Vi behöver byta två ytterdörr, den vanliga och groventré som är något smalare (blir säkert special). Vill ha en dörr av bra kvalitet och hjälp med installation.

Tips på dörrmärke och firma i Stockholm, norr eller omnejd som ni har anlitat och kan rekommendera eller hört bra rekommendationer. 👍🏼🙌🏼👍🏼

#Stockholm
#ytterdörr
 
Hur gick det, hittade ni någon dörr/firma ni blev nöjda med? Funderar på samma sak!
 
Doowin, de är väl rikstäckande.
De levererar Diplomat dörrar. Inget fel på dörrar men jag tycker att Bauhaus dörrar till halva priset av Diplomats är lika bra om inte bättre.
Vad gäller arbetet/montaget så är det beroende på vilken hantverkare som komma hem till dig. Alla är olika och levererar olika resultat.
 
Akta er för Diplomat! Dörrarna får inte monteras utomhus då dom inte tål varken regn eller sol och dom skall vaxas typ 2 gånger om året för att garantin skall gälla. Läs garantivilkoren för att se. Våra 3 dörrar för 14000kr styck såg ut som skit efter typ 2 år. Ingen garanti gick att åberopa då dom satt i yttervägg med endast 50cm takutsprång som skydd.
 
  • Gilla
Cap81 och 1 till
  • Laddar…
H Hegge_ skrev:
Akta er för Diplomat! Dörrarna får inte monteras utomhus då dom inte tål varken regn eller sol och dom skall vaxas typ 2 gånger om året för att garantin skall gälla. Läs garantivilkoren för att se. Våra 3 dörrar för 14000kr styck såg ut som skit efter typ 2 år. Ingen garanti gick att åberopa då dom satt i yttervägg med endast 50cm takutsprång som skydd.
Vet du var man använder för vax till ytterdörrar?
 
A ArvidUrsa skrev:
Hur gick det, hittade ni någon dörr/firma ni blev nöjda med? Funderar på samma sak!
Tja, vi har inte än gått vidare för vi har inte hittat en bra rätt firma. :)

Hojta gärna till om du får fram något..
 
  • Gilla
ArvidUrsa
  • Laddar…
T tyomka skrev:
Vet du var man använder för vax till ytterdörrar?
Ingen koll på det. Har ingen avsikt att vaxa dessa dörrar. Däremot skall jag plocka bort det sönderspruckna listverket i MDF och ersätta med listverk i trä samt måla om med vanlig snickerifärg som tål solljus utan att vaxas 2 gånger om året.

Edit: Ja, jag är sjukt irriterad på diplomatdörren.
 
  • Gilla
Klass0n
  • Laddar…
C Cap81 skrev:
Tja, vi har inte än gått vidare för vi har inte hittat en bra rätt firma. :)

Hojta gärna till om du får fram något.
C Cap81 skrev:
Tja, vi har inte än gått vidare för vi har inte hittat en bra rätt firma. :)

Hojta gärna till om du får fram något..
A ArvidUrsa skrev:
Hur gick det, hittade ni någon dörr/firma ni blev nöjda med? Funderar på samma sak!
Tja,
Vi och några till i vårat område i Knivsta använde oss av Ytterdörrspecialisten.
Bra priser och schysst service, montören gjorde ett fint jobb och det har suttit på plats i några månader nu utan några konstigheter.
Tror att dom enbart jobbar i Stockholm, men kolla deras instagram eller ring till dom.
 
  • Gilla
Cap81
  • Laddar…
Mats-S
H Hegge_ skrev:
Dörrarna får inte monteras utomhus då dom inte tål varken regn eller sol och dom skall vaxas typ 2 gånger om året för att garantin skall gälla.
Skojar du, en ytterdörr som inte tål regn eller sol? Verkar ju helt otroligt!

När man kollar på ByggHemma och beskrivningen av dörren står det ingenting om detta, så dom ljuger alltså kunden rakt i ansiktet:

"Diplomat erbjuder svensktillverkade ytterdörrar med hög prestanda och som är rustade för att stå emot det svenska klimatet. Dörrarna förenas där tradition möter nytänkande och dagens moderna krav på kvalitet. "

Så vad är sanningen?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Skojar du, en ytterdörr som inte tål regn eller sol? Verkar ju helt otroligt!

När man kollar på ByggHemma och beskrivningen av dörren står det ingenting om detta, så dom ljuger alltså kunden rakt i ansiktet:

"Diplomat erbjuder svensktillverkade ytterdörrar med hög prestanda och som är rustade för att stå emot det svenska klimatet. Dörrarna förenas där tradition möter nytänkande och dagens moderna krav på kvalitet. "

Så vad är sanningen?
https://www.byggahus.se/forum/threads/mdf-doerr-som-svaeller-upp-naer-det-regnar-mala-hur.376529/
https://www.byggahus.se/forum/threads/byte-ytterdoerr-firma-stockholm.523606/#post-5943014
 
L Lukas Holmqvist skrev:
Tja,
Vi och några till i vårat område i Knivsta använde oss av Ytterdörrspecialisten.
Bra priser och schysst service, montören gjorde ett fint jobb och det har suttit på plats i några månader nu utan några konstigheter.
Tror att dom enbart jobbar i Stockholm, men kolla deras instagram eller ring till dom.
Schysst! Vad blev det för modell av dörr om du köpte dem av dem eller hos annan byggvaruhus/nätet?

