I
Hej allihopa! Har under en tid gått och tänkt och reflekterat att våra elräkningar bara blivit dyrare och dyrare, så jag satte mig ner och kollade igenom årsförbrukningarna och det är en markant ökning. Bor i en villa byggd 1939 med källare och ovanvåning, 149kvm boyta+ 75kvm källare, beläget i Norrbotten. Huset värms upp av en luftvattenvärmepump, Nibe F2025 som suttit i huset sen 2010. Förbrukningen ser ut som så, 2022 årsförbrukning 23114 kWh, 2023 34788 kWh, och 2024 37511 kWh. Jag har dålig koll på inställningar osv uti pumpen, men har försökt ställa in enligt manualen. Första vintern byggde det is under utedelen och tröck sönder ett rör, vilket gjorde att pumpen fick felkod och stängde ner. Fick det fixat av firma. Men tänker om det kan vara något som blivit galet då eller ska jag bara ha såhär hög förbrukning? Har inga aktiva felkoder på pannan, däremot varje gång jag är ner och kollar så går den ofta på tillsatsvärme även fast temperaturen är mild utomhus. Nån som har nån aning vad man kan kolla eller ska jag behöva ringa ut en firma? Eller bara acceptera att ha denna förbrukning.....

Är den dimensionerad för huset så ska ju inte tillsatsvärmaren behöva gå in särskilt ofta.
Borde kunna kolla drifttiden på tillsatsvärmen.
Vet inte vilken historik som finns på den men jag hade börjat där för att se om man kan spåra historiskt hur mycket den gått tidigare år.

Kan vara att det är dåligt med köldmedel i den, men såpass mycket att den inte löserut. Men troligtvis är inte kompressorn friskoch då orkar den inte lyfta tempen och elpatron går in. Det blir att kontakta en kylgubbe ( behöver inte vara någon från NIbe ) som kopplar upp sig på rören till kompressorn och utvärderar status på den, finns ingen genväg.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.