Hej!
Ska byta köksfläkt i samband med renovering.
Blir en vägghängd, typ denna: https://www.bygghemma.se/kok-och-ba...MIy_q8-caG6QIVAeaaCh0ylAKvEAQYBSABEgIpvvD_BwE

Ska sitta över en 80-häll.

Fundering 1: ventilationsröret från taket kommer ner typ en halvmeter för långt åt sidan mot vart den nya fläkten hamnar så där får jag kolla om jag kan flytta röret i taket eller om jag får göra några fina böjar o sen bygga någon box som täcker det... om ingen har en finare lösning..

Fundering 2: Röranslutningen i nya fläkten är 150mm. om jag mäter röret i dagens fläkt (sånt vanligt böjbart plaströr) så är den knappt 130, typ 127 (mätte lite hastigt). hur gör man där? kör man en adapter isåfall? borde vara ganska vanligt att man får göra det eller? vad ska man ha för rör som går upp till anslutningen i taket? och eventuellt böjar då, så man inte köper något som inte är godkänt.

P
du kommer troligen inte kunna utnyttja full effekt från denna fläkt om du skall gå ned i rör dimension + det faktum att du kommer få fler böjar då du flyttar i sida.
ljudnivån kommer oxå att öka när motorn får jobba hårdare mot en trängre kanal.

skorsten ingår inte i denna men väl kolfilter?
så vill du ha den rostfria förlängningen som syns på bilden och täcker själva imkanalen beställs den separat.

elanslutningen måste du oxå flytta.

spirorör isolerade i vissa fall använder du och själva anslutningen till fläkten en speciell slang med speciell slangklämma

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.