Står inför ett takbyte på en äldre gård i Skåne. Byggnaden är rätt stor och formad som ett T bestående av en bostadsdel, loge och stall som sitter samman i en huskropp. Bostad + loge i en hel lång länga och stall vinkelrätt mot denna del. Det är ett stenhus med vitputsad fasad och i dagsläget ligger sinuskorrugerad plåt på alla byggnader med ett antal decennier på nacken. Vad den ursprungliga takbeklädnaden har varit vet jag inte.
Bostadsdelen med råvind är helt tät och behövs ur funktionell synvinkel inte bytas ut. Taket ovan loge och stall är i sämre skick, saknar råspont under och behöver bytas ut.
I och med att byggnaderna sitter ihop (bostadsdel + loge i en länga), vill jag ur estetisk synvinkel ha samma typ av tak på hela byggnaden. Det ena alternativet är att byta hela taket till exempel modern variant av falsad plåt (pannplåt typ Plannja trend som klickas). Det andra alternativet är att lägga ny sinuskorrugerad plåt på loge + stall och låta bostadsdelen vara som den är. Det senare är naturligtvis det mest ekonomiska. Kanske inte det snyggaste enligt en del, men det skaver lite hos mig att byta ut ett tak som ej läcker och kanske håller länge till. Samtidigt vill jag inte sänka värdet på huset om det nu är så att sinus ses som fult.
En del jag frågat anser att sinuskorrugerad plåt är förfärligt fult och att jag lika gärna kan byta hela taket till ett annat typ av plåttak, medan andra lyfter att sinuskorrugerad numera kommer igen på en del arkitektritade hus plus att det finns en historik av sinuskorrugerad plåt på denna gård. Kan tilläggas att byggnaden förmodligen alltid varit enklare typ av bondgård.
Så, låt mig höra era tankar och åsikter. Hur skulle ni göra?