Hej,

Måste byta spis efter att ett ljushuvud som skulle göra ren spisen fått in vatten vid vreden. Kortslutning och mindre elbrand så kopplingen i vredet har gått åt h-e.
Vilket som så är det en femledare som kommer in där. Vilka färger brukar L1,L2 och L3 ha?
brun, svart, grå? Mina ser ut att vara brun, svart, svart/vit. Se bild!

IMG_1114[1].jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Jorden syns lite illa ,men den sitter bakom en av faserna. För mig ser det ut som på bilden att man har kopplat svart/vit = svart och svart = svart/vit , alltså vänt på faserna? Kanske man kan göra på en spis, men det är väl inte helt rätt?

Fasföljden till en spis har ingen betydelse. Så länge du kopplas skyddsjord och nolla rätt så kan du lägga de andra trådarna till valfri. Mät helst med ett mätinstrument för att säkerställa vilka som är faser först. Kontrollera även i den nya spisens kopplingsplint så att det blir rätt kopplat där.

Får se när jag får spisen hur det ser ut. Skall mäta upp allt så vet man sen. Litar inte på färgerna :)
Dessutom kommer nog spisen utan femledare skulle jag gissa...

Kanske kommer spisen med en perilexkontakt monterad. Då kan du ta och byta dosan mot ett sådant uttag.

Fick spisen idag och ska öppna den senare så får vi se. Tog bort kabeln i den gamla spisen och blev lite förbryllad. Nollan är klippt. Innebär detta att det är bara en 4-ledare in i huset och jord/nolla delar?
L1,L2,L3 + jord satt i spisen. Se bild! Tänkte nämligen använda samma sladd om det nu inte finns någon med.

IMG_1123.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Bilden är från den gamla spisen antar jag. Den spisen behövde säkert inte nolla, därav är den "klippt". Om den nya spisen kräver nolla så kontrollera noga att du faktiskt har en nolla i den blå tråden. Det är ett i det närmaste klassiskt sätt att förstöra moderna spisar genom att inte ansluta en fungerande nolla.

Ja det är den gamla. 10år kanske, inte mer.

Mäter mellan nollan och jord = 0V ??

Du verkar ha en nolla in i dosan på väggen iaf, blå ledare. Vad får du in du mäter mellan blå och fasledare i dosan?
Är det nolla i dosan skall du ha:
Svart/vit-blå 230V
Svart-blå 230V
Brun-blå 230V
Du kan också kontrollera i centralen hur det är kopplat. Det är normalt med 0V mellan jord och nolla.
Du kan använda samma anslutningsslad till den andra spisen om den skall anslutas till en plint. Det verkar som den blå nolledaren bara är hopknuten i spisänden.

Har den i stugan så jag kan inte mäta nu. Skall kolla faserna mot nollan samt öppna i centralen.

Japp nollan finns i plinten ,men användes inte i spisen.

Det borde vara femledat från huvudmätarskåpet, men man vet aldrig. Har ett annat mätarskåp från huvudmätaren och där är det 4-ledare.

Det spelar ingen roll vilket matningssystem du har. Nollan skapas i centralen.

Okej, fick för mig att det var matningen som styrde detta, men då skall jag kolla i centralen. Då är jag mer säker på att det finns en nolla där.

Tack så länge!

Var en perilexkontakt utan nolla. Köpte en hona och mätte upp nollan samt använde den gamla kabeln som var ok. Allt fungerar som det ska. Tack igen.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.