Jag skall byta vattenpump i fritidshuset då den befintliga förmodligen förmodligen är frysskadad.
Vad skall jag tänka på när jag kopplar isär pumpen från rören?
FÖrmodligen sjunker vattennivån i sugslangen ner till brunnen 150 meter bort när jag kopplar isär.
Vad skall jag tänka på när jag kopplar isär pumpen från rören?
FÖrmodligen sjunker vattennivån i sugslangen ner till brunnen 150 meter bort när jag kopplar isär.
Först så är det utvändiga gängor och en unionkoppling mot pumpen på din nuvarande pump och dom nya har invändig gänga 1tum.Sen är det säkert en backventil i änden i brunnen och skainte rinna tillbaka. Men den nya måste fyllas med vatten och det är en plugg på röret upptill att fylla upp i. Stäng alla ventiler runt om pumpen innan du skruvar isär. Du kan lossa slangen upptill så det går att snurra rören runt, Unionkopplingen på pumpen ser ut att vara direkt i T-stycket och då behövs en s,k sexkant 1 tum (25mm ) mellan pump och T-stycke. Hur det ser ut på inkommande från pumpen syns inte.Kanske lika där.
Edit Verkar som att den du har, ( finns inte längre) har inbyggd presstostat för start/stopp och då för att sätta dit en annan utan det. Så måste du ha sepparat start/stopp med en tryckvakt.
Edit Verkar som att den du har, ( finns inte längre) har inbyggd presstostat för start/stopp och då för att sätta dit en annan utan det. Så måste du ha sepparat start/stopp med en tryckvakt.
För att börja med tryckvakten så är det något sådant här?J jonaserik skrev:Först så är det utvändiga gängor och en unionkoppling mot pumpen på din nuvarande pump och dom nya har invändig gänga 1tum.Sen är det säkert en backventil i änden i brunnen och skainte rinna tillbaka. Men den nya måste fyllas med vatten och det är en plugg på röret upptill att fylla upp i. Stäng alla ventiler runt om pumpen innan du skruvar isär. Du kan lossa slangen upptill så det går att snurra rören runt, Unionkopplingen på pumpen ser ut att vara direkt i T-stycket och då behövs en s,k sexkant 1 tum (25mm ) mellan pump och T-stycke. Hur det ser ut på inkommande från pumpen syns inte.Kanske lika där.
Jeppköp en pumpautomat, men den ska vara godkänd för dricksvatten, många påbilliga varuhusen är inte det. Med en ny pumpautomat som innehåller alla delar för drift är inte fel, sen att detär ett litet kärl extra gör inget för driften. Den korta slangen kan du använda på sugsidan och köpa en ny som räcker på trycksidan,blir kanske lite längre där. Slangar finns på varuhusen har jag för mig. Bara söka på flexslangar.1tum eller 25 mm
Kolla att vattentrycket räcker för dig - din gamla pump kunde ge ~ 7 bar (2-stegs ??) men den du tittar på nu är i området 4,5 - 5,5 bar (i bästa fall). (ovanligt svårt att få ut databad på JP-5-48 - de jag fick ut som datablad som inte var blanka var 60Hz maskiner för amerikanska marknaden och andra med GE-elsystem och de ger högre tryck än 50Hz maskiner pga. högre varvtal på motorn)
Du har ingen notering sedan tidigare vid vilket tryck det är på manometern när pumpen slår av ??, det är inte helt oviktigt om du önskar tryck mer är 4 Bar när det gäller att välja JET-pump.
Och till slut - har det frusit sönder så bör du säkra att det inte gör igen med någon form av med elektroniskt termostat styrd elelement... sådana pumpar för dricksvatten är inte direkt gratis att byta och att de är i stål hindrar inte sönderfrysning, snarare tvärt om.
Du har ingen notering sedan tidigare vid vilket tryck det är på manometern när pumpen slår av ??, det är inte helt oviktigt om du önskar tryck mer är 4 Bar när det gäller att välja JET-pump.
Och till slut - har det frusit sönder så bör du säkra att det inte gör igen med någon form av med elektroniskt termostat styrd elelement... sådana pumpar för dricksvatten är inte direkt gratis att byta och att de är i stål hindrar inte sönderfrysning, snarare tvärt om.
Jag har tyvärr redan en JP5-48 hemma (snabbt felköp) men utan tryckventil och tank, vem kan tänkas ha sådana att montera ovanpå pumpen?J jonaserik skrev:Jeppköp en pumpautomat, men den ska vara godkänd för dricksvatten, många påbilliga varuhusen är inte det. Med en ny pumpautomat som innehåller alla delar för drift är inte fel, sen att detär ett litet kärl extra gör inget för driften. Den korta slangen kan du använda på sugsidan och köpa en ny som räcker på trycksidan,blir kanske lite längre där. Slangar finns på varuhusen har jag för mig. Bara söka på flexslangar.1tum eller 25 mm
Hej och tack för svar, nej jag har ingen data om hur den befintliga evventuellt är inställd. Fabriksinställning?X xxargs skrev:Kolla att vattentrycket räcker för dig - din gamla pump kunde ge ~ 7 bar (2-stegs ??) men den du tittar på nu är i området 4,5 - 5,5 bar (i bästa fall). (ovanligt svårt att få ut databad på JP-5-48 - de jag fick ut som datablad som inte var blanka var 60Hz maskiner för amerikanska marknaden och andra med GE-elsystem och de ger högre tryck än 50Hz maskiner pga. högre varvtal på motorn)
köpte lite väl snabbt just en JP5-48 men den är ju utan tryckvakt.
Frysning skall jag normalt inte vara orolig för då huset står uppvärmt, just här skedde en klantig olycka.
En sådan här tryckventil hittade jag.
Spelar det någon roll på vilken jag har stickproppen?
Spelar det någon roll på vilken jag har stickproppen?
Klicka här för att svara