Tips och råd på saker att tänka på inför offertbegäran?
 
Mats-S Mats-S skrev:
Skojar du, en ytterdörr som inte tål regn eller sol? Verkar ju helt otroligt!

När man kollar på ByggHemma och beskrivningen av dörren står det ingenting om detta, så dom ljuger alltså kunden rakt i ansiktet:

"Diplomat erbjuder svensktillverkade ytterdörrar med hög prestanda och som är rustade för att stå emot det svenska klimatet. Dörrarna förenas där tradition möter nytänkande och dagens moderna krav på kvalitet. "

Så vad är sanningen?
Snabbgoogling gav följande kring underhållet iaf:

Skötsel av ytterdörrar
För att din ytterdörr ska motstå väder och vind år efter år behöver den då och då få lite
omtanke. Här nedan kan du läsa om hur du på bästa sätt tar hand om din dörr. Skötseln
ska göras regelbundet och går snabbt att göra. Diplomat underhållsset finns att köpa
hos din återförsäljare.
Målade ytterdörrar
Målade ytterdörrar behöver också underhåll. Tvätta av dörren med ljummet vatten (ej
såpa) eller med diskmedel utspätt i vatten, minst varannan månad. Detta gäller både
dörrens yta och monterade beslag (t.ex. gångjärn och ringklocka). Det är viktigt att
undvika starka rengöringsmedel som innerhåller t.ex ammoniak eller lösningsmedel.
Behandla dörren redan vid montage, sedan minst 2 gånger per år med flytande hårdvax,
t.ex. bil- eller möbelvax alternativt med vaxduken som finns i Diplomats underhållsset.
Vaxet får inte innehålla slipmedel eller silikon. Mörka färger har en tendens att blekas av
sol, salt och regn. För att öka livslängden bör dörren placeras under ett entrétak, särskilt
viktigt om takutsprång saknas. Har du fått lackskador skall dessa bättras omedelbart med
en Alkydfärg för utomhusbruk i rätt nyans och glans, annars gäller ej garantierna.
Färgkoderna får du av din återförsäljare eller i broschyren"

https://www.diplomatdorrar.se/sitea...orr/diplomat_skotselanvisningar_sv_webb-2.pdf

Här står det också att man skall bättra omedelbart för att garantin skall gälla men ingen annan än diplomats reparatörer får reparera dörren?

https://www.diplomatdorrar.se/siteassets/garantier/garantivillkor-diplomat-240701.pdf

Sedan säger ju omdömena på trustpilot sitt:
https://se.trustpilot.com/review/diplomatdorrar.se

Hittar dock inte att dörren ska monteras under tak. Bara att den bör monteras under tak. Tror faktiskt det är en ändring till det bättre sedan mitt ärende för typ 5 år sedan.
 
  • Gilla
Mats-S
  • Laddar…
Mats-S
Omdömena på Trustpilot var ju inte direkt lysande minst sagt, typ sämsat omdömena jag någonsin läst om ett företag 😆

Bytte min 42 år gamla ytterdörr i somras, valde en från Nordiska fönster, betydligt bättre omdömen på det företaget ser jag nu, tur det. Men jag tror inte den håller lika länge som min gamla från SP snickerier anno 1982. Den kvaliteten som den dörren hade finns nog knappast idag, designmässiga skäl triggade bytet.
 
Redigerat:
  • Gilla
Cap81
  • Laddar…
Mats-S Mats-S skrev:
Omdömena på Trustpilot var ju inte direkt lysande minst sagt, typ sämsat omdömena jag någonsin läst om ett företag 😆

Bytte min 42 år gamla ytterdörr i somras, valde en från Nordiska fönster, betydligt bättre omdömen på det företaget ser jag nu, tur det. Men jag tror inte den håller lika länge som min gamla från SP snickerier anno 1982. Den kvaliteten som den dörren hade finns nog knappast idag, designmässiga skäl triggade bytet.
Någon som har erfarenhet av Ekstrands dörr? kvalite, garanti? modell som är bra värt undersöka
 
C Cap81 skrev:
Schysst! Vad blev det för modell av dörr om du köpte dem av dem eller hos annan byggvaruhus/nätet?

Tips och råd på saker att tänka på inför offertbegäran?
Vi valde en av deras Ekonomidörr för 19.995 ink montering och låspaket, dom har även beställningsdörrar.

Tips är ju beroende på er budget och vad ni eftersöker. Kontakta dom så kommer dom garanterat hjälpa dig framåt.
Tror att deras hemsida heter www.ytterdorrspecialisten.se där finns deras kontaktuppgifter.
Har för mig att dom är ett familjeföretag, sonen där hjälpte oss och var riktigt duktig.
 
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.