7 223 läst ·
40 svar
7k läst
40 svar
Ca-kostnad pelletspanna?
Grytis skrev:Vad blir kostnaden för bergvärme, nya element i källaren samt ny ventilation?
/QUOTE]
Bergvärme beror på anläggning, men 100kkr och uppåt installerat och klart.
Nya element kanske 3000kr och uppåt beroende på storlek. Konvektor är dyrare. Hur många som behövs beror på planlösning. Jag behövde ett extra när jag bytte från vedpanna.
Ventilation i form av paxfläktar på några ställen för att öka frånluften och lite fresh-ventiler på några ställen för att släppa på lite tillluft.
Med ett väldimensionerat värmesystem räknar man hem pengarna.
Produkter som diskuteras: "paxfläktar"
Badrumsfläkt PASSAD 30 PAX
Med ljus- och fuktsensor
1 749 kr inkl moms
Läs mer
100tkr... Den bergvärme anläggningen har stor risk för att vara under dimensionerad
3000:- för installation inkl element och material är oxå underdimensionerat....
Nu vet varken du eller jag vilken storlek på huset personen i fråga har så jag förstår att du inte kan säga pris på installation... Bergvärme kostar oftare 150tkr än 100tkr iaf, om vi nu endast ska prata om bra dimensionerade anläggningar...
Räkna hem en installation det gör man säkert... med tiden! Men det viktigaste är att man är nöjd med sitt värmesystem..
3000:- för installation inkl element och material är oxå underdimensionerat....
Nu vet varken du eller jag vilken storlek på huset personen i fråga har så jag förstår att du inte kan säga pris på installation... Bergvärme kostar oftare 150tkr än 100tkr iaf, om vi nu endast ska prata om bra dimensionerade anläggningar...
Räkna hem en installation det gör man säkert... med tiden! Men det viktigaste är att man är nöjd med sitt värmesystem..
Jag gav 120kkr med extern beredare 300liter och en volymtank på 120liter och 9kw pump.Grytis skrev:100tkr... Den bergvärme anläggningen har stor risk för att vara under dimensionerad
3000:- för installation inkl element och material är oxå underdimensionerat....
Nu vet varken du eller jag vilken storlek på huset personen i fråga har så jag förstår att du inte kan säga pris på installation... Bergvärme kostar oftare 150tkr än 100tkr iaf, om vi nu endast ska prata om bra dimensionerade anläggningar...
Räkna hem en installation det gör man säkert... med tiden! Men det viktigaste är att man är nöjd med sitt värmesystem..
3000kr var priset för ett extra element från leverantören då. Alltså ett element. Sen beror det som sagt på hur många man behöver.
varför ens diskutera bergvärme här när TS önskar info om en bra och driftsäker pelletspanna?
Alla kan inte ha bergvärme så enkelt är det.
Blir även less allt tjat om att det skulle vara jobbigt med lite aska och ett samtal till
en bulkbil.
Den dagen man inte orkar/har tid med sånt kan inte finnas, inte för nån av oss
på "byggahus" iallafall då man säkert lägger ner nån timme i veckan med att bara
sitta här..
Alla kan inte ha bergvärme så enkelt är det.
Blir även less allt tjat om att det skulle vara jobbigt med lite aska och ett samtal till
en bulkbil.
Den dagen man inte orkar/har tid med sånt kan inte finnas, inte för nån av oss
på "byggahus" iallafall då man säkert lägger ner nån timme i veckan med att bara
sitta här..
Sorry, var bara ett förslag då TS " sjukt trötta på att behöva aska ur och dessutom är det bara ett veckoförråd nu så vi måste bära säckar hela tiden" och "Det funkar dock inte riktigt till belåtenhet (en hel del småstopp)"
Då föreslog jag en VP som alternativ. Sen rullade det bara på då det ytterligare frågor.
Ska inte inflika i tråden mer om det inte kommer några fler frågor.
