Hej.
Mitt gamla Rexovent från -84 har gett upp. Skall införskaffa ett Östbergs Heru 100 och funderar lite på dragningen av nya ventilationsrör. Behöver dra om två av ventilationsrören då det gamla inte hade roterande värmeväxlare. Nu till frågan. Kan man sätta flexibla ljuddämpare rätt på aggregatet för att slippa meck med precis inpassning av spiro? Dessa har ju som mest 50mm isolering och rekommendation är minst 100mm. (bor i Gbg) Kommer att isolera spiro med strumpa 100mm men hur tänker ni att man gör med dämparna? Dra på nätmatta?

Gjorde typ samma sak för två år sedan. Ett Rexovent mot ett Heru 100. Tänk på att givaren ska igenom tilluftskanalalen ca 1M efter aggregatet. Meckigt att ha den igenom en flexslang. Jag isolerade allt det nya (passade på att dra om lite rör) med pappklädd stenull och ståltråd

• Gilla
Runnis och 1 till
  • Laddar…
A Alfelt skrev:
Hej.
Mitt gamla Rexovent från -84 har gett upp. Skall införskaffa ett Östbergs Heru 100 och funderar lite på dragningen av nya ventilationsrör. Behöver dra om två av ventilationsrören då det gamla inte hade roterande värmeväxlare. Nu till frågan. Kan man sätta flexibla ljuddämpare rätt på aggregatet för att slippa meck med precis inpassning av spiro? Dessa har ju som mest 50mm isolering och rekommendation är minst 100mm. (bor i Gbg) Kommer att isolera spiro med strumpa 100mm men hur tänker ni att man gör med dämparna?
A Alfelt skrev:
Hej.
Mitt gamla Rexovent från -84 har gett upp. Skall införskaffa ett Östbergs Heru 100 och funderar lite på dragningen av nya ventilationsrör. Behöver dra om två av ventilationsrören då det gamla inte hade roterande värmeväxlare. Nu till frågan. Kan man sätta flexibla ljuddämpare rätt på aggregatet för att slippa meck med precis inpassning av spiro? Dessa har ju som mest 50mm isolering och rekommendation är minst 100mm. (bor i Gbg) Kommer att isolera spiro med strumpa 100mm men hur tänker ni att man gör med dämparna? Dra på nätmatta?
Bra om du kan förlägga böjbara dämpare med lite S-böj, gärna så att ändarna skiljer sig en diameter. Då dämpar de lite bättre än raka. Därför undviker man två fasta dämpare rakt efter varandra.

• Gilla
Alfelt
  • Laddar…
Tack för svar. Ny fråga. Enligt Östberg skall ena kanalen jordas. Bara att ta en en enkelkabel och sätta på kabelskor och skruva ena änden i kanalen och den andra i aggregatet?

A Alfelt skrev:
Tack för svar. Ny fråga. Enligt Östberg skall ena kanalen jordas. Bara att ta en en enkelkabel och sätta på kabelskor och skruva ena änden i kanalen och den andra i aggregatet?
Precis, jag lät elektrikern göra det åt mig. Från elcentralen i hallen upp till aggregatet på vinden. Ganska kraftig area på den kabeln

• Elcentral med synlig kabelinstallation i hörnet av ett rum med mönstrad tapet och dekorerad ram.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Tveksam till att det skall dras från centralen när det står står här.

”Jordpunkter för kanaler
Anslut kanalerna till någon av de externa
jordpunkterna (1) på aggregatet.”

Skall man tänka alla kanaler eller bara en? Flexibla dämpare på alla stosar så dom lär väl inte leda statiskt in i aggregatet?

Jag minns inte exakt vad han svarade på den frågan. Den var inte direkt så att han vill göra sig besväret för att tjäna pengar på mig. Det var nått i stil med statisk elektricitet. Hade inte fruns walking closet varit så belamrad men skit hade jag gått upp och tittat åt dig 😀

• Gilla
Alfelt
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.