Ok

Och vad är frågan?

Bra då vet vi det.

C Cox skrev:
Bra då vet vi det.
Jag vill byta vind panel.
Vad kostar det?

mexitegel mexitegel skrev:
Ok
Bägge ändan av huset.
Det finns några sprucket puts som behövs laga, finns det på video eller?

N Necati Gurbuz1 skrev:
Jag vill byta vind panel.
Vad kostar det?
Pengar, troligtvis mindre om du gör jobbet själv än om du lejer ut arbetet.

N Necati Gurbuz1 skrev:
Bägge ändan av huset.
Det finns några sprucket puts som behövs laga, finns det på video eller?
Ja. Vill du ha bättre svar så lägg upp lite bilder.

Om skivan är vind kanske den går att rikta?😆
Kunde inte låta bli att vara språkpolis mot särskrivningar. Till saken, kan du göra det själv sparar du en bra slant. Hantverkare idag är inte billiga och gör ofta ett slarvigt arbete.

• Älska
pacman42
  • Laddar…
Utan mycket detaljer så går det inte avgöra hur dyrt det är. När jag bytte vindskivor på mitt hus så krävdes det byggställning på ena sidan huset, på andra sidan kunde man nå upp från en vanlig "stegställning" och från taket på inglasningen då det fanns en altan en våning högre upp där.

Jag har också sett vindskivor bytas med en skylift, men det gick inte vid mitt hus.

Helt omöjligt att bedöma kostnaden utan att veta förutsättningarna.

pacman42 pacman42 skrev:
Utan mycket detaljer så går det inte avgöra hur dyrt det är. När jag bytte vindskivor på mitt hus så krävdes det byggställning på ena sidan huset, på andra sidan kunde man nå upp från en vanlig "stegställning" och från taket på inglasningen då det fanns en altan en våning högre upp där.

Jag har också sett vindskivor bytas med en skylift, men det gick inte vid mitt hus.

Helt omöjligt att bedöma kostnaden utan att veta förutsättningarna.
2014 anlitade jag firma för bytet av skivor på en tvåvånings hyresfastighet och det gick bra att få det gjort med skylift men idag vill firmorna smälla upp ställning för minsta småjobb. Även plåtjobb på taket gjordes då utan ställning men reglerna har skärpts sedan dess.

B Bitterhetsakademin skrev:
2014 anlitade jag firma för bytet av skivor på en tvåvånings hyresfastighet och det gick bra att få det gjort med skylift men idag vill firmorna smälla upp ställning för minsta småjobb. Även plåtjobb på taket gjordes då utan ställning men reglerna har skärpts sedan dess.
Jag har full förståelse för det. Jag passerade strax efter att en skylift hade vält en gång, personen klarade sig med krossat bäcken, några andra benbrott och en hjärnskakning, men det kunde ha varit slut där (det var fyra våningar, han klarade sig nog bättre för att han hoppade/ramlade ur strax innan den nådde marken). Nu välte den för att han hade slarvat med att skjuta ut stödbenen hela vägen, det blir bra hävarm. Detta var inomhus så det blåste inte ens, utan han sträckte sig utanför basen på stödbenen...

Så, jag förstår att det är en risk man inte vill ta. Samtidigt är skylift väldigt praktiskt och det är inte omöjligt att använda den på ett säkert sätt. Problemet är nog att man i yrkesanvändning måste ha en utbildad/kompetent person som gör en dokumenterad riskbedömning, samt att den som kör den måste ha gått en utbildning rörande riskerna med arbete i skylift. Det blir inte så praktiskt och det går ändå rätt snabbt att smälla upp en ställning för den som är van (det krävs riskbedömning och utbildningar då också, men det är lättare att göra en sådan, särskilt som ställningar ofta krävs ändå).

B Bitterhetsakademin skrev:
Om skivan är vind kanske den går att rikta?😆
Kunde inte låta bli att vara språkpolis mot särskrivningar. Till saken, kan du göra det själv sparar du en bra slant. Hantverkare idag är inte billiga och gör ofta ett slarvigt arbete.
Tack för info

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.