Hej!
Sitter på en schneider electric trend dubbeltrapp och köpte en ny då plasten i ena knappen gett med sig.
Elinstallationen fungerar alltså utmärkt. Köpte en ny likadan dubbeltrapp och tänkte första bara skifta kablarna rätt av men tydligen har de bytt innanmäte så det ser annorlunda ut.
Det som komplicerar är att jag har haft en elektriker som satte en dimmerpuck för lampan som inte använder trappfunktionen så jag behöver se till att jag sätter fjädern på rätt plats så att när jag trycker är den ”på”
Hade det inte varit för den verkar jag kunna lösa det men tror jag behöver hjälp här. Se text vid bild 2 för mer info om hur den fungerar.
I vilket fall som helst:
Bild 1 Gammal brytare bakifrån.
Vit ledare är inritad där den satt och likaså svart ledare som byglad från A(2) till F(1). Jag tog bort (och ritade) dem för att man skall se kopplingsschemat ordentligt.
Bild 2: Gammal kontakt framifrån som den sitter i vägg, markerad A-F (Varje bokstav har två hål som vanligt)
Notera att högerknappen går till lampan som inte har trappfunktion och som dimmrar med hjälp av dimmerpuck. Trycker jag högerknappen uppåt (mot A) Tänds/släcks lampan och håller jag inne knappen mot A dimmas den upp/ner. Det är denna funktion jag vill säkerställa hamnar rätt och helst uppåt.
Jag har en fjäder som jag stoppar in som sköter fjädringen av knappen. Vänster knapp alltså trappstegsbrytare och höger kopplat till lampa utan trappfunktion men dimmerpuck.
Bild 3: Ny brytare bakifrån.
Bild 4 ny brytare framifrån - kan ju behöva sättas upp och ner för att få ihop att högerknappens fjädrar för dimmern.
Mvh / Magnus
Sitter på en schneider electric trend dubbeltrapp och köpte en ny då plasten i ena knappen gett med sig.
Elinstallationen fungerar alltså utmärkt. Köpte en ny likadan dubbeltrapp och tänkte första bara skifta kablarna rätt av men tydligen har de bytt innanmäte så det ser annorlunda ut.
Det som komplicerar är att jag har haft en elektriker som satte en dimmerpuck för lampan som inte använder trappfunktionen så jag behöver se till att jag sätter fjädern på rätt plats så att när jag trycker är den ”på”
Hade det inte varit för den verkar jag kunna lösa det men tror jag behöver hjälp här. Se text vid bild 2 för mer info om hur den fungerar.
I vilket fall som helst:
Bild 1 Gammal brytare bakifrån.
Vit ledare är inritad där den satt och likaså svart ledare som byglad från A(2) till F(1). Jag tog bort (och ritade) dem för att man skall se kopplingsschemat ordentligt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Bild 2: Gammal kontakt framifrån som den sitter i vägg, markerad A-F (Varje bokstav har två hål som vanligt)
Notera att högerknappen går till lampan som inte har trappfunktion och som dimmrar med hjälp av dimmerpuck. Trycker jag högerknappen uppåt (mot A) Tänds/släcks lampan och håller jag inne knappen mot A dimmas den upp/ner. Det är denna funktion jag vill säkerställa hamnar rätt och helst uppåt.
Logga in
Skapa konto
Bild 3: Ny brytare bakifrån.
Logga in
Skapa konto
Bild 4 ny brytare framifrån - kan ju behöva sättas upp och ner för att få ihop att högerknappens fjädrar för dimmern.
Logga in
Skapa konto
Mvh / Magnus
NVM - löst det, var inte så klurigt, behövde bara följa elschemat ett par gånger bredvid varandra. Om någon vet hur jag tar bort en tråd så skicka gärna PM så ingen behöver hålla på och läsa allt det här i onödan. (Och har någon redan börjat så tack så otroligt mycket för engagemanget, jag uppskattar det även om jag inte fick svaret.)
Hej! Sitter med samma problem. Hur löste du det? Gärna om du kan para ihop a,b,c,d,e,f till 1,2,3,4,5,6.L Liner skrev:NVM - löst det, var inte så klurigt, behövde bara följa elschemat ett par gånger bredvid varandra. Om någon vet hur jag tar bort en tråd så skicka gärna PM så ingen behöver hålla på och läsa allt det här i onödan. (Och har någon redan börjat så tack så otroligt mycket för engagemanget, jag uppskattar det även om jag inte fick svaret.)
Byglade du den nya brytaren liknande a2,f1?
Klicka här för att svara