Villan ska konverteras till vattenburet system och följande är mina alterantiv, utifrån offerter. Huset står i norrland och har ett beräknat energibehov på runt 40 000 kWh.

Fjärrvärme
Installationskostnad runt 40 000:-, årsavgift 4 000, genomsnittspris 0,75:- per kWh (dyrare vinter, billigare sommar).

Luft/vatten-värmepump (gas)
Installationskostnad 140 000:- inkl rot
Uppskattad energibesparing runt 70% vid optimala förhållanden.

Bergvärme
Installationskostnad 220 000:- inkl rot
Uppskattad energibesparing runt 85%.

Vi har nästan bestämt oss för bergvärme, trots hög installationskostnad. Om man jämför vid optimala förhållanden är luft/vatten det mest ekonomiska alternativet, men eftersom vi bor i norrland kan temperaturen på vintern krypa ner ordentligt vilket försämrar besparingen med luft/vatten. Även att luft/vatten har fler delar som behöver service/kan gå sönder. Fjärrvärme är säkert superbekvämt men kan inte konkurrera så länge inte elpriserna sticker iväg ordentligt, och fjärrvärmepriset ligger kvar. Vår erfarenhet av bergvärme från tidigare villor är att när väl installationen är gjort så är underhållet minimalt.

Jag har även fått en offert på konverting till vattenburet som innehåller allt jobb, alla rör och 12 radiatorer. Total kostnad 75 000:- inkl rot.

Mina två frågor är:

- Är priset på offerterna för installation och konvertinerg rimlig?
- Vad hade ni sjäva valt?

Plats för jordvärme?

Kan bara svara för LVVP men har fått offerter från 3 firmor på ungefär samma summa.
Så 140' verkar rimligt.
Men i ert fall hade jag skippat det och gått på bergvärme.
Borde i slutändan ge mest besparing och har också fått uppfattningen att det är mer driftsäkert än LVVP.

Jordvärme som @Dan_Johansson föreslog kanske kan vara ett alternaiv.
Vet inte hur bra det funkar när man får tjäle under längre tid vilket jag gissar ni har.

Redigerat:
Se till då att elementen på offerten är väl tilltagen så att ni kan köra låga tempraturer ut på värmesystemet även då det är som kallast. Värmepumpen bli bara mer effektiv ju lägre tempraturer den behöver jobba mot

• Gilla
twnk och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Plats för jordvärme?
Tyvärr inte plats för jordvärme.

Offerten på konverteringen till vattenburet är väldigt låg och jag är rädd för att de snålat in på antalet radiatorer. Med värmepump är det bäst om man klarar sig med låga framledningstemperaturer.

Hur stort är huset?

Redigerat:
Två plan på 150m2 vardera. Det är nedervåningen som konverteras inledningsvis och vad offerten avser. Övervåningen kommer få golvvärme och kopplas på senare. Konverteringen innehåller fler radiatorer än vad som finns installerad idag, fast då direktverkande.

Ok, då är jag bättre med. 12 radiatorer till 150 kvm låter skapligt ok. Hoppas någon räknat på golvvärmen så det räcker med den värmen när det är som kallast i Norrland utan att parketten då spricker och reser sig upp av värmen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.