Jag har idag fått hjälp med att byta ut mina 35 år gamla termostater mot nya från MMA. Bytte både termostaten och radiatorventilen. Jag tycker mig ha ett bra minne av att det är ett enrörssystem - om sånt är av betydelse.

På tre av fyra slingor funkar de nya termostaterna utan problem efteråt. Men på en hel(?) slinga (finns ingen ritning) är nu samtliga element kalla, och de sitter efter varandra i systemet. Detta trots luftning. På just den slingan sitter f ö en radiator ca 150 mm lägra än de övriga radiatorerna på bottenplanet.

Provade först med att öppna luftskruven på den radiator som låg lägst så att det bildades en tunn stråle härifrån, samtidigt som vi fyllde på systemet tills det rann lite i skvallerröret hela tiden. Detta för att undvika att få luft i något element i överplanet Shuntade samtidigt upp riktigt ordentligt, så att utgående vatten blev ca 60-70 grader, och ställde termostaterna på de övriga slingorna på 0 grader. Detta för att försöka tvinga fram varmt vatten till problemradiatorerna. Då blev efter ett tag rören som gick till och ifrån speciellt den första problemradiatorn faktiskt mer än ljummen upp till någon dm över golvet. Rören till den nedersta radiatorn blev då lite varmare, men inte mycket. Sedan gav vi upp dagens försök.

Idag är det inget stort problem, men dyker det inte upp någon lösning, så lär det bli kallt i dessa tre rum nästa vinter. Ja, det allra nedersta rummet är ett förråd under garaget, så egentligen är det två av dessa tre rum som kommer att ge mig bekymmer, om jag inte kan få igång varmvattencirkulationen där.

Någon av er som kan ha någon idé om vad som ev. har hänt? Självklart än bättre – om någon av er skulle ha någon idé om hur jag ev. skulle kunna få värme i dessa tre radiatorer igen...

Hur ser själva ventilen ut? Har du nån bild?
Det är inte så att du har så kallade etthålsventiler som sitter nere vid golvet i mitten på radiatorn?

Har du trycksatt expansionskärlet så att vattnet "orkar" upp/runt i radiator slingan?

lordi skrev:
Hur ser själva ventilen ut? Har du nån bild?
Det är inte så att du har så kallade etthålsventiler som sitter nere vid golvet i mitten på radiatorn?
Här har jag försökt fixa till en bild som visar hur ventilen ser ut.

MMA-ventilenpplats-1.jpg

Ventilen sitter alltså som vanligast, högt upp på radiatorn. Därför har jag svårt att förstå att det ändå bildats en luftficka, även om en av problemradiatorerna sitter säg 150 mm lägre än de övriga. Men jag är ingen rörmokare och mycket okunnig i sånt här. Men det var en rörmokare som gjorde jobbet och blev lika fundersam, även om han råkat ut för något liknande någon gång för länge sedan.

Rören i bottenplanet ligger i betonggolvet, så han funderade på om nedkylningen från plattan kunde ha ställt till det. Lättare luftfickor i kallt än varmt vatten, vet jag han pratade om. Fyller man på ordentligt med varmvatten, så borde det komma ut varmvatten om den nu inte är någon luftficka som stoppar varmvattnets väg? Nu kom det max ljummet vatten och då börjar man fundera på om det vattnet kom till radiatorerna bakvägen?

spocks_beard skrev:
Har du trycksatt expansionskärlet så att vattnet "orkar" upp/runt i radiator slingan?
Tyvärr vet jag inte hur man trycksätter ett expansionskärl, som finns på vindsutrymmet. Vid överfyllning av ett sånt kärl kommer ju vattnet att rinna ner i skvallerröret. Men kanske tänkte du dig att jag har ett slutet system, med expansionskärl i pannrummet?

Här fick jag dock en fundering just nu…
Expansionskärlet har alltså suttit uppe på vinden sedan 1974. Kanske risk att det havererar snart om jag har otur. Kanske borde jag byta ut detta mot ett expansionskärl i pannrummet?

- Dels kan ju detta vara värt mycket för att slippa ev. ”katastrof” – om det pajar en dag där uppe på vinden.
- Dels skulle jag väl med ett expansionskärl i pannrummet få ett slutet system och på så vis kunna öka på trycket, för att på så vis nu lättare få bort eventuell luftficka – om det nu är en luftficka som ställer till problemet? För nog verkar det så. Vi drog upp shunten på max och ställde termostaterna på noll grader – och ändå kom det inte varmt vatten ur luftningsventilen…

Det kan ha lossnat skit och satt igen slingan. Koppla slangar på lämpligt ställe och spola med vatten samtidigt som du går runt och bankar med lämplig klubba på rör och radiatorer. Inte helt ovanligt att sånt händer när man tappar ner helt och hållet.