Då föreslog jag en VP som alternativ. Sen rullade det bara på då det ytterligare frågor.
Ska inte inflika i tråden mer om det inte kommer några fler frågor.
Hur många kubik ved gick det för dig tidigare?abrovink skrev:
900kW i hushåls el, Hur vet du det?
Ok.
Har inte riktigt koll på det då jag inte har dem temperaturerna själv. Men mellan 35grader framledning och 45 grader skiljer COOP 0,1. Sen vet jag inte hur kurvan ser ut högre upp. Jag har framledning på 55-60 grader vid minus 20-25 om jag minns rätt. Pumpen i sig klarar att göra 65 gradigt vatten enbart med kompressorn.
Har inte riktigt koll på det då jag inte har dem temperaturerna själv. Men mellan 35grader framledning och 45 grader skiljer COOP 0,1. Sen vet jag inte hur kurvan ser ut högre upp. Jag har framledning på 55-60 grader vid minus 20-25 om jag minns rätt. Pumpen i sig klarar att göra 65 gradigt vatten enbart med kompressorn.
Om det gick 25-30kubik stälpt tidigare för dig så blir det i kW ca 27 000 - 32 500kW.... du hade förmodligen en gammal vedpanna som hade en verkningsgrad på 75%abrovink skrev:
Verklig förbrukning blir då för ditt hus 21 000 - 24 000kW
Nu med värmepump 10 000kW
Inte ens du är i närheten av Årscoop 4, du har nog blivit lurad.
För 9kW till 230m2 är inte möjligt utan elpatron
Det var bara veden. Jag körde ju även el-patron i pannan för jag för små acc.tankar. så det blir nog några tusen till.
Sen sa jag att VP:n förbrukade 8000kw.
230m2 var med garage och då har jag lägre värme i garaget.
Jag har heller inte sagt att jag kör helt utan el-patron. Den går in och spetsar vid -25 kanske om man tappar upp mycket vatten samtidigt. Den går också in och spetsar vid legionella körning.
Jag tror att man kör 9kw på hus som är 180m2 och större (självklart beroende på förbrukning), vet inte exakt var 11kw kommer in.
Sen sa jag att VP:n förbrukade 8000kw.
230m2 var med garage och då har jag lägre värme i garaget.
Jag har heller inte sagt att jag kör helt utan el-patron. Den går in och spetsar vid -25 kanske om man tappar upp mycket vatten samtidigt. Den går också in och spetsar vid legionella körning.
Jag tror att man kör 9kw på hus som är 180m2 och större (självklart beroende på förbrukning), vet inte exakt var 11kw kommer in.
"Installationsmateriel några tusenlappar " är just det, rördelar liteventiler & elkabel för att koppla in den nya pannan Inte arbeskostnad._ap_ skrev:
Mindre än 40 h skrev jag iofs(ca 30h gissar jag, så mycket mest för jag räknar med att det behövs 2 man för att baxa in pannan) . Räknar då inte med matningssystem, utan detta är bara själva bytet av pannan & brännare, ej heller borttransport av den gamla är med. (30 h jobb a 500:-/h är inte orimligt.)
abrovink skrev:Det var bara veden. Jag körde ju även el-patron i pannan för jag för små acc.tankar. så det blir nog några tusen till.
Nu biter du dig själv i svansen!
Det är inte seriöst att jämföra en elräkningarna med elpatron mot en räkning utan elpatron... Vilket oxå förklarar din onormalt höga uppskattning av hushållsel
En normal elräkning för hushållsel är ca 400-450kW /månad
Då ligger ligger din verkliga årsförbrukning på värme och varmvatten ca 4000-5000:- mer/år
Vilket bevisar att du inte är i närheten av coop 3,5-4
Nu är du nöjd med din bergvärme anläggning och det är det viktigaste.
Mitt budskap är att det är väldigt få % av bergvärme anläggningarna som har årscoop 3,5-4 även fast alla som har bergvärme tror sig ha det.