H Hur_göra #1 Medlem · Stockholm · 23 inlägg 31 okt 2010 14:11 Hur_göra Medlem Stockholm 23 inlägg 31 okt 2010 14:11 #1 Tänkte byta ett par vägguttag hemma så att det blir ett enhetligt utseende. Det är vanliga tvåfasuttag med en brun (fas) och en blå (nolla) kabel. De fästpunkter för kablarna som finns utmärkta på ELJO uttaget är X respektive L till vänster och X respektive N till höger . Nu undrar jag var jag bör fästa kabeln för fas respektive nolla. MVH, Per
Tänkte byta ett par vägguttag hemma så att det blir ett enhetligt utseende. Det är vanliga tvåfasuttag med en brun (fas) och en blå (nolla) kabel. De fästpunkter för kablarna som finns utmärkta på ELJO uttaget är X respektive L till vänster och X respektive N till höger . Nu undrar jag var jag bör fästa kabeln för fas respektive nolla. MVH, Per
snaggletooth #2 Medlem · F · 6 883 inlägg 31 okt 2010 14:19 snaggletooth Medlem F 6 883 inlägg 31 okt 2010 14:19 #2 2-vägsuttag menar du väl? (2-fas är ett annat el-uttryck). Brun på L, Blå på N. Ingen skyddsjord? Om det inte finns gul/grön (skyddsjord) får du inte sätta dit uttag med skyddsjord.
2-vägsuttag menar du väl? (2-fas är ett annat el-uttryck). Brun på L, Blå på N. Ingen skyddsjord? Om det inte finns gul/grön (skyddsjord) får du inte sätta dit uttag med skyddsjord.
H Hur_göra #3 Medlem · Stockholm · 23 inlägg 31 okt 2010 15:18 Hur_göra Medlem Stockholm 23 inlägg 31 okt 2010 15:18 #3 #2, Snaggletooth, Visst är det ett 2-väggsuttag jag menar. Och nej, det finns ingen skyddsjord, enbart kabel för fas och nolla. Tack för snabbt svar. MVH, Per
#2, Snaggletooth, Visst är det ett 2-väggsuttag jag menar. Och nej, det finns ingen skyddsjord, enbart kabel för fas och nolla. Tack för snabbt svar. MVH, Per