AnteB skrev:
Det kan ha lossnat skit och satt igen slingan. Koppla slangar på lämpligt ställe och spola med vatten samtidigt som du går runt och bankar med lämplig klubba på rör och radiatorer. Inte helt ovanligt att sånt händer när man tappar ner helt och hållet.
Tack! Då är det nog, tyvärr, risk för att så är fallet. Problemet är att rören mellan dessa radiatorer ligger i själva bottenplattan, och då kan ske det är kört? :-( Om jag inte kan få till högre tryck genom att byta till ett annat expansionskärl. Ett för ett slutet system - för det borde väl vara så om expansionskärlet sitter i pannrummet?

Tror inte att det finns möjlighet att spola genom en slinga som det är nu snnst än om msn ksn ts idär vid radiatorerna?
Jag ska höra med rörmokaren vad han säger. Tyvärr är den firma som installerade VVS vid byggnationen borta numera. Det finns heller ingen ritningar över rörsystemet...

PS: Kom på en sak. När jag öppnar luftskruvarna, så kommer det vatten vid samtliga dessa tre problemradiatorer. Jag har haft luftskruvarna öppna flera gånger vid dessa radiatorer (en i taget), så det har säkert kommit ut en 50 liter den vägen. Men det är nästan kallt vatten som kommer. Det är ju ett tecken på att vatten tar sig fram till alla dessa tre radiatorer. Måste det inte, i med detta, vara så att det blivit tätt före det första av dessa radiatorer? Eller är det jag som tänker fel nu?

Ja har en avtappningsslang kopplad vid golvet i pannrummet. Den jag använder när jag tömmer systemet. Skulle det kunna hjälpa om jag sätter på tryck där med kranvatten. Eller är det risk för att det då blir alldeles för högt tryck på vattnet, så att det finns risk för att expansionskärlet uppe på vinden skjuter sönder? Det vore ju än värre... :-(

Det går säkert bra att spola ur systemet. Tror inte att det gör nån skillnad med slutet exp. kärl, du har ju redan vatten i raddarna, och det gör ingen skillnad på cirkulationen med högre tryck. Koppla bara in en slang med kallvatten på returen och en på tilloppet för evakuering och spola + knacka + spola. Kommer garanterat ut en hel del smäck!:)

Kan vara bra att nån kollar vid öppna exp. kärlet så att det inte sprutar där...;)

AnteB skrev:
Det går säkert bra att spola ur systemet. Tror inte att det gör nån skillnad med slutet exp. kärl, du har ju redan vatten i raddarna, och det gör ingen skillnad på cirkulationen med högre tryck. Koppla bara in en slang med kallvatten på returen och en på tilloppet för evakuering och spola + knacka + spola. Kommer garanterat ut en hel del smäck!:)
Bra, då vet jag så mycket som att det inte ska vara någon större risk med att spola genom systemet med kranvatten. Antar att det är bäst med varmt vatten.

Problemet är att jag ser bara ett ställe för anslutning av vattenslag och det är det stället slanganslutningen vid käälargolvet i pannrummet, där vi tömde systemet nu när han bytte ventiler. Jo, det sitter ju en nippel längs ner på pannan också, Den ska troligtvis användas om man bara vill tömma själva beredaren?

Men problemet är att jag har ju ingen aning om, utifall den anslutningen som är för att tömma systemet och den där andra avtappningskranen längst ner på pannan, är på tillopp ellet retur? Kanske är båda på retur?

Skulle det kunna funka, om jag ansluter en vattenslang till avtappningskranen längst ner på pannan. Sedan låter det vatten som jag fyller på med, få rinna ut genom slangen där vi nu tömde systemet. Eller vice versa? Jan ser som sagt inga andra anslutningsställen.

Känner att jag bör göra ytterligare ett inlägg, eftersom det kan ge ett tips till någon annan som fått samma problem och är inne här och börjar med en sökning...

När jag testat det mesta utan att få igång den där trilskande slingan, så gjorde jag lite av en vild chansning. Man måste ju testa allt. Jag gjorde så här:

1. Slog av cirkulationspumpen helt

2 Stängde (satte ner termostaterna på noll) på samtliga radiatorer - utom problemradiatorerna, dom ställde jag på maxtemp.

3. Efter några timmar satte jag cirkulationspumpen på max-hastighet och samtidigt shunten på max, i ett försök att försöka få till lite av "chock-effekt".

4. Jag fick värme även till problemradiatorerna! :-)

Kan inte förklara varför jag nu lyckades. Hade jag vetet det - hade jag självklart gjort så - redan första dagen... Men det jag gjorde funkade och det var väl egentligen det enda intressanta för min del...

.

Låter som det problem vi hade med en av 3 slingor i vårt hus, som nybliven vedeldare fattar man nada av vattenburen värme när man förut kört EL :-)

Ena slingan tappade kraft märkbart efter 1:a radioatorn, 2:a radiatorn blev fesljummen och 3-6 nästan helt kalla. Detta gjorde att halva huset hade 21 grader och andra 18 grader...
Många tankeexperiment, fysiska experiment och konsulting av en röriskompis kom vi inte fram till något.

Så kom sommaren, stängde av cirkpumpen! till systemet. I mitten av september körde jag igång cirkpumpen igen och vipps, värme i alla slingorna...

Vänl,,,

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.