Hej på er,

För ett år sedan gick vi i tankar kring att byta ut vår elpanna (vattenburen). Jag googlade runt och sökte information om andra som gått i samma tankar. Funderade på bergvärme är det bättre än luftvatten? Ingen som hade erfarenheter jag kunde fråga. Hittade inte något på forum om någon som hade dessa erfarenheter.

Tänkte därför försöka dela med mig av mina erfarenheter till er.

Tillslut bestämde vi oss för att köra på luft-vattenpump, med argumentet att vi bor i södra Småland. det blir allt mer sällan en vinter med ihållande -20 grader. Med den tanken att elpatronen sällan skulle behöva gå så investerade vi 110 000kr i en luftvattenpump från Mitsubishi.

Lång leveranstid som allt annat med elektronik i. Men i Maj 2022 installerades pumpen.

Bakgrund:
Vi bor tre personer i en villa byggt i mitten på 60 talet.
190 m² boyta varav ca hälften är källare.
Innan bytet beräknades vår årsförbrukning vara runt 20 000 kWh. 2021 hade vi årsförbrukning på 22 328 kWh.
i år (2022) har vi såhär långt gjort av med 12 593 kWh och då är jan - april fortfarande med gamla El-pannan.

Vi har förbrukningsmässigt legat på 50 % lägre än föregående år under sommaren och nu under höst /vinter har vi varit närmare 70% lägre förbrukning. Idag med novembers elräkning inräknad har vi betalat av 25 714 kr av de investerade 110 000kr. Räknar med att investering betalt av sig om två år.

Nu har jag fortfarande inte erfarenheten av luftvattenpump när det är ännu kallare ute (legat mellan -5-9 grader i december) men som det är nu har elpatron inte behövts stödköras. så det verkar bra med luft vatten än så länge.

Till er som går i tankar på att byta och tvivlar på luft-vattenpump. Under mina förutsättningar skulle jag rekommendera det.

• Gilla
Carl Johansson och 2 till
  • Laddar…
Installerade också en Mitsubishi för ca 2 år sedan och är också helt och hållet nöjd med investeringen. Vi gick från pelletspanna och kan nu utnyttja källaren på ett helt annat sätt, inte bara förvaringsmässigt utan hela källaren och även bostadsplanerna är betydligt mindre dammiga och smutsiga efter bytet.

• Gilla
simpan17
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.