att 66x315 borde räcka gott. På 6 meter lång sträcka med tre stolpar.
Vad gjorde att du gick så brett som 115?
Mvh David
Snyggt jobbat. Har funderingar kring dimensioneringen av bärlinorna. Du skrev att de blev högre pga tidsbrist.
Men 115 breda bärlinor, det lät mycket. Jag har kollat några dimensioneringssidor och får fram att 66x315 borde räcka gott. På 6 meter lång sträcka med tre stolpar.
Mvh David
Det var nog så enkelt att det skulle liva fint med stolparna, samt att byggnationen blev enklare (slippa jacka ur stolparna etc) och till viss del gav takstolarna ett större upplag att vila på. Stolparnas dimension valdes bara pga att jag tycker det är snyggare med en rejälare stolpe.D dsunden skrev:Hej
Mvh David
Trevligt projekt!
Jag håller på med liknande Carport del som du. 6600*7200mm. Funderar lite på hur du stabiliserade. Du har alltså snedsträvor i takstolarna, egensvetsade svedsträvor på yttersta stolparna och innertaket som stabiliserar?
Jag funderar på stedsträvor på överarmarna som du har, men även kryss över underarmarna, snedsträvor vid alla 6 stolparna, kommer att ha råspontsluckor på taket, sen även innertak. Bör väl för fasen räcka för en annan?
Jag håller på med liknande Carport del som du. 6600*7200mm. Funderar lite på hur du stabiliserade. Du har alltså snedsträvor i takstolarna, egensvetsade svedsträvor på yttersta stolparna och innertaket som stabiliserar?
Jag funderar på stedsträvor på överarmarna som du har, men även kryss över underarmarna, snedsträvor vid alla 6 stolparna, kommer att ha råspontsluckor på taket, sen även innertak. Bör väl för fasen räcka för en annan?
Jag är inget proffs, men min carport har stått stabiltMalZon skrev:
Trevligt projekt!
Det har gått en tid nu, men jag har lusläst tråden ett par ggr inför mitt eget liknande bygge. Gällande snedstävorna i metall, du har möjligtvis inte kvar någon ritning över måtten? Tänkte försöka få någon att tillverka exakt likadana till mig.
De ritningar jag haft är borta sen länge tyvärr.F Fallster skrev:
Jag har kanske en .dwg (3d) om du är hjälpt av det? PM med mailadress så kan jag skicka.
Dels för att jag var lite orolig för för tjälskjutning samt att jag ville förbereda om jag nån gång skulle få för mig att bygga ett isolerat garage på plattan. I så fall kompletterar jag med 50mm skiva på plattans kanter och sen en fibercementskiva utanpå. Jag hade också brutit av panelen på förrådsdelen och isolerat med ytterligare 50mm stenull för att platta och nya panelen skulle liva. Sen får vi se om det blir så i framtiden eller ej..Tomture61 skrev:
Klicka här för att svara