Vi har just nu en enkel ytterdörr, 9x21 dörr och vill bytta till en pardörr.
Vi kan få en 15x20 par dörr som är fin gratis, men är rädd att den kommer se låg ut och kanske lite B.
Vad tror ni?

Funderar även om man kan lägga en regel typ 15-20mm i höjd för att få upp den lite och få den att se lite högre?
Någon som har gjort något liknande eller har något tips för att den inte ska kännas som en lekstuge dörr. Kanske bara jag som inbillar mig att den kommer se väldigt låg ut. dörröppningen blir 1910mm.

Har ni själva 15x20 dörr eller åtminstone 20 i höjd får ni gärna lägga upp en bild hur det ser ut :)

Jag förstår att jag kommer behöva sänka regel ovan dörren. det är inte det som är problemet.
Vill inte lägga tid på det och sedan inte bli nöjd.

Det kommer ju se lägre ut av två skäl, dels är den lite lägre, vilket jag inte tror gör så stor skillnad, men sen är den ju mycket bredare så proportionerna blir helt annorlunda. Sen beror det ju mycket på var den sitter.

Att förändra själva dörren vet jag inte om jag tror på, då får du ju i princip bygga om den helt i så fall. Eller menar du att sätta en regel under - då får du ju en rejäl tröskel, den kommer du nog störa dig rejält på varje gång du snubblar på den !?

Nedan är en bild på vår 15x21 pardörr, där det egentligen borde sitta en 15x20
Man ser skillnaden mot toadörren.

Denna köpte vi begagnat till ett bra pris, så det fick bli den. Inifrån sovrummet är takhöjden lite högre så där ser det lite "luftigare" ut :)

Vit pardörr med glasöverdel installerad i hemmiljö, bredvid en vit enkel toadörr för jämförelse.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

• Gilla
Tixwi
  • Laddar…
BirgitS
T jonzon jonzon skrev:
Kanske bara jag som inbillar mig att den kommer se väldigt låg ut. dörröppningen blir 1910mm.
Det är ju många som är så långa, särskilt med skor, och det är ju en risk att de kommer att slå i huvudet.

Bor du i ett område där det krävs bygglov för fasadförändringar?

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.